Gå til innhold

Årets kjøkkenhage ble rasert av snegler. Hva planter man for å unngå det?

Anbefalte innlegg

Det var min første kjøkkenhage, og det var mye kålplanter der (grønnkål, rosenkål oh blomkål). Pluss salatløk, squash og reddiker.

Har høstet 1 stk. squash. En bitteliten brokkoli er i ferd med å stikke frem også, men den er dekket av snegleslim og blir nok snart også spist helt opp. Ellers har alt bare blitt klippet og knagd i stykker av den hersens sneglen.

Det som har iverlevd var ruccula som sto i potte, sukkererter som sto andre steder i hagen, samt diverse urter som også sto i potter.

Fins det noe som sneglene ikke liker, for det e rjo umulig å bli kvitt dem?

Fortsetter under...

Morder- eller normalsnegle?

Det er ikke så greit å finne sneglesikre saker, må heller satse på sneglejakt og evt fysisk beskyttelse - et belte sneglegiftrundt hagen i tillegg til mellom plantene (Ferromol), evt mer raddisløsninger som inngjerding med noe sneglene ikke vil passere, men det gjør jo ofte at man selv slår seg også (type skarp, nedgravd metallkant, fx).

Kunne du heve bedene, dvs anlegge hagen i ståhøyde i pallekarmer eller annen form for bed, er det lettere å holde dem sneglefrie, både fordi du rekker å ta mange snegler mens de - æh - snegler seg oppetter veggen, og fordi du ser dem bedre.

Mest mordersnegler, men også noen nye, små hvitaktige som er veldig onde.

Kjøkkenhagen ligger utsatt til - pallekarmer plassert rett på plen, men jeg tror ikke jeg har noen lurere og opphøyde steder å plassere dem.

Det kjøper deg i hvert fall mer tid. Her http://www.hagegal.no/hagefora/v/Lenes/vinter-og-vaar-05/KJ2005_0420_110928AA.jpg.html har de tydeligvis gått for tre lags, tenk deg hvor langt opp det er for sneglene da... Og det vil jo gi god arbeidshøyde også, og mye mer jord så plantene klarer seg bedre.

Annonse

Pinnsvin er det ganske lenge siden jeg har sett her i hagen. Det er ikke så trafikkfarlig for dem her, så jeg håper det fortsatt er noen her selv om jeg ikke har sett dem. Men ut fra hvor mye brunsnegl vi har er det kanskje faktisk ingen punnsvin igjen i hagen vår...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...