Gå til innhold

Yoghurt til barn under 1 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer litt på dette med at man får anbefalt å vente med melkeprodukter til barnet er 1 år. Hvorfor er det da så mange barnematprodusenter som selger produkter med youghurt?

Feks. denne: http://www.hipp.no/index.php?id=23&cat=999999&item=287

Kan man servere disse produktene til babyen? Evt. hvorfor/hvorfor ikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt melkeprodukter i varm mat er "greit" fra 6 mnd (litt ost i en saus basert paa melk, f.eks). Litt ost som fingermat fra 8 mnd, yoghurt fra 10 mnd, og kumelk fra 12 mnd.

Dette fordi fordoyelsessystemet ikke klarer aa fordoye kumelk foer enn viss alder i tillegg til at for hoyt inntak av melkeprodukter kan fortrenge jernopptaket. Oppvarmet melk og yoghurt kan gis tidligere, fordi proteiene i melken brytes ned ved oppvarming.

Uansett er det greit aa vaere ekstra obs paa mulige allergiske reaksjoner foerste gang du gir melkeprodukter.

Skrevet

Rart, teksten ble borte. Bare lurer på hva som evt er forskjellen på melka i disse yoghurtene og i kumelkbasert mme og grøt? Gutten her liker godt bananyoghurten.

Skrevet

Jeg spurte også et liknende spørsmål tidligere. Min lille på 7 mnd har fått smake litt yoghurt på tuppen av skjeen når jeg spiser og liker det kjempegodt.

Men ser jo at anbelfalingene er 10 mnd her i Norge. Har derimot bøker av f.eks. Annabel Karmel, som vel er engelsk og der står det fra 6 mnd, men unngå med kunstig søtning, konserveringsmiddel etc. Så jeg synes det er litt vanskelig, men har nå latt være å gi han mer enn en bitteliten smak fra min innimellom.

Skrevet

det har noe å gjøre med at melkeproteiner er veldig store og vanskelig for babyes tarmer å fordøye, mange kan også være/bli allergiske.

Det med melk i mme og grøt skal jeg ikke si meg klok på og det ville være intr å se om noen andre kan komme med et forslag? :)

Men melk stjeler jern fra kroppen, derfor man anbefales å ta c vitamin eller spise/drikke frukt/juice sammen med jernrik mat fordi det hjelper med opptakelsen.

Ellers så er det jo utrolig mye sukker i youghurtene, så en test for litt siden hvor de fleste barneyoghurtene kom veldig dårlig ut og det beste var å gi naturell og å søte den selv med fruktmos feks.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...