Gå til innhold

Steder å bo i Bærum


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vurderer å flytte, og ønsker innspill på hvor det er fint/ikke fint å bo i Bærum (enebolig) og hvorfor/hvorfor ikke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer litt an på hva dere er ute etter.

 

Jeg er vokst opp på Vøyenenga, og føler at det er et fint og trygt sted. Men på den andre siden ble det litt tungvint da man var tenåring, fordi bussen til Sandvika/Oslo gikk litt for sjelden.

Steder som Lommedalen og Bærums Verk er også fine, spesielt hvis man er interessert i naturen. Men også der kan offentlig kommunikasjon være litt tungvint.

 

Ellers har området rundt Bekkestua blitt veldig fint med både svømmehall, sentrum og bibliotek. T-banen har også begynt å gå igjen, og det er ikke lange veien inn til Oslo.

 

Så det er litt smak og behag egentlig;) Hvilke områder har dere sett på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo også litt an på lommeboka, Bærums Verk, Lommedalen og Vøyenenga er rimeligere enn nærmere Oslo, nettopp pga. reiselengde til byen. Fra Bærums Verk og inn til Oslo sentrum kan du bruke 40-45 minutter i rushen, men så er jo eneboligene rimeligere. Trafikken til og fra er en viktig faktor for mange. Røa (som er fint) med krysset der er en flaskehals i rushen. Bogstad, litt rimeligere enn Røa, men du må gjennom krysset her også.

 

Jar er fint og sentralt, med t-bane, samt Eiksmarka, Haslum, Høvik...og Bekkestua som nevnt er hyggelig og har et bra sentrum.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på Bekkestua, og synes det er helt perfekt!

 

Svømmehall, bibliotek og et lite sentrum med flere butikker.

 

Kort vei til byen!! T-banen som har begynt å gå samt flere busser.

 

Bil ned til byen tar under 15 minutter, og ekspressbussen til jobb tar kun 20 min (om jeg tar bussen før rushen setter inn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt ann på hva du prioriterer. Prisene varierer stort i bærum så da er spørsmålet om det er viktig å bo i kort avstand til oslo versus pris og type bolig (leilighet rekkehus enebolig).

 

Dersom du har bar syns jeg bærums verk er det mest ideelle - det er landlig og litt "bygdefølelse" med tilgang til en rekke fritidsaktiviteter, og barna kan i stor grad gå "bilfritt" til skole. Det er god dekning med barnehageplasser. Bærums verk er forholdsvis nybygd, og det er et "ungt" miljø (mange barnefamilier).

 

Øvrige plasser i bærum er det mer variert alder, og f.eks Eiksmarka Østerås, Jar har veldig mange eldre. Der har dere (om økonomien ikke er råflott) begrensede muligheter til å kjøpe enebolig, samtidig som det er skjelden til salgs (og ofte oppussingsobjekt)

 

du må presisere behov og ønsker samt økonomisk begrensning mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her med litt presisering:

 

Helst frittliggende enebolig, barnevennlig, ikke alt for langt fra offentlig kommunikasjon, litt butikker (i det minste dagligvare) i umiddelbar nærhet, helst ikke mer enn 6 mill.

 

Flere innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville aldri bodd på:

 

- Rykkin

- Kolsås

- Skui

- Vøyenenga

- Dønski

- Rud

- Sandvika

 

Med andre ord, jeg ville ikke bodd i vestre Bærum. Jeg ville holdt meg i øst og da fortrinnsvis Stabæk, Haslum, Bekkestua og Jar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, Stabekk. Bekkestua, Blommenholm eller Høvik. Ligg unna Rykkin, Skui, Vøyenenga etc som nevnes over her. Men 6 mill... vet ikke om du får så mye enebolig for det altså...Kanskje en vertikalt delt enebolig eller et rekkehus?

 

Eiksmarka er også ok forresten. Jeg bor selv på Høvik og trives veldig bra, men syns kanskje det er enda finere og hyggeligere enten på Blommenholm men særlig Stabekk/Bekkestua med gåavstand enten til stabekk sentrum eller til bekkestua. det er veldig hyggelig :-) og ikke minst banen fra bekkestua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei HI

 

Jeg bor i Lommedalen og stortrives der. Mye flott natur for barnet mitt, godt ungdomsmiljø og trivelige naboer. Ja, litt klønete med buss og er svindyrt. Men om du har råd så ville jeg satset på det. Prisene for en del av en nyere 2-mannsbolig ligger på mellom 4,5 til 6 mill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel slå et slag for Sandvika siden jeg er født og oppvokst der.

Du har alt på et sted.

Bor nå på Haslum ved Bekkestua trives godt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HI her. Takk for innspill, kom gjerne med flere erfaringer.

 

Og til dere som fraråder å bo i områdene Rykkin, Kolsås, Skui, osv, hvorfor gjør dere det? Dere fraskriver jo store deler av Bærum, så jeg skulle likt å vite begrunnelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor så negative til Rykkinn?

 

Her er det kjempefint å bo. Innenfor 5 minutter å gå så kommer jeg til barnehager, barneskole, ungdomsskole, svømmehall, idrettshall, fotballbane, tennisbane, lysløype, skiløype, marka, skøytebane, lekeplasser, butikker, kjøpesenter, buss (8 ekspresser til Oslo i timen).

 

Tror det henger igjen dårlig rykte fra da Rykkinn ble bygd ut og det nesten ikke fantes tilbud til ungdommen her. Den gang var det mye narkotika.

 

I dag tror jeg du skal lete lenge for å finne et sted i Bærum der det overhodet ikke fins narkotika, så det bør ikke være et kriterium. Selv da jeg var liten solgte de narkotika utenfor nesten alle ungdomsskolene...

 

Kolsås - for så vidt et fint sted, men enten er det nærme Brynsveien/t-banen eller så er det høyt opp i lia (det er ganske bratt og tungt å gå fra bussen og hjem). I tillegg er det lite lekeplasser for barn (dersom det er aktuelt for dere). Men det er mange fine hus her og de har kveldsol og utsikt.

Skui/Vøyenenga - fint her også, men vær obs på at det enkelte steder er lite sol, spesielt om vinteren (noen steder ligger i skyggenes dal)

 

Det er mange fine steder å bo i Bærum. Det beste er nok å følge med på finn og dra litt rundt og se. Dere finner fort ut hvor DERE vil bo og hvor dere ikke vil bo hvis dere går litt rundt i området der dere er på visning. Kan også anbefale å snakke med noen naboer, ofte lett å komme i kontakt med småbarnsfamilier på lekeplasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Juliea+gullet07.03.11

Jeg ville heller ikke bodd på Rykkin, Skui ol... Det er fordi det blir for langt inn i Bærum for min del.

 

Jeg har vokst opp på Stabekk det har vært helt fantastisk! Stabekk "sentrum" er super koslig, treningssenter, lekebutikk, apotek, den kjente butikken Bolina.. Blomsterbutikk bokhandel, mat mm.. + et par cafeer.

 

Det er 15 minutters gange til Nydelige Oksenøya der det er svær strand, lekeplass og grøntområder...

 

20 minutters gange til Bekkestua som har litt cafeer ol...

Så det er midt i mellom begge deler. Det er både tog og buss og ikke emr enn 10/15 min med buss til Oslo.

 

Så jeg anbefaler Stabekk på det varmeste <3 Er så glad mine foreldre bor der så Mille kan leke i hagen der slik jeg har gjort.. Nostalgi =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skui ligger i skyggenes dal, Kolsås er helt ok, Rykking har veldig mange blokker med kommunale leiligheter som selvfølgelig preger området, men her har du ihevrtfall mulighet til å få enebolig til 6 mill.

 

Gjettum, Valler og Avløs er nærme banen (dvs ikke akkurat nå, men om to år når den åpner igjen) og barnevennlige områder.

 

Bærum Øst (Eiksmarka, Holse, Østerås, Jar, Høvik) er svindyrt men fantastiske steder. Barnevennlig og Oslonært. Har selv nylig flyttet til Eiksmarka, betalte 5,6 for et rekkehus på 140m2

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Stabekk er helt nydelig. Jeg har ei venninne som bor der.

Nærme til byen, koselig sentrum med mange fine butikker, godt nærmiljø, veldig ressurssterkt miljø uten å være prangende. Mange hvite sveitserhus. Men dyrt...

 

Er du heldig får du enebolig til 6 mill, men mange eller de fleste er nok dyrere enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppvokst i Bærum og har bodd flere steder. Så kan jo si mine meninger om noen steder.

 

Dønski - ville ikke bodd her igjen, mange spesielle som bor her. Ikke veldig sentralt. Men man bruker maks 30 min å gå til sandvika da.

 

Sandvika - Her kunne jeg absolutt tenke meg å bo, er jo veldig sentralt

 

Lommedalen - for sjelden bussavganger herfra. Men fint om man vil bo landlig.

 

Bærums verk - idyllisk sted - lett å komme seg avgårde med buss - mange avganger. Kunne godt bodd her. Men det er kanskje litt dyrere for hus der.

 

kolsås. Fint sted. Veldig praktisk hvis t-banen starter igjen, men her har jeg aldri bodd

 

Rud - ligger veldig dumt til - masse nybygg, så kanskje det blir bedre etterhvert.

 

Rykkinn - her kan du nok få hus rimeligere. Ryktene sitter godt i her. "Bor du på Rykkinn bor du i slummen". Men det er veldig forandret her, som en annen her også sier. Selv om holdningene sitter i. Kanskje du kan gjøre et kupp her. Når ryktene blir mindre - går verdien på boligene opp. Veldig mange barnefamilier har bosatt seg her de siste årene.

 

Haslum - du bor i "midten" av alt. Kort vei til sandvika, bekkestua..Blir enda bedre når t - banen går igjen: da går det fortere å komme seg til byen.

 

Bekkestua - blir ansett for et veldig bra sted å bo. Selv om jeg ikke er så imponert over handelstedet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...