krimull Skrevet 6. september 2011 #1 Skrevet 6. september 2011 Dette er kanskje et teit spørsmål, men er det vanlig at dåpsbarnet får gave fra sine egne foreldre? Vi skal snart ha navnefest for snuppa vår og lurer i grunnen bare på hva som er vanlig
Villa villekulla Skrevet 6. september 2011 #2 Skrevet 6. september 2011 Jeg vet ikke om det er vanlig eller ikke, men vi har tenkt å ordne en sparekonto til gutten vår til dåpen. Der setter vi inn penger som han får til dåp og bursdager, samt barnetrygd. Dette er penger han får nytte av senere i livet
Zebra78 Skrevet 7. september 2011 #3 Skrevet 7. september 2011 Jeg vet det er de som ikke gir, men jeg finner det veldig merkelig å ikke gi gave til sine egne barn, og min omgangskrets er det ingen som ikke gir. Jeg ble overrasket når jeg (for et år siden her inne) så en debatt der det var spørsmål om man skulle gi....en DIB'er mente at gjestene fikk mat, så det var gave nok til ungen..... de om det. Jeg gir til mine, og det er en selvfølge.
Ellois Skrevet 7. september 2011 #4 Skrevet 7. september 2011 Vi hadde navnefest sist helg. Eller Velkommen Til Verden-fest, som vi også kalte det! ;-) Vårt fokus var ikke gaver i det hele tatt. Men å arrangere en fest med familie og nærmeste venner til stede og for å feire knøttisen vår, med sosialt samvær og god mat og drikke. Vi la ikke noe press på gjestene om at de skulle ha med gaver (og hadde ingen ønskeliste), så noen tok med og andre ikke. De som ikke tok med hadde forresten gitt noe i forbindelse med fødsel, tidligere. Vi som foreldre hadde heller ikke kjøpt inn noen konkret navnefest-gave til Knøttet. Han får mye, hele tiden, nå i starten, jevnt over. (Synes nesten det kan bli litt vel mye, til tider.) Så det viktigste var å ha en fest i hans ære og å ha det hyggelig, med alle de som står Knøttet nærmest og som vi er aller gladest i. Pluss at vi utnevnte faddere til Knøttet i forbindelse med festen. "Faddere i hjertet", som vi kalte det. Siden det ikke var en offisiell dåp og fadderne står innskrevet i noen offisielle papirer. Så vi lagde liksom vår helt egen dåp/navnefest. Og synes altså ikke at fokuset skal ligge så mye på de materielle gavene i en slik anledning.
Valiana Skrevet 7. september 2011 #5 Skrevet 7. september 2011 Helt enig med deg, Ellois. Vi skal ha navnefest på søndag, og kommer ikke til å gi noe spesielt i den anledning - hun får som du sier, ting jevnt over, når hun trenger det. Hadde ikke plaget meg to sekunder om ikke gjestene (som er nærmeste familie) ikke hadde gidd noe. Men vet vi får noe, for de ønsker så ønsker så gjerne å gi. Vårt fokus er å ha en kjekk dag, hvor vi får samlet og vært sammen med våre nærmeste, og feire den nye verdensborgeren :-)
Ane Elise Skrevet 7. september 2011 #6 Skrevet 7. september 2011 Samma her. For nurket vårt fikk jo uansett masse babyutstyr og klær fra oss både før og etter fødselen
ToneC Skrevet 7. september 2011 #7 Skrevet 7. september 2011 Enig med de to siste. Vi skal jo leie lokale og stå for mat, også. Det blir noen tusenlapper.. Han har jo fått mye ting jevnt over, ja. Det er mest for å få en hyggelig markering og møte familie vi holder selskap:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå