Gå til innhold

Tvang på Haukeland sykehus??!

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Synes det er viktig å se på histotrikken til moren til den fødende også jeg. Ofte sånne "problemer" kan gå i arv.

Ta kontakt med fastlegen din og gi uttrykk for din bekymring! Få fastlege til å henvise deg til Voss sykehus i stedet.

Jeg har 2 keisersnitt bak meg, et akutt og et planlagt (for å forhindre at det samme skulle skje under fødsel nummer 2 som skjedde under fødsel nummer 1). Det er laaaaangtifra alle jordmødre/leger/sykehus som kan jobben sin og gjør de rette vurderingene skal jeg si deg, anonym over her som påsto det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er fordi de bare er mennesker de også, og mennesker gjør feil, eller feilvurderer enkelte ganger, men man kan jo ikke slutte å stole på at de vet hva de driver med når vi legger oss i deres hender..

Man kommer der og forventer at de skal ta godt vare på oss, og selvfølgelig er det jo det de gjør og prøver på hver gang. Jo, bakrunnshistorien til mor har mye å si i sånne tilfeller. Det er en grunn til at de sier at det må være en medisinsk bakgrunn til rette for å få ks der. Og de tar alle de nødvendige testene som må til for å se at det ikke ligger noe å veien for å kunne føde vaginalt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes bare tre randomiserte studier om forløsningsmåtens

betydning. To eldre, små studier viste at vaginal forløsning var forsvarlig. TBT fant en

signifikant lavere risiko for perinatal/neonatal dødelighet (dødelige medfødte

misdannelser unntatt) for planlagt keisersnitt (0,3%) versus planlagt vaginal forløsning

(1,3%); relativ risiko 0,23 (95% KI: 0,07-0,81).

Det har vært rettet kritikk mot selve studien bl.a. fordi så mange av de alvorlige

komplikasjonene hos barna ikke var knyttet til selve forløsningen, som studien hadde

som mål å undersøke.

En rekke pasientserier, kasus-kontroll studier, kohort- og registerstudier har en

studiedesign som gjør det vanskelig å trekke sikre konklusjoner om forløsningsmåtens

betydning. Flere studier angir økt perinatal død og sykelighet ved vaginal fødsel, men

det må påpekes at dette ikke nødvendigvis relateres til fødselen i seg selv.Ved vaginal

fødsel sees ofte økt hyppighet av dødelige misdannelser hos fosteret, intrauterin død og

infeksjon, og lav fostervekt. De fleste studier konkluderer med at vaginal setefødsel er

trygt, forutsatt god seleksjon og nøye overvåking under fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som refereres til her en en studie, den har ingenting å si. På KK er du omgitt av mennesker som er trygge i jobben sin. Ved seteførløsning er det to leger tilstede i tillegg til jordmor. Ser de at det skulle oppstå komplikasjoner er det ikke langt til operasjonsstuen. Du vi få epidural om du ønsker dette. Det er bare tull å begynne å henvise til statestikker for når det kommer til at du skal hjelpe barnet ut har de uansett ingenting å si.

Min egen historie -2 barn, begge født i fot/seteleie, det verste med hele fødselen er at jeg ble klippet og sydd -og det gjorte vondt i en uke. Ingen hofteproblemer hos noen av barna. Jeg har aldri følt meg i en så trygg tilværelse før, men tillater meg heller ikke å bli opphengt i andres historier og statestikker som ligger på nettet som er ment for FAGFOLK ikke for hvermansen.

barnet kan fortsatt snu seg, jeg ville ikke ha bekymret meg i det hele tatt. De er utrolig flinke på KK - og det står jeg ved!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, på Haukeland må du føde vaginalt, de utfører ikke ks på setefødsler...desverre. Mens på Voss blir det ks ved seteleie, de gjør ikke vaginale setefødsler.

Ikke noe problem at du ikke har bil, jeg skal selv ha planlagt ks på Voss i oktober og vi har heller ikke bil. Blirr innlagt dagen før så ikke noe stress. Og du kan få dekket taxi :)

Om søker ks på haukeland og får avslag, får du automatisk avslag fra voss også, de har en samarbeidsavtale med haukeland, og voss er faktisk en del av helse bergen. desverre har jeg og hørt at om haukeland regner deg som sin pasient så får du ikke ks på voss heller. Så her er det viktig å komme seg ut av Haukeland først. Ville ha kontaktet Voss så fort som mulig var jeg deg, høre med de om hva du skal gjøre for å komme deg unna Haukeland.

Jeg har valgt Voss denne gangen pga dårlig erfirng med Haukeland, arrogante leger som mener at haukeland er nordens beste fødested og fullstending uten evne til å ta selvkritikk når de gjør feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...