Gå til innhold

Har samværs foreldre rett på sykt barn dager?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen som kjenner til dette?

Det er jeg som har det daglige foreldreansvaret, men jeg lurer på om pappa'n har rett på sykt barn dager.

Jeg går på skole, hvor det er krav om oppmøte på alle timer.

Derfor hadde det vært fint om han kunne hatt barnet ved eventuell sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja her er det hvertfall slik. Er jo ikke bare en av oss som skal være hjemme med sykt barn. Er man foreldre, så er man. Til og med stefaren hans får fridager når han er syk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At stefaren får fridager har med en snill arbeidsgiver å gjøre, ikke at stefaren har krav på det. En mor med full omsorg kan heller ikke kreve at faren er hjemme med sykt barn.Da må dager overføres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, takk for svar.

Vi har "vanlig" annenhver helg opplegg.

Hva tilsvarer det da?

Må jeg kontakte NAv for den prosenten, eller er det ved eventuelle dager utover det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, far må få disse ukene for å ha krav på betalt disse dagene. Hva det tilsvarer i prosent er jo ikke mye så blir ikke mange dagene han fårAvhenger jo av om han har fredag-søndag elelr fredag- mandag. Er han intr i det da? Om du ikke vil gi han mer samvær kan du jo heller ikke regne med han er intr være hjemme med sykt barn. For han trenger det jo ikke selv i helgene.

Om han ikke er intr i mer samvær er det jo heller ikke sikkert han er intr i sykt barn dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han har vel ikke bruk for syktbarn dager når han bare har samvær annenhver helg? Når du har omsorgen er det også ditt ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Dere damer er morsomme.

Jeg spør kun om han har rett på sykt barn damer.

Her er det ikke snakk om at jeg ikke vil gi han flere dager, eller om han ikke vil ha flere dager.

Vi har en liten gutt på 2 år sammen, og har et godt samarbeid. (jo det går faktisk ann!) Han er hos sin far annenhver helg fra fredag til mandag. Men som sagt så går jeg på skole hvor jeg ikke kan ha fravær, det hjelper ikk eom jeg ar rett på sykt barn dager eller om jeg får en sykemelding. Fravær vil bli registrert.

Faren vil ikke ha noen problemer med å stille opp for meg, eller barnet sitt. Derfor lurer jeg på om han kan bruke disse sykt barn dagene.

Gir meg ende over for noen av holdningene her inne. Er det rart man ikke klarer å samarbeide sier jeg bare. Se litt inn i dere selv. Hører ut som at dere bare vil skape problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har sagt noe om at vi ikke tror dere samarbeider godt. Sykt barn dagene gjenspeiler som regel omsorgsfordelingen. Gir du han mange kan du også miste stønader hos nav, eller ihvertfall bli undersøkt. Så at folk stiller deg spm er kanskje ikke ment bestandig som dritt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med nav.

Svarene over her kan best sammenlignes med pølsevev. Som hovedregel er det den foreldren med den daglige omsorgen som har krav på sykt barn. Men man kan søke om at man får overført dette til den andre, eller til en steforelder. Helt eller delvis. Her har avstand gjort at min samboer har overtatt halvparten av mine dager, selv om han ikke er biologisk pappa. Dette fordi barnets far bor langt unna. Og en venninne av meg har fått overført alle dagene til sin x fordi hun er kronisk syk og ikke alltid kan ta seg av sønnen selv når han blir syk. Så snakk med Nav, forklar saken og du skal se det lar seg gjøre å finne en ordning som fungerer for dere alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Her er det ikke snakk om at jeg ikke vil gi han flere dager, eller om han ikke vil ha flere dager"

Så hvorfor er det ikke mer samvær da?

Fint eksempel på at barnas kontakt med begge foreldre kommer i annen rekke når det gjelder barnas beste vs økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten kommer man svært langt med å være ærlig, og med å være enig med pappaer, stepappaer og arbeidsgivere/skole. For det stopper opp så snart noen setter seg i mot forslaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jada 14:38!

Jeg blir helt matt jeg. Sint blir jeg også egentlig. Noe som jeg vet er tullete siden du er en eller annen knehøne ett eller annet sted i dette land som mener hun har svaret på alt.

men uansett det lar seg ikke gjøre, av grunner jeg ikke ser behov for å opplyse deg om..

Takk til dere som har svart på spørsmålet uten å stille spørsmål til alt annet.

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye synsing og lite fakta ;)

Når du har hovedomsorgen har du i utgangspunktet alle sykt-barn dagene,altså 20 dager pr kalenderår.

Det er imidlertid ingenting i veien for at barnets far kan få noen av dagene. Dere kan ikke bestemme hvor mange dager han skal ha, men han får i forhold til en fordelingsnøkkel som er laget av nav i forhold til omfanget av samvær.

Fordelingen finner du litt ned på siden på denne linken:

http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/%C2%A7+9-6+Antall+dager+med+omsorgspenger.147797.cms

Dersom far har vanlig samværsrett har han rett på 3 dager og du 17.

Send inn et brev til nav og legg ved kopi av samværsavtalen så får dere et skriv om dette som leveres til arbeidsgivere.

Det er ganske vanlig at foreldre med vanlig samværsrett har denne fordelingen slik at far kan være hjemme med barnet om det er sykt en mandag etter samværshelg eller en dag mor ikke har mulighet til å være hjemme av ulike årsaker.

Nav-dama

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ingenting med snill arbeidsgiver å gjøre. Mor kan overføre sykt-barn dager til ny samboer etter 12 mnd.

jmf § 9-6 sjette ledd:

Når en av foreldrene er alene om den daglige omsorgen, kan opptil 10 av stønadsdagene overføres til ektefelle, eller til samboer når samboerforholdet har vart i minst 12 måneder. Det er et vilkår at Arbeids- og velferdsetaten får skriftlig melding om overføringen.

Nav-dama

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilkn type skole er det du går på? Fikk iaf beskjed på min skole at fraværsdagene ved sykt barn blir slettet på slutten av skoleåret siden man da stiller med samme rettigheter som en arbeidstaker med sykt barn.. gyldig fravær! Så da bør det ikke være et problem å være hjemme med syke barn da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan vel ikke stemme? Vis jeg er borte fra forelesninger som er obligatorisk, så spiller det ingen rolle om jeg skulker eller ligger på sykehus. Er jeg borte en viss prosent må jeg ta dette på nytt. Er jeg borte 20% må jeg skrive en oppgave, er jeg borte 40% må jeg gå modulen(deler av semesteret) på nytt. Grunnen spiller ingen rolle, er man ikke der så er man ikke der.

Mulig det funker slik på videregående skole, men på høyere utdanning får man ikke godskrevet fravær uansett grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tsen takk for svar Nav-dama!

Jeg går på Universitet, og lærer utdanningen.

jeg kan selvsagt være borte 20 prosent, men har fått beskjed at uansett om jeg er sykemeldt eller innlagt på sykehus eller hva som helst så får jeg fravær.

Og at om man nærmer seg 20 prosenten så vil de vurdere om du får lov til å gå opp til eksamen.

Dette gjelder alle de estetiske fagene som gym, forming, musikk etc.

Takk igjen for konstruktive svar :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...