Gå til innhold

Nøstebarn...dyrt og kvalitet eller er det bare dyrt?


kjærlighetpåpinne85

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er så lei av å kjøpe ullplagg som nupper.. Reflex er utrolig dårlig kvalitet.. cubus og janus har holdt seg greit men med små nupper.. vasker på 15 grader i vaskemaskinen med milo.. Så jeg lurte på om er nøstebarn plaggene verdt pengene? og hvordan vedlikeholder dere plaggene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har skrevet så mange positive innlegg om Nøstebarn klærne at jeg vel snart blir beskyldt for å drive reklame... Jeg har vært utrolig fornøyd med det vi har derfra, det er definitvt god kvalitet. En gang ble det hull ved knappen i en body etter en mnd ca og da fikk jeg byttet til ny uten et spørsmål. Jeg vasker plaggene i maskin og har ikke hatt noe problem med det, men det er ikke alle maskiner som er like gode. Jeg bruker ikke Milo men plantebasert vaskemiddel. Jeg vet ikke om det er strengt tatt nødvendig, men det er det de anbefaler og sier at Milo er ment for behandlet ull. Har en egen flekkfjerningssåpe for ull, men har ikke vært så flink til å bruke den- den funker best på nye flekker. Fra nå av skal jeg prøve å unngå veldig lyse plagg, i alle fall til eldstemann. Har selv noen ull-silkeplagg og de er veldig behagelige og regulerer varmen godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøstebarn skal jo håndvaskes, så mulig de holder lengre pga. det. Det vi har hatt har luktet sau og blitt fasongløst etter vask. Jeg er i grunnen mest fornøyd med det ensfargede fra Tom & Trine. Er helt andre priser, lukter ikke og holder til det er for lite her i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte bare logge på nå for å presisere en ting som jeg glemte å si før i dag: hvis du er lei av nupper skal du ikke kjøpe strømpebuksene! De blir veldig nuppete i vask, men jeg har aldri opplevd at plagg mister formen.

Uansett: Av de ullplaggene vi har hatt er det altså Nøstebarn og Polarn O Pyret sine som har holdt seg best (og nuppefri)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart Tom og Trine fra sparkjøp, utmerket kvalitet. Som hu over her sa, holder til det er forlite. Å her i hus blir ull brukt ca 7-8mnd i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

anbefaler devold igjen jeg da! :P

 

har aldri hatt noe problemer, vasker de på 40 grader sammen med vanlig barneklær ingen nupper, holder fasongen, fargen og er rett og slett supre!

har også hatt litt fra nøstebarn, men det er ble "reserve" her da vi alltid brukt opp devold-ulla først, og latt nøstebarn sitt ligge fordi det krever ekstra skånsom vask, og ikke har samme kvalitet og egenskaper som devold isn dobbel-ull.. til og med lille selv drar dobbel-ullen ut av skuffen før nøstebarn-ulla..

 

prismessig så er devold også langt bedre! 150 for body, 100 for stillongs.. på utsalg da vel og merke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ubehandlet ull kan ikke sammenlines med syntetisk behandlet ull når det gjelder nupping/slitasje.. Man NøsteBarnull er absolutt å foretrekke foran Devold etc og ikke minst CUBUS som kjennes ut som og oppfører seg som rent syntetisk superundertøy.. Stapper man ulla full av plastikk som de aller fleste ullprodusenter gjør er det klart den vil slite mindre, men man går glipp av ullas gode egenskaper, og kan neppe kalle det kvalitet. jeg har gått over til ubehandlet ull og merker enormt stor forskjell fra klam behandlet ull.

Nøstebarnklærne trenger også mye mindre vask og det tar meg et halvt minutt å vri opp en body eller strømpebukse, som regel holder det at klærne får hvile mellom bruk..De oppfordrer jo selv til lapping/få plagg, rettog slett fordi de ikke vil at folk skal kjøpe mer enn de trenger og heller bruke opp plaggene de har. Det vitner om bevissthet spør du meg!

 

Når det gjelder pris så er markedet for ubehandlet ull mye mindre enn for behandlet ull, samtidig er nøstebarn de eneste i Norge med IVNgodkjente ullklær og det koster nok litt ekstra å ivareta alle miljø- og etiske krav til verdens strengeste klesmerking.. Nøstebarn har nok langt mindre avanse på sine klær og er mye mindre opptatt av fortjeneste enn andre produsenter som tenker profitt i større grad.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kjempefornøyd med nøstebarn sine ullklær, har det til poden meg selv og mannen min. Har aldri hatt problemer med at det har nuppet eller mistet fasong. Men så vasker jeg det slik som det skal vaskes også. Med nøstebarn ull må du bruke vaskemiddel som er for ubehandlet ull, ellers kan man lett ødelegge ullfibrene i klærne. Og jeg har ALDRI vasket de for hånd, men på 30' og ullvask på maskinen. Får jeg flekker på klærne tar jeg straks på flekkefjerner og hiver de i maskina. Dette blir man informert om hos nøstebarn, og man får også med vaskeanvisning.

Vi eeeelsker klærne, jeg har ikke annet ull enn nøstebarn.. og ull trenger man ikke vaske så ofte heller.. holder med lufting, eller på vinteren legger jeg de ute i snøen. Så tror grunnen til at mange er misfornøyde er fordi de ikke vasker den rett.. Og ull/silke kombinasjonen funker veldig bra for de som har barn som kan reagere på ull. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hippo ღ

Dette var nyttig lesing damer :) Jeg har vært litt skeptisk til Nøstebarn, siden mange er misfornøyde. Men jeg tror som deg fødtjuli09, at det kommer ann på vaskingen. Leste på nettsiden, og der står det som du sier at det ofte er nok å bare lufte de. + at det gjerne kan være lurt å velge plagg med litt farge på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får selv prøve å ikke reklamere for mye her da... men nøstebarn er virkelig bra greier altså!! :) Har kjøpt masse til lillemann der, å i går fikk jeg pakke - til meg selv! :) Ullribbukse og ullgenser i nyydelige lillafarger. Jeg kunne fortsatt denne skrytinga i evigheter.. blabla... :) nøstebarn <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrt og bra.

 

Bruker ull/silkeblandingene stort sett.

Mye mykere enn vanlige ullblandinger, og mye bedre for unger med sensitiv hud, som mine små allergikere.

 

Kjøper vanligvis noen størrelser for stort - de krymper jo innimellom noe, og greit å ha de lengst mulig.

 

Vasker i maskin, men på ullprogram - har ei skikkelig mielemaskin med skånetrommel, så det har gått veldig bra - klærne holder godt.

Men bruker nøstebarn-vaskemiddel.

 

men det er klart det ikke er lett å få vekk flekker, så jeg har bare gitt litt pokker i flekkene, klærne er jo rene nok og gode å ha på for ungene. ikke så nøye hva andre stressa perfeksjonistiske mødre sier på flekker og sånt, det er jo bare tull for oss som ikke har voldsomt behov for bekreftelse :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vasker nøstebarn med Milo, det går helt ok synes jeg. Synes ikke det lukter vondt, sau lukter da ikke så verst uansett? :) Men synes ull fra Janus, Sparkjøp osv er like greit. Nøstebarn er nok litt hypet, spør du meg. Men fine klær er det jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vasker du nøstebarn-ull med milo ødelegger du ulla. Nøstebarn ull er ubehandlet og må derfor vaskes med vaskemiddel for ubehandlet ull.

Tror det koster ca 60 kr for 1 liter, og den har du i en eeeeevighet, for man trenger så lite. Pluss at ubehandlet ull ikke trenger å vaskes så ofte fordi det inneholder ullfett som virker naturlig bakteriehemmende. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...