Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #1 Del Skrevet 6. september 2011 jeg skjønner prinsippet bak det å gi positiv forsterkning til barna når de gjør noe bra for å få mer av den positive atferden, men det jeg ikke skjønner er hvorfor det er umulig å finne noe informasjon om hvordan en skal få _bort_ negativ atferd? Det er jo ikke alltid at den negative atferden har noen sammenheng med den positive om dere skjønner, så jeg lurer på hvilke teknikker finnes det for å få bort negativ atferd samtidig som en forsterker positiv atferd? For eksempel at barnet er overtrøtt og frekk, hører ikke etter i uvante situasjoner, eller blir veldig sint om det er en dårlig dag. Sånn for eksempel. Hvordan fjerne den type atferd? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #2 Del Skrevet 6. september 2011 Time out, belønningssystem, ignorering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #3 Del Skrevet 6. september 2011 Jeg føler ikke at time out er så bra. Føler det blir litt voldsomt, og det har jo vært noe omdiskutert også for en tid tilbake. Jeg heller mer mot ignorering i så fall for belønninger blir det for den positive atferden. Men noe sier meg at det å ignorere fort kan bli tidkrevende for at barnet skal gi opp til slutt, eller... ? hi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #4 Del Skrevet 6. september 2011 Man kan innføre negativ respons ved å ignorere eller frata et gode/gi konsekvens, og man kan innføre positiv respons ved å rode eller gi et gode. Jeg heller mer mot en samkjøring av disse. Ignorere atferd som er ment for å gi en reaksjon (trass, sutring, hyl), frata en gode/gi konsekvens for atferd som ikke kan stoppes ved ignorering (knuse ting, være fysisk utagerende mot andre eller seg selv). Gi positive tilbakemeldinger når barnet gjør noe bra for da ØNSKER det ikke å bli ignorert (det vet hva det går glipp av) Men bygg opp dette i fredstider. Barnet skal vite hva som er forventingene/reglene i huset eller for generell oppførsel, barn er ikke født med normal folkeskikk, det må de læres. Hvis barnet sliter med å¨lære det verbalt, VIS ved å ha skuespill med negativ atferd OG positiv atferd og forklar hva som gir ros og hva sm gir "ris". Lag konsekvenser som er mest mulig direkte knyttet til den negatove atferden (dårlig oppførsel ved bordet=får ikke spise med de andre, tegne på vegger=blyanter inndras osv) slik at barnet VET hva som skjer ved negativ atferd. Barn ønsker positive tilbakemeldinger, og den verste konsekvensen en kan gi, er å ignorere. Da vil barnet ønske å få en reaksjon, og når han/hun ser at det ikke hjelper å hyle, sutre, kaste opp på gjørs osv, så vil det forhåpentligvis endre atferd for å få en positiv eller nøytral reaksjon. Lykke til, det er hardt å oppdra et barn, men de fleste unger vokser opp til å bli ålreite voksne fordet;) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #5 Del Skrevet 6. september 2011 Hei, og takk for god beskrivelse :-) Det er fort gjort å gå i en felle i en tøff periode, og det er akkurat det vi har gjort. Så har det ballet på seg. Nå trenger jeg virkelig å bli motivert og mentalt innstilt på den prosessen vi har foran oss, og nå har jeg et par sjekkpunkter jeg skal notere for meg selv og huske ;-) hi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #6 Del Skrevet 6. september 2011 vi tror på konsekvenser. straff/konsekvens kan være å miste lekekassen med småbiler i alt fra 15min til hele dagen dersom han gjentatte ganger unnlater å høre etter når han blir fortalt at krasjing i 100km/t inn i gulvlistene ikke er ok. time-out får han når han absolutt ikke hører etter og alle sjanser er gitt og advarsler brukt opp. da sitter han 5min eller til han har sluttet å hyle. han blir også fjernet fra situasjoner dersom han ikke oppfører seg. sitter han ikke stille på kino (og da mener jeg totalt uinteressert i filmen, kaster popcorn på han foran, opp og ned av stolen o.l, litt urolighet tåler vi, han er jo bare 4) så reiser vi. synd for han om han egentlig ville se hele filmen. kan han ikke oppføre seg i en barnebursdag så reiser vi hjem. ikke særlig kult for han som gikk glipp av godteposen men sånn går det. gir ikke mye straff her i huset da. han er som 4åringer flest og noen dårlige dager må man bare regne med. når dette er sagt så er aldri konsekvensene av det harde slaget. vi tar ikke tilbake til vi har lovet. vi tar ikke kosetepper eller favorittbamsen. vi bruker ikke rommet som straff. vi lar ikke vær å dra et sted vi har planlagt pga hans oppførsel. vi truer aldri og vi gjennomfører alltid det vi sier vi skal gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #7 Del Skrevet 6. september 2011 Ved den typen neggativ oppførsel mener jeg foreldrene først må sørge for at: 1: Barnet får nok søvn, minst 11 timer i snitt pr døgn for en 6 åring. 2: Et sundt kosthold med mye frukt og grønt og veldig lite sukker og regelmessige måltider hver eneste dag. 3: Nok fysisk aktivitet Først når alle disse forholdene er så godt som idielle bør man vurdere andre typer "oppdragelse". Det å bli trøtt og sliten, og vise det, hvis man ikke får oppfylt sine basalbehov er helt normalt og ikke noe som skal fjernes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #8 Del Skrevet 6. september 2011 Fysisk aktivitet er det mer enn nok av. Sunn og god mat også. men søvnen er et problem i perioder på grunn av mye halsbetennelser. Skal ta kontakt med lege snart og få sjekket mandlene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #9 Del Skrevet 6. september 2011 Da synes jeg dere skal konsentrere dere om å få barnet friskt. Et barn som er så sykt at det ikke sover nok bør få slappe av hjemme, bør få sove på fanget og få gråte og klage så mye det vil. Om barnet er så ofte dårlig bør du ikke vente med å ta kontakt med lege til "snart". Det bør du gjøre i morgen tidlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. september 2011 #10 Del Skrevet 7. september 2011 Hvor gammelt er barnet da? Det er ganske stor forskjell på hva som fungerer på en toåring og på en tolvåring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. september 2011 #11 Del Skrevet 7. september 2011 6 år hi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. september 2011 #12 Del Skrevet 7. september 2011 Her høres det ut som om den negative adferden ikke skyldes barnet men situasjonene. Overtrøtt og frekk- Sørg for så mye søvn at det ikke er snakk om å bli overtrøtt. Det er det foreldrene som må styre. Hører ikke etter i uvante situasjoner- Sørg for å forberede ham/henne på akkurat hva som skal skje, sett dere ned på huk og få øyekontakt før dere gir beskjeder. Ukjente situasjoner gjør det vansklig å konsentrere seg, derfor kan man ikke forvente det samme da som når alt er vellkjent og trygt. Veldig sint om det er en dårlig dag- Hvorfor er dagen dårlig? Ta Ham/henne på fanget, finn ut hva som er problemet og se om dere kan finne en løsning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå