Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #1 Del Skrevet 6. september 2011 HJELP! Var hos privat jordmor i går og fant ut at barnet ligger i seteleie.. rumpa ned mot bekkenet.. Dette ga meg litt angst da jeg har forbredt meg på en normalfødsel. Er i uke 36, og jordmor sa at det var liten sjangs for at bebi skulle snu seg rette veien nå, at jeg burde forbrede meg på setefødsel.... Har blitt KRAFTIG advart mot setefødsler av flere gode venninder og min mor som i dag sliter med alvorlige hofteproblemer som følge av dette.. så kom jeg over dette innlegget her inne: SETELEIE - HAUKELAND SYKEHUS – LES DETTE! 00:13 20.11.2010 Babyen min var i seteleie etter 37 uker og ble fortalt av legene paa Haukeland sykehus at jeg ikke hadde noen valg, vaginal setefodsel maatte det bli. Jeg var veldig redd for aa foede paa den maaten men ingenting jeg sa fikk legene til aa forandre mening. Voss sykehus utfoerer automatisk keisersnitt ved seteleie men kunne ikke ta meg inn siden jeg allerede hadde faatt avslag paa keisersnitt fra Haukeland. Hadde jeg visst dette ville jeg ha byttet til Voss sykehus foer jeg ble sendt til vurdering (ultralyd og rontgen) paa Haukeland sykehus. Haaper dette innlegget kan avverge at andre havner i samme situasjon. Anonym Hva burde jeg gjøre???? Har ikke turt å ringe haukeland, er redd de skal tvinge meg... Burde jeg si at jeg har ombestemt meg og vil føde på Voss?? Er paranoiD! HAr lest masse og kommet frem til at jeg vil ha keisersnitt, kan de virkelig nekte meg det?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #2 Del Skrevet 6. september 2011 Ja, de kan nekte deg det. Har du mulighet til å føde på Voss burde du ringe dem først. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #3 Del Skrevet 6. september 2011 Ja de kan nekte deg ks.. Et ks er et medisinsk inngrep som må være begrunnet i et medisinsk behov. En setefødsel går for de aller fleste helt fint men risikoen for at det ender med ks er en god del større enn ved vanlig fødsel.. Man behandles som risikofødende, får epidural tidlig og både mor og barn overvåkes nøye. Terskelen for å gripe inn er mye lavere enn ved vanlige vaginale fødsler.. Ved KK på Haukeland er de jo kjent for å være veldig strenge på dette med planlagt ks - de ønsker helst at man føder vaginalt så langt det lar seg gjøre. Ved noen sykehus får man velge planlagt ks ved seteleie, men de aller fleste anbefaler vaginal forløsning om ikke noe annet (enn seteleie altså) skulle tilsi behov for ks.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #4 Del Skrevet 6. september 2011 Jeg har legetime neste tirsdag.. Har allerede fødepass på haukeland.. Burde jeg da si ifra at jeg skal bytte til Voss? Eller kontakte Voss først? Og blir det i såfall planlagt keisersnitt? Bor et stykke unna og har ikke bil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #5 Del Skrevet 6. september 2011 Barnet kan jo fortsatt snu seg? Tror du har vært hos en tullete jordmor! Sats på at ungen snur seg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #6 Del Skrevet 6. september 2011 Med mindre du har et bekken som tilsier at setefødsel er umulig må du føde vaginalt på Haukeland. Snørr og tårer hjelper lite. Jeg har fått to barn på Voss (bor i Bergen, så tok turen), en vaginal og et planlagt ks. Første gang skrev jeg brev til dem selv og forhørte meg om muligheten til å få føde hos dem. Få dager senere fikk jeg en telefon om at selvfølgelig skulle jeg få komme til dem og velkommen skulle jeg være. Andre gang ville jeg ha planlagt ks, da tok jeg det gjennom fastlegen min. Hun skrev et kort skriv om min frykt som jeg selv sendte til Voss sammen med svangerskapspapirene mine. Fikk time om samtale og dato for ks i samme samtale. Ta en telefon til Voss. De behandler deg som et menneske, ikke en robot. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #7 Del Skrevet 6. september 2011 OFF! Føler med deg! Jeg er i samme situasjon og fikk innvilget planlagt keisersnitt, da fordi sykehuset her mente det var unødvendig å utsette meg og barnet for risiko! Det er prosedyre her hvertfall... Helt sinnsykt at de kan nekte det da det er det tryggeste!!!! MAn må jo tenke på sin egen kropp også... Ingen grunn til å gjennomgå setefødsler i dag spør du meg!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #8 Del Skrevet 6. september 2011 fatter ikke at haukeland får ture frem på sin egen inhumane måte år etter år...hører sjelden gode historier derifra. Tenker et overordnet organ må gripe inn i fødelsomsorgen der snart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #9 Del Skrevet 6. september 2011 I Norge har vi fritt sykehusvalg! : ) Ta kontakt med Voss, og lykke til!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #10 Del Skrevet 6. september 2011 Haukeland.... Er det mulig!? Bedrive tvang på den måten... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #11 Del Skrevet 6. september 2011 Hvor lenge kan barnet snu seg egentlig??? Alle virker så hysteriske med tanke på setefødsler... Gulp... 32 dager igjen og prinsen ligger med rumpa ned! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #12 Del Skrevet 6. september 2011 Var det ikke ei jordmor som fødte på "Jordmødrene", og fikk snudd babyen mens hun lå i fødesenga, rett før fødselen? Noen andre som husker dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #13 Del Skrevet 6. september 2011 De kan nekte deg. Her i Førde blir det KS ved seteleie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #14 Del Skrevet 6. september 2011 Folk er forskjellig. Datteren min kom feil vei. Ikke noe stress, fødte uten smertestillende. Mulig det går myye bedre enn hva du tror. For alt du vet går det uten problemer. men jeg fikk iallefall valget, men valgte det jeg har hørt er best for barnet, altså vaginal fødsel. Uansett, lykke til:-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #15 Del Skrevet 6. september 2011 KS er helt risikofritt og trygt altså?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #16 Del Skrevet 6. september 2011 Keisersnitt er det tryggeste! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #17 Del Skrevet 6. september 2011 Da syns jeg du kan grave frem alle av de flotte historiene som finnes ang setefødsler og prøve og ikke bli helt ovetatt av nerver! Dette går så fint at! Greit at Haukeland er nazi på dette med KS osv, men så er det heller ingen sykehus som har like stor kompetanse og erfaringer som haukeland har med setefødsler! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #18 Del Skrevet 6. september 2011 Jordmor er på ferie... og jeg skal til en service lege jeg aldri har vært hos før på tirsdag... Gråter mine modige tårer! Skal jeg ringe Voss før jeg drar til legen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #19 Del Skrevet 6. september 2011 Jeg tenker at det sikkert er for sent, men for all del, det er jo bare å ta en telefon og høre med de. Visst ikke så har jeg ingen tvil på at du ikke skal klare en setefødsel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #20 Del Skrevet 6. september 2011 Blir så sint av å lese dette!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #21 Del Skrevet 6. september 2011 Sint fordi det er så mye hysteri rundt en setefødsel? Eller pga haukeland? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #22 Del Skrevet 6. september 2011 Jeg fødte en gutt i seteleie for 3 mnd siden. Det gikk veldig bra, fikk super oppfølgning og verdens beste epidural Det var lege som tok i mot barnet, og barnelege sto klar på behandlingsrommet på føden. Jeg følte meg veldig trygg. Jeg var som deg i forkant av fødselen, livredd og skulle ha keisersnitt, men leste masse og snakket med jordmor og sykehuset. Valgte å prøve vaginal fødsel, og det gikk over all forventning!! Fødte på 3 timer Første fødsel, som var vanlig hodeleie var mye vondere. Da ble jeg klippet og fødte uten smertestillende. Setefødselen ga meg ett lite pyntesting, og en himmelsk epidural! Sikker på at du klarer det om du må føde vaginalt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #23 Del Skrevet 6. september 2011 Nå må man begynne å stole på at de som styrer dette vet hva de driver med! Det er ikke i 2011 setefødsler begynte. JA, jeg skjønner godt det er skremmende, men å lese seg syk på det alle veier i hytt å gever å forestille seg det absolutt verste, det gjør ikke akkurat saken bedre. De som tar imot barnet har kpntroll over enhver situasjon! Nå er ikke KS det tryggeste i verden heller. Og før var det vertfall uaktuelt med ks. Dette går bra! Er så dumt at ALLTID skal de negative historiene spinne over de gode. Er jommen ikke rart folk er hysteriske. Hva med å skape din egen erfaring og historie, det blir ikke som alle andres uansett hvor mye man leser om det! Hilsen en 3 gangs-setemamma! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #24 Del Skrevet 6. september 2011 Fint at dette funker for deg da 3gangs setemamma..... Haukeland ligger høyest på fødselsskade statestikken, bare slått av Elverum... OG har flest setefødsler årlig.... VELDIG mange av disse ender i hastekeisersniitt, MYE FARLIGERE ENN PLANLAGT KS... Skjønner godt at du ikke vil FØDE DER.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #25 Del Skrevet 6. september 2011 har du en statistikk å vise til 16:10? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå