Adrianne1 Skrevet 6. september 2011 #1 Skrevet 6. september 2011 Jeg lurer litt på dette med at man får anbefalt å vente med melkeprodukter til barnet er 1 år. Hvorfor er det da så mange barnematprodusenter som selger produkter med youghurt? Feks. denne: http://www.hipp.no/index.php?id=23&cat=999999&item=287 Kan man servere disse produktene til babyen? Evt. hvorfor/hvorfor ikke?
MillaLilla Skrevet 6. september 2011 #2 Skrevet 6. september 2011 Litt melkeprodukter i varm mat er "greit" fra 6 mnd (litt ost i en saus basert paa melk, f.eks). Litt ost som fingermat fra 8 mnd, yoghurt fra 10 mnd, og kumelk fra 12 mnd. Dette fordi fordoyelsessystemet ikke klarer aa fordoye kumelk foer enn viss alder i tillegg til at for hoyt inntak av melkeprodukter kan fortrenge jernopptaket. Oppvarmet melk og yoghurt kan gis tidligere, fordi proteiene i melken brytes ned ved oppvarming. Uansett er det greit aa vaere ekstra obs paa mulige allergiske reaksjoner foerste gang du gir melkeprodukter.
kinaputten Skrevet 7. september 2011 #3 Skrevet 7. september 2011 dette er hva helsedirektoratet sier om saken http://www.helsedirektoratet.no/portal/page?_pageid=134,67714&_dad=portal&_schema=PORTAL&_piref134_67727_134_67714_67714.artSectionId=252&_piref134_67727_134_67714_67714.articleId=711964
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 7. september 2011 #5 Skrevet 7. september 2011 Rart, teksten ble borte. Bare lurer på hva som evt er forskjellen på melka i disse yoghurtene og i kumelkbasert mme og grøt? Gutten her liker godt bananyoghurten.
Busy_bee Skrevet 7. september 2011 #6 Skrevet 7. september 2011 Jeg spurte også et liknende spørsmål tidligere. Min lille på 7 mnd har fått smake litt yoghurt på tuppen av skjeen når jeg spiser og liker det kjempegodt. Men ser jo at anbelfalingene er 10 mnd her i Norge. Har derimot bøker av f.eks. Annabel Karmel, som vel er engelsk og der står det fra 6 mnd, men unngå med kunstig søtning, konserveringsmiddel etc. Så jeg synes det er litt vanskelig, men har nå latt være å gi han mer enn en bitteliten smak fra min innimellom.
kinaputten Skrevet 7. september 2011 #7 Skrevet 7. september 2011 det har noe å gjøre med at melkeproteiner er veldig store og vanskelig for babyes tarmer å fordøye, mange kan også være/bli allergiske. Det med melk i mme og grøt skal jeg ikke si meg klok på og det ville være intr å se om noen andre kan komme med et forslag? Men melk stjeler jern fra kroppen, derfor man anbefales å ta c vitamin eller spise/drikke frukt/juice sammen med jernrik mat fordi det hjelper med opptakelsen. Ellers så er det jo utrolig mye sukker i youghurtene, så en test for litt siden hvor de fleste barneyoghurtene kom veldig dårlig ut og det beste var å gi naturell og å søte den selv med fruktmos feks.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå