Gå til innhold

dere som har tatt FPPU/PPU deltid, kan dere fortelle om studiet?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

allmenn eller yrkesfaglig?

Hvor ofte hadde dere samling?

Hvor hadde du praksis? og hvor lenge? og over hvor mange perioder?

Var det mange skriftlige/muntlige skole eksamener?

Mange oppgaver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Absolutt alt av dette finner du på nettstedet til stedet du skal studere ved.

Er det derimot slik at du ønsker hvor fornøyd/misfornøyd noen var med studiet, så er det noe man kan få svar på her inne.

Selv har jeg gått PPU fulltid, syns det var helt håpløse forelesere, slappe medstudenter, vanvittig dårlig struktur, dårlig kommunikasjon osv.

Men praksisen og fagdidaktikken var uvurderlig, og man må jo ha det dersom man ønsker seg en anstendig lærerlønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt PPU deltid, som utdanning til faglærer i mine universitetsfag.

Vi hadde vel ca 8-10 samlinger i året, og totalt 12 uker med praksis (2x3 uker ene høsten på ungdomsskole, og 2x 3 uker ene våren på vgs).

Eksamen hos oss var tredelt med en mappevurdering på 4 tekster (fikk veiledning på ett utkast pr halvår, 2 i ped og 2 i didaktikk) + refleksjonsnotat, en skriftlig gruppeeksamen og muntlig eksamen.

PPU er utvilsomt det enkleste studiet jeg har tatt, og jeg gjennomførte det med god karakter til tross for at jeg ene året hadde liten baby med kolikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til du som ikke er så fornøyd så kan jeg jo si at all denne infoen ikke står.. og ja det er irriterende!!

Alva: har du lyst å fortelle litt mer om hvordan du opplevde praksis?

måtte dere finne praksis plass selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant praksisplass selv, men skolene må jo ha øvingslærere som kan stille opp.

Praksisen var kjempegøy rett og slett. Spesielt koste jeg meg på vgs der jeg bl.a. fikk en superflink klasse med 18-åringer i historie. Lærte mye selv også av dem, og lærte generelt mye av praksisen. Fikk vøre med på møter, være med å rette prøver osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fppu deltid, yrkesfag

6 samlinger gjennom første året, og 7 samlinger siste året. Vi må ha 100 undervisningstimer fordelt på to skoler, samlet ca 350 timer med veiledning, vurderinger, skolens indre liv etc. Praksisen tar du som det passer, ordner praksisplass selv. Ganske mange oppgaver, både individuelle og gruppeoppgaver. Mappeoppgaver, FoU-oppgave, 1 muntlig.

Veldig interessant, men varierende kvalitet på foreleserne og forelesingene, ymse med informasjonsflyten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...