Gå til innhold

Når sykt barn-dagene er brukt opp..

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

hvordan blir det da i forhold til fravær p.g.a sykt barn? Altså, kan man være hjemme uten lønn? Må man ha legeerklæring på at barnet er sykt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da må man i teori bruke fri uten lønn. Men dem fleste benytter seg da av sine egen syke dager... Og du kan også være hjemme uten lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine dager er desverre også brukt opp. Har 2 unger og med flere sykdomsperioder så gikk dagene kjapt.. Ikke noen kronisk syke barn heller. Synes det er så ekkelt. Heldigvis så jobber jeg på en kvinnedominert arbeidsplass der 80% har barn så de vet jo hvordan det kan være. Likevel føles det så ubehagelig nå når jeg har sykt barn igjen...

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har "rett" til velferdspermisjon. Altså ikke en lovfestet rett, men de fleste arbeidsgivere vil si at syke barn er en vektig velferdsgrunn, og du er dermed berettiget til fri.

Du må da ta fri uten lønn, eller bruke ferie- eller avspaseringsdager.

Du har ikke rett til å bruke egne sykedager. Det er å anse som skulk og vil kunne medføre advarsel og evnt oppsigelse dersom du har fått advarsler før:(

Husk at også far har syke-barn dager da.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar 2047. Må vel spørre på jobb hvordan jeg skal gjøre det. Håper virkelig det ikke er noe problem med fri uten lønn.

Far er også hjemme med syke barn om han kan. Problemet er bare at far jobber en del borte, er på kurs o.l og da er det ikke noe alternativ. Jeg må rett og slett være hjemme da.

Nå jobber jeg skift så ofte klarer vi trikse det til slik at han kommer hjem tidligere om jeg skal på aften o.l. Men når han er utenbys så går jo ikke det.

Besteforeldre stiller også opp på ettermiddag/kveld om de har mulighet. De besteforeldrene vi har i nærheten jobber begge 2 og reiser også en del i forbindelse med jobb, så det er ikke bare, bare.

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...