Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye er babyer våkne når de er 3-4 uker gamle, og hva gjør dere med dem når de er våkne? Bærer dere rundt på dem hele tiden, evt sitter på fanget?

Min vil ikke sovne i senga/vogna, må alltid bæres i søvn, er det vanlig? Våkner ofte når hun blir lagt ned, også må det bæres igjen... Litt slitsomt å aldri få litt "pustepause".

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min lille gutt er 1 mnd i dag. Han har dager (og netter) han er mye våken, men stortsett sover han ganske mye. Han faller i søvn stortsett av seg selv, det holder som regel at jeg stryker og koser litt med han.

Når han er våken prøver jeg å snakke til han, synge litt sanger, bære han litt i bæreselen (da sovner han som regel fort..). Noen ganger sitter han litt i vippestolen og ser ut av vindu.

Skjønner godt det er slitsomt å ikke få pustepauser.. Du har sikkert prøvd dette allerede men! Mini her liker veldig godt å ha det "trangt" rundt seg når han skal sove, bli pakket godt inn, ha litt bamser osv. Ellers blir han trøtt av å få lett masasje på ryggen og bli strøket på bleiestompen :-)

Skrevet

Har egentlig ikke prøvd innpakning og bamser osv. Hun er så varm at hun ligger stort sett bare i klærne, kanskje med et helseteppe over, det er jo fortsatt varmt. Så hun hadde vel blitt kokt av innpakning.

Bamser har jeg ikke introdusert enda, må innrømme at jeg er litt paranoid når det gjelder ting i senga, redd hun skal bli kvalt av ett eller annet... hehe

Er det ikke for tidlig med vippestol forresten, eller kan jeg begynne å bruke den?

Skrevet

Ja, enig. Om natta er jeg forsiktig med bamser osv! Men om dagen når jeg kan se han hele tiden går det fint :-) Greit at du ikke koker jenta ja, hoho. Men et stramt helseteppe kan jo funke fint?

Hmm, ja det evige "vippestolspørsmålet". Min stemor er jordmor, og et annet fam.meldem er barnelege. De begge mener det ikke er noe problem så sant bruker den med fornuft. Selvsagt ikke sove i den, og bare bruke den korte perioder. Jeg vet det svirrer litt forskjellige meninger, men stoler veldig på disse damene. Lillegutt koser seg iallefall veldig i stolen!

Skrevet

Jenta mi levde bokstavelig talt på meg de 3 første mnd. Om natta lå jeg på sofaen med masse puter rundt meg og berta på brystet. På dagen skulle hun ikke sove i vogna, men i fanget. Hun kunne kanskje sove ett par timer i vogna i løpet av dagen, hvis hun var i godlaget;)) Hun måtte bysses å bæres, så de 3 første mnd hadde jeg vondt i skuldrene;)

Så tror det bare er en periode. Da babyer tydeligvis får abstinenser hvis de ikke får kroppskontakt;-D

Skrevet

Gutten vår hadde glede av vippetol fra 4 uker, sånn 5-10 min før han ville bli båret litt rundt. Spiste hver 1,5 timer (fra start til start ja) de første 3 mnd, men vi prøvde mme på flaske ganske tidlig så jeg kunne få en pause inniblandt. Det er vel ganske typisk at det er noen hakk mere slitsomt enn forventet det å ha en nyfødt 24/7! Lag deg en "ammekurv" med mobil, fjernkontroller, drikke og frukt feks. En blir ført sittendes låst uten å rekke bort til vannglasset skulle babyen sovne. Og term på å spise med en hånd mens du ammer/gå rundt å amme (evt i Sjal). Det gir en viss frihetsfølelse. Etterhvert kan du ha med deg vippestolen inn i dusjen og nyte litt egenpleie mens babyen har noe å følge med på.

Skrevet

Når Muffin var så liten så bar vi ham hele tiden, ellers hylgråt han. Han hylgråt allerede natta han ble født, dersom han ikke lå inntil faren sin eller meg, så for ham var det IKKE noe særlig å forlate den gode, trygge livmoren... Han fikk også nakkelåsning under fødselen, pga at han satt mer eller mindre fast i utpressingsfasen i nesten 1,5 timer :(

Så hos oss var det bæring og kos hele tida. Bæresjal er gull!!! Jeg så gjennom 6 sesonger av Greys Anatomy i denne perioden, med gullet sovende i armene eller spisende på puppen for å bli stor og sterk ;) hehe.. Når han ble 7-8 uker ble han mye tryggere og likte å ligge i babygym og sitte i vippestol; 2-3 ggr per dag kunne han ligge alene i 15-20 minutter. Det har han slutta med nå den siste måneden da (blir straks 5 mnd); blitt mye mer selskapssyk men ligger jo veldig mye på gulvet mens vi leker med ham og prøver å lure ham over på magen innimellom :) Men nå klarer han til gjengjeld å sove både i barnevogn og i egen seng på natta, så det jevner seg jo ut :) Har hvertfall ikke sjans til å se på tv lenge, for her skjer det ting hele tiden :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...