Gå til innhold

Flere med veldig småspiste 3 åringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje vi kan dele litt råd og erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har! Gutten her ble 3 år i mai, og jeg må jo si at jeg trodde kanskje eksempelvis at en sliten og sulten unge som kommer hjem fra barnehagen gjerne ville spise mye av favorittmiddagen sin (som er kjøttboller og nudler), men den gang ei. Jeg tror han spiste et par barnehåndfuller med nudler og tre kjøttboller. Vi serverte i tillegg wokgrønnsaker, svinekjøtt. Det hører med til historien at han ikke hadde villet ha hverken frukt eller yoghurt som mellommåltid i barnehagen den dagen og ikke hadde spist noe særlig brødskiver heller. Dette bare et eksempel altså.

Det eneste jeg kan si han spiser mye av er vel brødskiver og da mener jeg enten to eller tre brødskiver i slengen. En ting er at han er meget selektiv på hva han spiser, men han spiser ikke veldig mye av det han virkelig liker heller. Han kan slå til en dag sånn innimellom der han virkelig spiser mye, men det er liksom tre ganger i halvåret liksom.

Meeen så er det det der med at han legger jo på seg som han skal og har akkurat passe med kjøtt på kroppen, så sånn veldig bekymret er jeg ikke. Jeg tror kombinasjonen det at han er småspist og i tillegg det at han er så selektiv er det som "plager" meg mest. Om han ikke liker middagen vi serverer en dag, så spiller det ingen trille. Da går han bare fra bordet uten å ha spist noe:)

Jeg vet ikke helt hvor jeg skal starte eller slutte. For å si det sånn så er det veldig mye plukking i maten hos oss.

Skrevet

Så lenge vekta går sakte, men sikkert oppover, er det ingen grunn til bekymring.

Vi lager aldri noe "favorittmat" osv spesielt og lar henne slippe unna ifht å smake osv. Vi vil ikke ha et kresent barn.

Det går gjennomsnittlig 2,5 brødskiver, litt middag, en yoghurt og litt grøt og litt frukt hver dag hos oss. Typisk eksempel på middag (tre eksempler: 1/2 laksefillet+litt ris og mais, 1 pølse og litt løk, 1 pannekake).

Noe som kan være et tips:

Vi gir forøvrig litt ekstra pålegg til brødmaten. Litt leverpostei, litt røkelaks eller litt ost. Har også av og til noe sånt i matboksen.

Denne ungen har vokst 10 cm på et år og gått opp 1 kg i vekt - så jeg er ikke bekymret.

Skrevet

Jeg tror at mange har litt urealistiske forventinger til hvor mye et barn skal spise. Når jeg leser at han "bare" har spist et par barnehåndfuller nudler og 3 kjøttboller, så tenker jeg at det er faktisk ikke så veldig lite for en liten 3 årings mage. Det at han går opp i vekt tyder jo på at han får nok i seg.

Jeg tror også at mange glemmer bort at barna får i seg litt næring som vi ikke tenker over. Et glass melk her og et par kjeks eller en is der, så vips er de ikke så sultne lenger...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...