Gå til innhold

I klassen til min 1.klassing er de 27 elever. Flere som har barn i så store klasser?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

25 i klassen til gutten min, men nå har han begynt i 2.klasse da.

Det går faktisk veldig fint, de er to voksne i klasserommet hele tiden og de har kjempetuktus. Er viktig med gode lærere da, det må være stålkontroll og klare regler for å få det til å fungere.

I klassen til sønnen min er det 15 gutter, så vi er glad de har en mannlig lærer som skjønner hva disse kruttlappene at noen gutter trenger. Han løper ut sammen med dem i friminuttene og sørger for at de sliter seg helt ut med løping, fotball, klatring osv, så når neste time begynner sitter de rolig på hver sin pult og jobber stille og rolig.

Jeg er mildt sagt kjempeimponert over hva disse to lærerene har fått til med klassen. Kjempegodt miljø og rolig atmosfære i klasserommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi 3 klasser på første trinn med 25-28 i hver klasse, ser ut til å gå bra, men jentungen min føler seg oversett (sier "læreren ser meg aldri") da hun er av den stille typen. Er jo alltid de småjævlene som drar oppmerksomhet. Skulle ønske det var en maksgrense når de er så små

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var skrevet inn nok til å fylle to førsteklasser, og det skulle være 30 i hver klasse (64 var skrevet inn, men de regnet med at noen ikke ville møte, dette er sentralt i Oslo). Ved oppstart i 1. klasse, er det 20 elever i mitt barn sin klasse, og 21 elever i den andre.

Tror dette har noe med at skolen skal totaloppusses, og at de dermed må ha midlertidige lokaler i 2-3 år fra neste høst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PS. Jeg er forresten superglad for at de ble bare 20 i klassen. Tror det er uheldig å være nærmere 30. Det blir vanskelig å holde roen, læreren blir overbelastet osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det 21 elever og to lærere. Alle klassene på skolen har rett under 30 elever. Frem til 5klasse har de to lærere, etter femte så er det en lærer.

Selv gikk jeg i klasse med 21 elever og en lærer. Vi ble etterhvert 28elever og en lærer. Det gikk veldig greit det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er vi "heldige"... min sønn har 18 elever i sin 1. klasse. Men han som begynte på skolen i fjor hadde 25 i klassen. Det er klart det MÅ være en helt ulik hverdag å jobbe i de klassene.

Jeg mener en del kan gjøres med disiplin og struktur, men det er tross alt elever/barn som er ganske unge, og skal ses av de voksne de er hos store deler av dagen.

Det er ikke bare bare å si at "da vi var ung, var vi også mange, og det gikk bra".. hverdagen er en heeeelt annen. Dagens unger er ikke det samme som de var:

1. Mange flere unger vokser opp i "oppløste" hjem.. Det TRENGER ikke være krise, men det er klart at disse ungene har MYE å forholde seg til, som unger før ikke hadde. Det var ihvertfall IKKE mange skilsmissebarn i min klasse da jeg var ung, i forhold til hva det er nå.. Nå har de mye mer hel og halvsøsken, foreldre som går inn og ut av forhold, ulike hjem + + +

I tillegg til at dette er mer hektisk for ungene, så er det vanskeligere for lærerne. Vi har flere og flere foreldre som ikke kan kommunisere seg imellom, og vi må sørge for å få hjem info til BÅDE mor og far. Og opplever ofte at "boka er hos mamma", "regntøy ligger hos pappa" e.l.

2. Hverdagen hos familiene er sååå hektiske, og den tiden man opplevde at foreldrene hadde til leksehjelp etc til ungene før, nå faller litt bort.. Min erfaring er at en god slump foreldre ikke følger opp lekser - ihvertfall etterhvert som de blir eldre.. (de greier det vel selv nå)... Og når det ikke følges så godt opp hjemme, blir det MYE mer for kontaktlærer å følge opp.

3. Unger i dag har mye mindre "grenser" enn det vi hadde. Jeg jobber på skole selv, og selv om vi også hadde en og annen "morroklump" i klassen, så var det likevel de fleste av oss som ikke våget oss utenfor det som var "regler" etc..

4. Jeg vet heller ikke hvorfor det er slik, men det føles ut som om hver klasse i dag kommer med en unge eller 5 med diagnoser eller andre "problemer".. Det være seg ADHD, asbergers, relasjonsvansker, samspillsvansker, dysleksi + + + Og vi har også flere elever som er fremmedspråkelige... og det fører også med sen en del utfordringer - både kulturelt og språklig!

Så det er en utfordring med mange elever i hver klasse.. og spesielt i de laveste trinnene. De skal bli sett av en voksen som har mulighet til å følge dem opp etc.. Det gjelder også de forsiktige, beskjedne som ikke "når frem"...

Og så skal de ses og fanges opp de som ikke har det bra hjemme. For det finnes en del av dem også i lokalmiljøet vårt!

Inntill for noen år siden var det 2 kontaktlærer i hver 1. klasse. En allmennlærer og en førskolelærer, som skulle lette overgangen mellom skole og SFO - siden ungene var yngre når de skulle starte på skolen! Og det er en overgang å gå fra 3 voksne på 20 unger, til 1 lærer på oppimot 28 unger.. (kanskje med noe assistent i tillegg)..

Så forsvant plutselig den 2. kontaktlæreren, og det ble en heeeeelt ny hverdag for de som jobbet i 1. klasse. Og det er klart det merkes. Ingen store protester når det skjedde,,, for det ble gjort veldig "diskre".. med at det var opp til hver enkelt kommune.. (men det var jo ikke penger til å holde på den 2. kontaktlæreren... )...

uansett: Poenget mitt blir; ja, det er mange med 27 i en klasse. Det er mange 5-6 åringer for 1 voksen. De skal ikke bare sosialiseres, disiplineres og trives.. men også få faglig opplæring...

(I tillegg: vi opplever at unger som kommer fra bhg med oppdekning grunnet sykdom som f.eks diabetes blir satt i klasse og det følges nesten ikke ressurser og opplæring med.. )

Så det å være lærer er jammen meg blitt en mer og mer hektisk jobb... og så skal vi være ekstremt byråkratiske og skriftlig dokumentere alt som skjer, og lage skjemaer etc..

(Uff, dette ble rotete innlegg.. hadde mye på hjertet, men er trøtt, og det ble litt "sånn som det kom til hodet mitt"...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...