JKatrine Skrevet 6. september 2011 #1 Skrevet 6. september 2011 Jeg føler at disse statistikkene som legene kommer med er alle under en kam. Jeg og min mann er "bare" uforklarlig barnløse. Jeg produserer egg, han har bra sædkvalitet....tatt røntgen og det var ikke tette eggledere....nei vet ikke hva det kommer av :/ Hva med dere? Hvorfor er det 20 av 100 som blir gravide av inseminering og 40 av 100 ved ivf? Er dette basert på "friske" par eller alle? Kjenner jeg er veldig nysgjerrig på dette, så jeg håper jeg kan få høre litt om alle dere her inne Tilslutt vil jeg ønske alle lykke til
Tigerlise&Anton prøver igjen Skrevet 6. september 2011 #2 Skrevet 6. september 2011 Jeg har tette eggledere, resten ser greit ut. Eller det vil si, høyre eggleder er tett (etter ex.u. i 2005) og den venstre er trang. Vi klarte å bli gravide på "naturlig vis" i 2009 etter 5 års prøving. Orker ikke å vente like lenge nå, så ble utredet og fant altså ut at egglederne var problemet. Er henvist til ivf nå, og venter spent på fortsettelsen :-) Lykke til dere også, krysser fingrene!
Hansine lengter sårt Skrevet 6. september 2011 #3 Skrevet 6. september 2011 Vi er uforklalig barnløse. Jeg har eggeløsning hver gang, mannen har svømmere, ingen tette eggledere eller annet, ikke endometriose, så legen har klødd seg i hodet mang en gang og lurer på hvorfor det ikke vil sitte. Vi blir selvfølgelig mer og mer frustrert over det selv også. Alderen er vel det eneste som ellers tilsier at vi sliter ekstra. Har prøvd i mange år, først på egen hånd og nå med 5 IVF uten å lykkes. Ble gravid på første forsøk, men mistet. Etter det har det ikke slått ut positiv test. Vi er i gang med 6. forsøk og forhåpentligvis det siste? Lykke til selv!
shalin Skrevet 6. september 2011 #4 Skrevet 6. september 2011 Jeg har blitt kondisert(fjerna livmortappen pga celleforandring) for 8,5 år siden. Legen tok for mye,sånn at livmormunnen så og si er helt lukket(og da kommer ikke spermen igjennom.(jeg brukte 5 år ca for å få legen til å sjekke om det var grunnen,for jeg hadde det på følsen hele tiden,siden jeg ikke ble gravid selv..og tilslutt fikk jeg en spesialist til å se på meg-og jeg hadde rett!! Jeg har en datter på 9 år,ho ble til på den vanlige måten,før jeg ble kondisert ble jeg gravid flere ganger(hadde 2 sa ) Har hatt 6 ivf forsøk(3 ferskforsøk og 3 frys) har 1 til igjen om eggene overlever opptiningen,så er det slutt for oss i det offentlige,da vurderer vi å prøve et par ganger i Danmark før vi event.gir oss. Masse lykke til :-)
JKatrine Skrevet 6. september 2011 Forfatter #5 Skrevet 6. september 2011 Så spennende Tigerlise&Anton! Vi skal prøve insemenering før evt. ivf...var på ul igår og hadde to folikker som vokste seg store så da skal vi inn på torsdag og fredag for inseminering. Masse lykke til videre og jeg krysser fingerne for dere
JKatrine Skrevet 6. september 2011 Forfatter #6 Skrevet 6. september 2011 uff da! har tatt bort litt selv, men heldigvis ikke så mye som deg! Utrolig at legen ikke kunne ha hørt på deg - er jo selv som kjenner kroppen vår selv best! Håper dere slipper å måtte dra til Danmark - jeg krysser fingerne for dere!
JKatrine Skrevet 6. september 2011 Forfatter #7 Skrevet 6. september 2011 Veldig like vi da hehehe Håper vi slipper Ivf, kjenner at ting skjer der nede - to egg som vokser og stikker i "eggstokkene" og murring i korsryggen Kan vel ikke noe annet enn å krysse fingerne og håpe på det beste Håper også for deres del at denne 6 gangen blir deres siste og at du snart ruger på ett lite nurk! Masse lykke til Hansine:)
Puma - sprekker snart! Skrevet 6. september 2011 #8 Skrevet 6. september 2011 Uforkl.bl her også. Alt sjekket og alt i orden. Fikk et barn på første forsøk for 5 år siden, men når vi begynte å prøve på nr. 2 for to år siden ble det stopp. Prøvd 2 ins og er nå ruger m første ivf-forsøk.
JKatrine Skrevet 6. september 2011 Forfatter #9 Skrevet 6. september 2011 så synd at de to første ins ikke fungerte, krysser fingerne at ivf forsøket fungerer for dere!
tryllestøv Skrevet 6. september 2011 #10 Skrevet 6. september 2011 Hei Vi er også uforklarlig sekundær barnløs. Har ett barn på 7 år som kom til på naturlig vis. Har nå prøvd i 5 år på nr 2. Har hatt 3 inseminasjoner, 2 ferskforsøk og ett frys uten antydning til positiv test. Har blitt grundig utredet og det eneste de fant var noe endometrise. Hos mannen er alt ok. Jeg har alltid slitt med spotting i ca en uke før mens og mener at det har en sammenheng med at vi sliter, men legene avfeier det frot når jeg nevner det! Frustrerende å ikke få det til når alt tilsynelatende er i orden. Lykke til ;-)
TanteTroll Skrevet 6. september 2011 #11 Skrevet 6. september 2011 Vi er også uforklarlig barnløse. Jeg hadde 3 små prikker med endometriose på lap, men disse ble brent bort, og skulle ikke ha noe og si. Samboer har en sønn fra før. Vi har brukt opp de offentlige førsøkene, og har nå første forsøk privat. Ble gravid på 2. ivf, men det ble tidlig spontanabort. Vi har hatt aih også uten hell. Men nå - nå skal det gå bra:-)
Fru Fomle *ønsker seg..* Skrevet 7. september 2011 #12 Skrevet 7. september 2011 Vi er også uforklarlig barnløse. Aldri opplevd en eneste skikkelig positiv test, kun en kjemisk graviditet, og vi har prøvd i 2,5 år. Mannen min fikk beskjed om at han hadde særdeles bra svømmere, jeg har eggeløsning hver måned, hsg røntgen var topp og ingen andre problemer er oppdaget. Fått beskjed om at det ikke er et spørsmål OM vi blir gravide, men NÅR. Håper det stemmer. Vi har gått rett privat, på klinikk Hausken. Hatt en mislykket runde med hormoner, fikk mange små egg og kun et stort (feil dose), så det ble inseminering. Negativt resultat. Skal i gang med spray i midten av oktober. Håper det forsøket vil gi et bedre svar. Vil ønske alle her LYKKE TIL! Klem fra
Håperpåønskebaby Skrevet 7. september 2011 #13 Skrevet 7. september 2011 Vi er av den "heldige" sorten, jeg har rimelig kraftig endometriose, og det ble oppdaget i det barneønsket kom da jeg fikk så kraftige smerter at jeg ble sykemeldt og måtte i gang med utredning da det skjedde måned etter måned. Prøvde også tabletter for å få i gang kontrollert eggløsning. Da ble gjennomgikk mannen en stor og omfattende operasjon som har fått den konsekvensen at han ikke får sædavgang, og legene mener og tror at dette er en permanent tilstand. Derfor er vi sendt videre, 1mnd av ventetiden er gått, og fortsatt 5 igjen før forsamtalen...
JKatrine Skrevet 7. september 2011 Forfatter #14 Skrevet 7. september 2011 Jeg kjenner jeg blir glad når jeg leser at dere fleste har ett barn fra før, så har man ihvertfall fått oppleve gleden en gang Men blir også forundret at det ikke skal gå like greit når man prøver igjen...det er vel derfor vi havnet under uforklarlig barnløse. Spotting er det å blø litt før mensen? Hva med å få noen annen sin mening? Ønsker deg masse lykke til og takk for svaret
JKatrine Skrevet 7. september 2011 Forfatter #15 Skrevet 7. september 2011 Hei Rugekassea ruger - hva er egentlig endometriose? Jeg håper så at det nå klaffer for dere! Masse lykke til
JKatrine Skrevet 7. september 2011 Forfatter #16 Skrevet 7. september 2011 Heia Metallover Selvom han ikke har sædavgang, kan de ikke hente ut sæden hans? Og det var da utrolig lang ventetid dere hadde fått? Jeg håper dere får kommet inn tidligere og at det klaffer for dere, masse lykke til
JKatrine Skrevet 7. september 2011 Forfatter #17 Skrevet 7. september 2011 Heia, Fru O Ja da er vi i akkurat samme båt - identiske utredning faktisk hehe Men når jeg leser her inne, kjenner jeg at jeg ikke skal ha forhåpningene for høye - blir jeg gravid er det kjempe flott, men vet at jeg må tenke at jeg kan faktisk ikke bli det heller.... Lykke til i oktober til dere begge
vårsol73 Skrevet 7. september 2011 #18 Skrevet 7. september 2011 Vi er også uforklarlig barnløse. Har ett barn fra før, og ble gravide med naturmetoden etter 2pp da vi fikk lyst på ett til (jeg var da 34). Det endte i sa. Etter det har vi prøvd i to år uten å være i nærheten av en positiv test, og jeg skal nå igang med 3dje IVF. Etter at jeg ble 35 virket det som om det har vært umilig å bli gravid, selv om ingenting er i veien med noen av oss, gode eggreserver, regelmessig mens og eggløsning, veldig fine sædverdier...Legen var lenge negativ til at vi skulle gå for IVF fordi han mente det kom til å løse seg med naturmetoden, men den gang ei. Nå krysser jeg fingrene for at vi lykkes med prøverør. Uansett, jeg er også glad jeg har et liv jeg trives veldig godt med, og har et barn. Prøver å fokusere på at det å ikke lykkes med å få nr to ikke er noen katastrofe, og i forhold til andre som feks blir alvorlig syke eller opplever store tap er dette i den store sammenhengen et mindre problem. Jeg prøver å bruke min energi på andre ting, jobb, venner ol, selv om jeg synes denne IVF prosessen er krevende.
TanteTroll Skrevet 7. september 2011 #19 Skrevet 7. september 2011 http://www.endometriose.no/Hva%20er%20endometriose1 Her kan du lese om endometriose. Har ikke kikket her selv, for jeg har veldig, veldig lite av det, og har ikke tenkt så mye på det egentlig. Men på denne runden med ivf fikk jeg prednisolon pga disse små funnene med endometriose. Spent på resultatet:-) Lykke til til deg også!
dincene Skrevet 7. september 2011 #20 Skrevet 7. september 2011 Heia. Jeg har masse endometriose med sammenvoksninger og på grunn av det helt tette eggstokker i tillegg. Når vi skulle starte med vår første IVF i april så fant dei ut ved st.olavs at svømmere var ikke helt som dei må være heller (var mange som ikke bevegte seg). Så da tok dei ut 10 egg, 6 egg skulle gjennom IVF men ingen ble befrukta på grunn av svømmera (dei klarte å komme inn selv) og 4 gjennomgikk ICSI (alle dei ble befrukta og delte seg). Ble ikke gravid på det forsøket. Ved fryseforsøket i sommer ble jeg gravid men mista i uke 5+. Er i gang med ny ICSI nå. Endometriose er når slimhinne fra livmora "vandrer" rundt omkring i kroppen. Og da blør man der også. Det vanligste er vel at man finner det i bukhulen (men kan være hvorsomhelst i kroppen). Og da blir det sammenvoksninger. Ingen vet hvorfor dette skjer. Og det er mange som har dette uten at dei vet det. Det sies at 1/3 av alle kvinner har det. Rugekassa, er overraska at noen klinikker gir prednisolon og andre som hos meg - ikke. Jeg har prøvd å mase siden jeg har lest at det kan hjelpe (ihvertfall skader ikke), men ikke snakk om!
lizzieliz Skrevet 7. september 2011 #21 Skrevet 7. september 2011 Lykke til selv JKatrine. Vi har en 3 år gammel sønn, kom etter lang ppillebruk, på første pp. Sjokket var stort da mensen kom måned etter måned når vi skulle prøve på søsken. Vi har funnet ut at jeg har lave eggreserver og mannen har masse svømmere, men de svømmer ikke så godt.... Igang med første ICSI på Riksen nå.
JKatrine Skrevet 7. september 2011 Forfatter #22 Skrevet 7. september 2011 Heia Vårsol73 Ja dette med alder altså...snart 33 selv og har synket fra 60 til 12 vedr. egg. Jeg selv syntes dette var ett helt utrolig lavt tall, men de mente det var ett bra tall...fra 60 til 12 liksom?? hvor er jeg når jeg er over 35 tro... vet jo at fra jeg passerte 25 begynte det å gå nedover, men så fort hadde jeg ikke trodd Er enig med deg i at det er lurt å bruke tiden på andre ting også - vet jo at stess rundt dette har sin innvirkning også. Ønsker dere masse lykke til med ivf
JKatrine Skrevet 7. september 2011 Forfatter #23 Skrevet 7. september 2011 takk for tipset, Rugekassa ruger
JKatrine Skrevet 7. september 2011 Forfatter #24 Skrevet 7. september 2011 Tusen takk for all info. Dincene Vet du hvorfor det er så mange som mister? Har det en sammenheng med alle de hormonene vi tar osv. Jeg har aldri hatt en SA og håper jeg ikke opplever det heller...skal inn til insemenering i morgen og på fredag...blir spennende å se an dette her Masse lykke til med ny Icsi
JKatrine Skrevet 7. september 2011 Forfatter #25 Skrevet 7. september 2011 heia Lizzieliz Jeg er også på riksen Godt å se at du har en sønn, og enda i den fine alderen Masse lykke til med ICSI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå