Gå til innhold

Erfaringer med Vitex?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei damer!

Er det noen av dere som har erfaring med urteperparatet Vitex agnes-castus? Leser at dette kan hjelpe med å stabilisere syklusen? Har hatt veldig ustabil syklus etter pilleslutt... 14-16-34 dager, og går nå på dag 35 uten tegn til TR :-/

Håper på svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg bruker Vitex,, og det har virkelig hjulpet meg!

Jeg hadde sykluser på ca 45-50 dager, og nå har jeg ca 32 dager.

Jeg gikk i 1 og 1/2 mnd uten TR etter jeg sluttet på pilla, men så begynte jeg på Vitex, og fikk TR bare noen få dager etterpå! :)

Skrevet

Åh, så bra! Har time til legen 22., så skal spørre etter det da ;) Takk for tilbakemelding :D

Skrevet

Jeg brukte det noen mnd før jeg ble gravid med førstemann. Slet med uregelmessige sykluser og en del tegn på hormonbalanse. Begynte på Vitex(og en stor dose vit B6) fikk gradvis bedre syklus og ble gravid etter 4 mnd.

Du skriver du skal spørre etter det hos legen. Det tror jeg ikke du kommer så langt med. De færreste leger kjenner til naturpreparater. Og antageligvis vil han fraråde deg å prøve det.

Det er ikke så lenge siden det ble klassifisert som legemiddel og ikke var å få tak i her i Norge. Det ble vel godkjent for fritt salg igjen i fjor tror jeg. Og det er kun apotekene som selger det og de selger det veldig dyrt.

Jeg kjøpte fra www.helsekosten.dk. Til en brøkdel av hva det koster på apoteket her. Jeg brukte først en boks med kapsler, så gikk jeg over til tinktur, som jeg føler jeg fikk bedre effekt av.

Skrevet

Hvordan bruker dere vitex? Non-stop over en lengre periode? Hvor lenge? Eller vitex 3 uker og så opphold i en uke? Over hvor lang tid? Jeg har ikke eller vet ikke om jeg har EL og har veldig laaange sykluser...TR

Skrevet

Jeg begynte med vitex pga kort lutealfase. Hadde bare 5 dager, men fikk forlenget fasen til 13 dager. Jeg tok også store doser med B6, ble gravid 3 pp. Jeg tok vitex 5 dager fra mens og 2 ekstra dager, tok en pause til etter EL og begynte igjen rett etter EL.

Skrevet

Har brukt Vitex i 8 mnd nå tror jeg det er, og for meg så har den hjulpet på pms, smerter under mens og mindre mens :-) Bruker monitor jeg og de førtse 4 mnd viste den ikke max men etter 2 mnd med Vtex så slå den ut på max/eggløsning og det har den gjort siden og har brukt den i 10 mnd :-) Er ikke prøver lengre, men bruker fortsatt Vitex mot det ovenfor :-)

Jeg tar 1 hver dag hver mnd, stopper ikke etter el ellernoe, og det tror jeg faktisk ikke man skal med dem, leste forum opp og ned i mente ang dette før jeg startet og alle tok de hver dag uten opphold :-)

Kjøper de også så helsekosten.dk

Skrevet

Ikke på resept? Synes jeg leste at man må ha resept for å få det, men mulig det er gammel info ;) Får sjekke på apoetket i morgen :D

Skrevet

De var vel på resept da de var klassifisert som legemiddel. Men som sagt før, dette er nok et preparat de færreste leger kjenner til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...