Gå til innhold

Venter nr 2 :-) er virkelig 2 som 10...?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hører maaange sier dette, er det sant? Hva kan jeg forvente meg? Mini er 2,5 år når lille jenta kommer - noen tips i forhold til sjalusi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp, og det skal jeg love. Ihvertfall fra de er baby og til ca. 4-5 års alderen. Da kan de fin leker med storesøsken, men det kommer ann på alderforskjellen også. Min er det ca.2 år forskjell. Da yngste kom og han bare gråt, så angret jeg nesten at jeg fikk nr.2. Men nå går det fint nesten. Litt krangling i ny og ne, men det er det søsken er til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, to er absolutt ikke som ti. To er som to, tre er som tre, og fire er som fire. Og fem er sikkert som fem, osv også ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det ble travelt før lillesøster nærmet seg 8-9 mnd gammel og ble mer motorisk, selv om hun var en svært krevende baby som liten. Men 2 er som 2, ikke 10, og det kommer nok til å gå heelt fint skal du se:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke som 10, men det er en stor forskjell på å ha et barn og det å ha to barn. Når man har "bare" 1, så er det barnet alene om oppmerksomheten, og når dette barnet leker eller sover så har man "fri". Man kan også bruke det man vil av tid til å dekke dette barnets behov.

Når man har 2 eller flere, så kan du vedde på at de sover på skift, leker på skift og når de ikke gjør det, så dunker de hverandre i hodet med spader ;-)

Når det kommer til sjalusi, så tror jeg at noe av det viktigste man gjør er å ikke hause opp barnet i forhold til det å få søsken. Begrens alle "Sååå stas det skal bli! Nå tenker jeg at du gleder deg!" Det er ikke nødvendigvis noe å glede seg så voldsomt til. Det andre er å ikke forvente sjalusi. Ved å være for mye i forkant, så kan man skape problemer som ikke ville dukket opp av seg selv. Mest mulig "business as usual" er bra, og la storesøskenet selv styre hvor mye det vil involvere seg med babyen.

Vår storebror ga blanke i babyen i flere måneder, og det var helt greit. Vi prakket ikke samvær med babyen på han, og det ble heller aldri noe sjalusi ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei selvfølgelig ikke!

2 barn er mer slitsomt enn 1 til tider, men samtidig er det også en avlastning fordi de leker med hverandre istedenfor å henge i buksekanten din.

Hilsen firebarnsmor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bestemor sa det så klokt en gang(hun hadde 5 barn) - "Den første tok all min tid. Mer kunne ikke de andre gjøre heller."

Og det er sant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig er jeg enig i at 2 føles som 10. Mine er begge veldig aktive, den ene muligens litt hyper, den yngste var ekstremt vanskelig det første året, skrek og nektet å spise og sove. Jeg nevner også trass, krangling, potensiel fare for hverandre ( slåing, biting, skubbing).

Jeg har vært et utslitt vrak etter at nr 2 kom til verden, det har gått ut over det meste. Det er nesten 2 år mellom dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei 2 er ikke som 10.

Men jeg har 3 tette, eldste var 2,5 når nr. 3 kom. Så jeg synes at 3 var som 10! Jeg hadde 2 armer for å trøste 2, men har ikke 3 armer for å trøste 3:( Men det går greit altså:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ovegangen fra null til en var laaaaaangt mer overveldende enn fra en til to!

Forventet meg et svare kaos da nummer to kom, men det gikk helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stemmer ikke her i gården i alle fall. Synes nesten det er lettere å ha to enn bare en, for det er stas for storebror å ha en lillesøster og nå som de er litt større begge to leker de veldig godt sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...