Gå til innhold

Tror dere på at overvekt, ADHD mm ofte sskyldes at barn får for lite søvn?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det har stått noen interessante artikkler om barn og søvn i Aftenposten de siste dagene. Jeg tror faktisk ofte det er en sammenheng slik de skriver. Hva tror dere?

Her er vi foreløpig strikkse på leggetidene, selv om det noen ganger betyr at vi knapt nok ser barna den dagen. Vi ser ingn grunn til å la barna være oppe lengre enn til 19.30 bare fordi det er helg eller sommerferie for eksempel. Noen ganger kan leggetidene forskyves om det er noe helt spessielt, som julaften eller et større selskap, men de får for eksempel ikke starte på trening eller liknende som slutter for sent. Jeg blir stadig overasket over 6-8 åringer som kommer hjem fra trening klokka 8 om kvelden. Da er det ikke rart de ofte er slitne og ukonsentrerte på skolen.

Jeg synes også jeg ser en ganske klar sammenheng blant de barna jeg kjenner. De "enkleste" og mest vellfungerende har faste ganske tidlige leggerutiner. De som sliter på skolen, bruker medisiner mot ADHD og er overvektige eller "kvapsete" får ofte være lenge oppe om kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke alite søvn og null rutiner har en sammenheng med at de da har eller får ADHD, men det er kanskje en sammenheng mellom de som sliter på skolen, overvektige og lite søvn..

Om foreldrene driter i klare rutiner på søvn og andre ting, så har de sikkert lett for å ty til usunn mat, masse godteri og ingen aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan tro og synse hva du vil......

ADHD-lignende symptom er noe annet enn ADHD.

Jeg gidder ikke lenger forklare dette her. Og jeg vet hva ADHD er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke det er lite søvn som utløser ADHD, men det er en sykdom som er vansklig å diagnostisere. Jeg tror derfor det er en del som har fått diagnosen og som blir medisinert som egentlig lider av søvnmangel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døhhh... Lær deg å skrive, før du begynner med slikt, HI!!!!

Rettskriving er en fin bil, eller?

"Spessielt", "artikkler", "strikkse", "ingn"..............????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg har sovet for lite jeg også, men hva har min rettskrivning (eller mangel på sådan) med saken å gjøre. Barn har ikke noe mindre behov for søvn selv om jeg ikke kan stave :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

overvekt er jo blitt koblet til for lite søvn, det samme har mange andre plager. Men ADHD er en reel sykdom som sitter i hjernen. Den kan ikke bli borte av nok søvn. MEN for lite søvn kan gjøre plagene verre.

Jeg jobber som kontatlærer for et 5. trinn, og jeg merker GODT hvilke elever som får nok søvn og en skikkelig frokost. De elevene som er urolige, blir fort slitne, er uoppmerksomme osv er ofte de som ser på TV sent, ikke spiser skikkelig frokost og som har en hektisk hverdag. Kosthold har også MYE å si. Man kan sove i 13 timer i strekk og bli sliten etter noen få timer pga dårlig mat med mye sukker og lite "godt fyll". Barn som drikker mye sukkerholdig på skolen blir oftere uopplagte enn de barna som drikker vann og melk. Hvis barna spiser en god nistepakke med frukt og vann/melk til, så holder de lenger.

Jeg tror ikke at lite søvn alene kan skape mer enn utmattelse og diverse andre plager, men det kan klart gjøre sykdommer som ADHD vanskligere å håndtere for barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...