Gå til innhold
Det blir noen minutter nedetid og ustabilitet i perioden 10:30-11:00

Trenger tips! Hva gjør du når du ikke får bæsja?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det beste akuttipset må vel være miniklyster eller hva det heter, neste laktulose.

Når du har fått til å tømme deg anbefaler jeg å drikke et glass biola (jordbær har best konsistens til dette formålet) med 1-2 ss linfrø HVER ENESTE dag!

Det funker som bare rakkern på meg, er aldri forstoppet eller veldig hard i magen lenger:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta reseptfrie avføringsmiddel i normal mengde.

Er dette et vedvarende problem, så bruk flytende parafin.

Men du bør også se på kostholdet ditt. Dersom du har høyt inntak av fiber(noe som trengs for å holde de fleste tarmer i aktivitet), så må du huske å drikke MYE væske. Ellers fører for mye fiber til forstoppelse i seg selv.

Aktivitet hjelper på tarmbevegelsene, og avføringsmønster. Er du aktiv, så skal egentlig en youghurt med et par spiseskjeer kli en gang for dagen, holde tarmen helt fin.

Bløtgjorte linfrø er godt til fiberinntak. Da trengs et par spiseskjeer linfrø lagt i bløt over natten, hver eneste morgen. Vanlig på sykehjem.....

Svisker er godt til dette også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en sånn øreskylle-ballong på apoteket, fyll denne med vann og press det inn. Gjenta en 4-5 ganger. Hold på det en liten stund og gå så på do. Funker som bare det, og du slipper medikamenter. Bare husk å smør tuppen med litt krem før du fører den inn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså her - flytende parafin er KUN mykgjørende på avføringen, og gjør ingenting med tarmen. Så den gjør kun avføringen myk. Og ødelegger ingenting.

De medisinene som påvirker tarmbevegelser skal en være forsiktig med(en gang her og der med mikrolax og duphalac-tabletter er ikke å skade tarmen), men dette gjelder IKKE flytende parafin.

Dere som er så utrolig redde for å ødelegge tarmen, bør først lære hva det er som gjør det. Kostholdet har alt å si her, men samtidig er der mennesker som sliter med uregelmessig hverdag, reiser og alt som er. Og noen er bare obstiperte, og trenger hjelp utover hva kosthold gir, så finn hjelpen..

Jeg har faktisk gått så langt at jeg har gitt fullt oljeklyster til mitt barn mange ganger, og det er IKKE bra. Da er flytende parafin å anbefale, og det kan en bruke i åresvis om en trenger. En kan faktisk ikke bli avhengig av det.l

Dere bør lære mer om obstipasjon før dere gir råd her. Jeg vet ALT om obstipasjon, uansett grunn. Har jobbet med det, har utdannelse innen det, har hatt det selv i åresvis, og har barn med kronisk obstipasjon. Og vi har klart å temme det, på tross av dårlige odds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...