Gå til innhold

Klexane

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det flere her som går på klexane e.l?

Jeg er kanskje hysterisk, men nå som magen vokser, er det ingen mulighet for å treffe livmoren med sprøyta? Eller treffe en blodåre som har tilknyttning til livmora?

Ble et veldig dumt spørsmål, men jeg tenker ofte på dette. Tenker også på senere i svangerskapet når magen er svær. Hvordan er det da å skal stikke en sprøytespiss på 1cm inn i magen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber på en ortopedisk avd hvor vi ofte bruker sprøyter som klexane. Det går nok ikke an å treffe livmor med den, spissen er såpass liten. Men om du er usikker,kan du jo sette den inn litt fra siden, istedet for rett inn. Du skal jo bare underhuden, så skal mye til for å gjøre noe galt...

Skrevet

Jeg tar klexane daglig, og har også tenkt den tanken.. ;-)

Men foreløpig får jeg til å klipe tak i en flesk-bit slik at jeg vet at det ikke treffer noe annet..hehe..

men vet ikke om det er fysisk mulig, men da hadde vi vel ikke fått lov til å sette sprøytene selv??..eller?? ikke vet jeg..

Skrevet

Jeg går på Fragmin, men det er vel det samme som Klexane. Det er bare å sette sprøyten på skrått inn, så går det nok bare godt.

Skrevet

Faktisk aldri tenkt på å sette de på skrå. Takk for tipset dere :)

Jeg setter sprøytene på en fast flesk-bit der det ikke gjør så vondt, haha. Men nå begynner det å bli så oppstukket der, at jeg må finne en annen plass. Kanskje det ikke blir så vondt hvis jeg setter de på skrå ? :)

Skrevet

Jeg finner plasser på flesket der det ikke gjør vondt å stikke, men innimellom så gjør det så vondt at jeg får ikke stukket inn nåla ;)

Jeg ser forresten ikke ut på magen, blå og grønn, mange røde prikker etter stikk og dessuten så får jeg noen harde "kuler" her og der. Kan være noe av væska i sprøyta sikkert. Men.. uff..

Flere som har det slik?

Skrevet

Sånn er det her og! Jeg har funnet ut at hvis det har kommet en liten dråpe på sprøytespissen, eller det kommer en i det du skal til å stikke DA gjør det vondt. Da får jeg den ikke inn, å må bare vente til sprøyta blir ferdig å "dryppe".

Jeg blir blå hver gang jeg treffer en blodåre, og du ANER ikke hvordan jeg ser ut. Prikker har jeg også. Så dette blandet med noen strekkermerker ser bare lekkert ut!!

Skrevet

Hei damer!

Titter inn her fra 3.trim, og ville bare si at jeg satte sprøyten litt på skrå som dere nevner her, og at det er viktig å ikke sette sprøytene på samme plass hver dag. Jeg gjorde det noen dager på rad i begynnelsen av svangerskapet, og fikk faktisk en sånn klump inni hudvevet etter det. Står litt om dette i pakningsvedlegget. Litt vemmelig, men ikke farlig da heldigvis :)

Lykke til :)

Skrevet

Er det noe som tilsier at dere MÅ sette den i magen? Vet jo at vi setter i låret på mange på sykehuset.. (men så har jeg ingen erfaringer med de som setter selv hjemme, fast)

Skrevet

Jeg gikk på Klexane frem til 12 sv. uke og er kjempe glad for å kutte den ut;-) Men du kan jo sette den i sidene, dersom du er bekymret for å treffe noe.... Fungerer der også;-)

Skrevet

Er det ikke litt skummelt å sette sprøyta i magen, med tanke på luftbobla i sprøyten?

Ah, jeg er SÅ lei av klexane nå..

Skrevet

Hvordan skummelt da, Mamiroseline?

Jeg er også veldig lei disse sprøytene! Men er framdeles under behandling for blodpropp som jeg fikk etter forrige fødsel, så jeg kommer ikke unna der nei. Men det er jo greit da, den gjør jo stor nytte.

Skrevet

Og du, Mamiroseline - jeg tror jeg har en liiten anelse om hvordan du ser ut på maven :P Det ser helt for jævlig ut her også ;)

Skrevet

Nei altså jeg er redd for å smelle sprøyta inn i livmora. I og med at jeg ikke er lege, så vet ikke jeg hvor langt inn den ligger. Og etter min mening så er sprøytespissene ganske lange :-/

Tenker jo også på senere i svangerskapet, når magen blir strammere og større, når det ikke er så mye flesk å ta i som nå! hah.

hoho, ja jeg er glad det ikke er bikinisesong!

Skrevet

Heisann. Jeg har jobbet på kirurgisk avd i mange år og satt mange sprøyter med Klexane og fragmin. Du trenger ikke være bekymret for å treffe livmora! Men husk å sette sprøyta på forskjellige steder hver dag. Da unngår du lager av medisin under huden. Dette kjennes ut som harde klumper og er litt vanskelig for kroppen å ta opp-altså får ikke kroppen den medisinen som den trenger daglig. Du kan gjerne sette sprøyta på skrå inn i skinnet, den skal jo rett under huden. Du kan også løfte litt i skinnet. Dersom du fortsatt er redd for å treffe livmoren din, kan du jo alltids bruke lårene dine. Da er du hvertfall trygg! Lykke til!

Skrevet

Jeg også bruker Klexane og er nervøs for å treffe livmora, dere som påstår at spissen er kort! HAH! Den er faktisk 3 cm minst, jeg syns det er langt i å med at den skal heeeeeeelt inn.

Jeg er blå/grønn/gul/rød på magen, så noen magebilder blir det ikke her iallefall :(

Leste om ei som hadde prøvd i låret, det var visst så vondt at hun svimte nesten av.

Jeg ringte fastlegen min å spurte om det var helt 100% nødvening at jeg skulle bruke de,siden det er 8 år siden blodproppen. Han ringte på føden for å undersøke og fikk følgende svar " Visst pasienten vil leve og ikke dø en smertefull død av blodpropp i lungene så må hun slutte å bry seg med hvordan magen ser ut etter stikkene"

Blei litt sjokka, mn mn.. biter det i meg og stikker. MEN når magen står på spreng i 9 mnd da?

Skrevet

Klexane skal kun settes under underhuden, så sprøyespisser er neppe mer enn ca. 1 cm lang. Så det er ingen fare for å treffe blodårer som forsyner livmoren, eller livmoren i seg selv.

Jeg jobber på apotek og ser diabetiker. Jeg setter inntil 8 sprøyter daglig, pluss at jeg har en kotinuerlig blodsukkerkontroll hvor en nå med sensor skal skiftes hver 6.dag...nåla er ca. 4 cm lang... Jeg trøster meg med en ting; hadde det vært fare for barnet eller barnets velvære, så hadde de vel funnet på en annen måte å administrere medisinene på for lenge siden. Vi er tross alt ikke første"mann" ut. ;o)

Skrevet

Hvis du setter sprøyta på nøyaktig samme sted hele tiden, kan det faktisk føre til at medisinene ikke blir tatt opp av kroppen og isteden infiltrerer seg og lager en samling av vevsvæske, puss, vevsrester eller nydannet vev og blir synlig som en salgs fettklump som det er vanskelig å bli kvitt. Grunnen til at det ikke er så vondt å stikke der, er fordi huden og nervene i underhuden blir "lammet" pga. vane (for å si det på en enkel måte). Ikke å anbefale...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...