Gå til innhold

Alle sier jenta mi på ett år er altfor treg...

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jenta er blitt 16 måneder nå, men folk rundt omkring oss har ment hun var treg allerede ved 14 måneders alder. Jeg synes ikke hun er altfor treg, hun er bare litt liten av vekst. Hun har ikke så altfor mange ord (kanskje ca. 5 tydelige ord), men babler veldig mye. Hun leker bra og krabber rekordfort. Hun kan også spise selv med gaffel og drikke av vanlig kopp selv.

Men mange venner av meg og familie mener hun er treg. Hun tok sine første steg for rundt en måned siden, og når har hun begynt å gå litt (fra sofa til lekekroken f.eks. 2-3 meter). Det er vanlig at barn begynner å gå når de er mellom 12 og 18 måneder, og jeg er så lei av å forklare dette til alle som kommenterer. Selvfølgelig "vil" man ikke at ens lille barn skal være treg og bli kalt for treg fordi hun er innenfor normalen??? Både jeg og mine søsken begynte å gå når vi var 12 måneder, samme med bf. Så ingen av oss har vært veldig tidlig ute.

Hun begynte å krabbe når hun var 8 måneder gammel, sitte stødig ved 9 måneder, spise selv når hun var 11 måneder, spise med gaffel og drikke fra kopp når hun var ca. 13 måneder gammel. Jeg synes så absolutt ikke det er tregt! Hun er i tillegg født 11 uker før termin, så jeg er kanskje ekstra sensitiv akkurat på det området, og fulgt godt med på utviklingen. Hun regnes ikke som prematur lenger, men regner med hun ville gått litt før om hun ikke var prematur.

Så hva mener dere? Er hun treg til 16 måneder å være? Må også nevnes at hs ikke har vist noen bekymring, men hun har spurt om hun går helt siden jenta var 12 måneder, så jeg føler litt press ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes du skal blåse alle bedreviterne en lang marsj.

For det første synes jeg ikke hun høres noe treg ut, og for det andre er det så store variasjoner i når barn ærer hva, at det skal mye til før noe begynner å bli unormalt tregt.

Barn utvikler seg i ulikt tempo, og hvis det går tregt på ett stadium i utviklingen, kan hun rase forbi resten på et annet stadium.

Be dem holde tåta på seg, du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke datteren din virker treg på noe som helst måte. Alle barn er forskjellige, og det er dårlig gjort å komme med slike kommentarer... de skaper bare bekymring hos foreldrene!

Datteren min utviklet seg på helt samme måte som din, bortsett fra at hun ålet seg i stedet for å krabbe helt frem til hun ble 12 mnd og at hun startet å gå da hun var omkring 15 mnd.

Men datteren til broren min har akkurat lært seg å krabbe, hun er 16 mnd. De har sjekket henne hos både lege og fysio, og det er ingenting galt med henne. Hun har bare vært fornøyd med å sitte og observere frem til nå. Og har enda ikke forsøkt å reise seg opp.

Så tror du skal slappe helt av, og ikke bli bekymret av slike kommentarer. Selv om det sikkert er lettere sagt enn gjort;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herrefred, NEI! Hun er tydeligvis helt normal etter det du forklarer!

Sønnen min krabbet først ved 10 mnd og gikk ved 13 mnd. Han er nå 16 mnd og sier fint lite! babler og roper endel men ikke MASSE. Han kan si mamma, pappa og oj. Helt normal liten pjokk!

Blir så irritert når jeg hører om sånne tilfeller som ditt HI!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er verken treg eller sen. Barn utvikler seg ikke i en kollektiv takt som alle følger og det å sammenligne barn på det stadiet er aldri en god idè.

Noen barn kan mye fort, andre barn kan noen ting fort og er sene på andre områder og noen barn er litt sene, men tar det igjen med alderen.Så du skal ikke bekymre deg og du skalikke føle press. Barn gjør ting når de kan og når de føler for det. Så ta det lungt. Jenta di høres helt normal ut:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jenta de er helt normal.. :) Tror ikke hs spør for å presse, mer for å vite ting liksom.

Din jente høres forresten ut som min gutt, han er 16mnd, og lik til din, og han er ikke prematur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohoii, jenta høres helt normal ut, i tilegg er hun ca 3 mnd bak sine jevnaldrende fordi hun er født for tidlig, og det tar noen år å ta igjen det spranget.

Synes din omgangskrets som påpeker dette er uvitende.

Ta det med ro og la jenta få utvikle seg i eget tempo, og for all del, problemer på for tidlig fødsel kan komme når som helst, men det skal du ikke bekymre deg for nå, og dukker det opp, er det slikt som KAN skje når man er for tidlig født!

Jeg selv krabba ikke før jeg var 12 mnd, gikk når jeg var 18 mnd og min kusine satt på rumpa og begynte ikke å gå før hun var 2. Selv er jeg også født 10 uker for tidlig, men har aldri, siden de 3 første årene hengt etter mine jevnaldrende hverken sosialt eller faglig. Og i dag har jeg en mastergrad.

Kos deg med snuppa di !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var godt å høre hva dere synes.. Mange av de som kommenterer er barnløse, eller har babyer på bare noen uker.. Men det som går litt innpå meg er når venner med større barn og mange barn kommenterer! De burde da visst bedre.

Men som sagt er verken jeg eller HS bekymret. Og hun har jo vært tidlig ute med noen andre ting, så det blir på en måte litt balanse der:-)

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I innlegget viser du at du er reflektert og jordnær rundt din datter. Hun er ikke treg og ser ut til å utvikle seg fullstendig normalt i sitt eget tempo. Jeg kjenner omtrent like mange barn som har lært å gå ved 9-10 mnd som jeg kjenner barn som gikk ved 15-18 mnd. Når de er 2,5 ser man uansett ikke forskjell på hvem som gikk "tidlig" og "sent"...

Min 16 mnd gamle datter prater ivrig i vei, men det er bare noen få ord som er "skikkelige" (mamma, pappa, hallo, hadet). Hun søler mye med vanlig kopp, så med to småbarn å tørke opp etter får hun ofte tutekopp. Spiser med sje/gaffel, begynt å kle på seg buksa selv og ender med begge beina i en fot halvveis på før hun tar den av og begynner på nytt.

Kan vi ikke heller kose oss sammen med våre små istedefor å delta i denne sjuke konkuransen om hvem som har best og flinkest baby?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Hun høres normal ut i mine ører. Rart at alle kommentere deg, for mitt troll var faktisk litt treg han. . Jeg stressa ikke, den jobben lot jeg være til andre som MÅ bry seg der ute.

En låsning i nakken gjorde at han kom veldig sent ut, men det var jeg forberedt på derfor jeg tok det med ro.

Han BEGYNTE å krabbe rundt 1 årsdagen din, rundt den tiden satte han seg opp selv også:)

I februar 2011 begynta han å gå. 18mnd var han da.

Ikke tenk på alle der ute og hva de kommer til å si. Dette er ditt barn og hennes utvikling. Kos deg med henne, og før du vet ordet av det må du faktisk løpe etter henne for å nå henne igjen :)

Ha en fin dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det du skal si neste gang du får kommentar på det med å gå: Barn som kryper mye før de begynner å gå får mye bedre kordinasjon når de blir større, enn de som kun kryper en liten stund før de blir "presset" til å gå. Vi foreldre gjør feil i det å hele tiden presse barn til å gå i stede for å la de få krype først.

Hadde selv en som løpe på kne frem til han var nesten 2 år, men løper uten problem fra andre barn i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født 11 uker før termin.. er ikke det en god del uker da? På det grunnlaget syns jeg nesten omgivelsene dine mobber en prematur baby. Selv om hun selvsagt ikke skal gå rundt med en identitet som "offer", går det an å vise litt logisk sans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ærlig talt!!! Jeg blir gal av folk som sier sånne ting. Forstår de virkelig ikke at vi tar oss nær av det???? Jenta di er ikke treg.

Jenta mi er 19 mnd og kan si "mjau, "bææ" "vovva" "nese". Stort sett.

Prøv så godt du kan å ikke ta deg nær av det. Folk som ikke har barn selv ligger alltid lengre fremme enn barna er selv i utviklingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...