Gå til innhold

tips til avvenning av melkeflaske til 2 åring!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har gode råd og tips til avvenning av flaske med melk om natten. jeg synes kansje vi har verdt litt trege med og slutte, jenta vår blir 2 år nå. venter ei lita jenta 18 januar, synes det hadde verdt godt og slippe flaske om natten før lillesøster kommer!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal dere kkutte flaske helt eller bare kutte melk i flaske på nattestid?

Dere kan jo snakke om det om kvelden før hun legger seg. Også når hun våkner for melken sin, så tilby vann i flaske/eller tutekopp og ingenting annet. Det blir nok protester siden hun er vandt til og få melk, men det er bare til og stå på sitt og ikke gi deg/dere. Første natten er værst.

Skrevet

Hun får bare flaske på natta. Så ja, det blir å slutte med det ja :-) vet du ca hvor mange dager avvenningen tar? :) Takk for svar !:)

Skrevet

Min erfaring er at når ting skal kuttes så kutt det tvert. Snakk om det i noen dager i forkant, og deretter kutter dere ut (eller til det dere ble enige om) og så er dere 100% konsekvente på det. Du må bare prøve - det er vanskelig å si hvor raskt din datter aksepterer det...

Men melk i flaske om natten ville jeg sluttett med umiddelbart (snakk om det i 2 dager også ferdig) for det er ikke bra for tennene...

Skrevet

Er sikkert litt krass nå,men flaske til 2 åring er bare tull.

Vi slutta med det da gutten var 11 mnd og jenta 12 mnd da de begynte med vanlig melk,da ble det tutekopp.

Hadde ingen problemer med og slutte,dette bruker din unge som kos og det er en dårlig vane dere har gitt henne,veldig dumt syntes jeg,det er ikke bra for tennene heller og vanseligere og slutte. Jeg lurer på HVORFOR foreldre gjør dette??

Men for og svare,dette bør ikke være avvenning (hvordan skal det foregå???? mindre melk hver natt?) slutt med en gang,si f eks nå skal vi gå og kjøpe ny kopp til for du er stor jente så får hun er fin flaske eller kopp som hun velger,så "kaster" dere flaskene hun er med på og ser de ryddes bort. så er det vann på den nye flaska/koppen på nattbordet og antaglig vis så er det ikke så stas med vann,så da våkner hun kanskje ikke på nettene mer.

Gjest MammanTilJentaMi
Skrevet

Husker ikke hvor gammel jenta vår var da vi avvennet melkeflaske ved leggetid, men rundt 1,5 år.

Vi blandet ut melken med vann mer og mer, og tilslutt bare vann og sa at hun ikke fikk melk, men bare vann.

hun fikk vannflaske i underkant av en uke og etter det spurte hun ikk mer etter den...

mange måter å gjøre det på avhengig av hvordan barnet er. jenta vår aksepterer det meste hun ikke får og lager ikke så stort opprør av det, iallefall ikke flere dager. vå er vi veldig flinke til å være konsekvente da..

men som sagt er det variabelt hvordan barn er og hva som passer for dere. det viktigste er vel å være konsekvent og ikke gi etter samme hva. da går det raskest og lettest

lykke til:)

Skrevet

takk, men jeg spurte ikke om kretikk for at min 2 åring får melk.. spurt om tips til slutt! jeg er så fult klar over at hun burde sluttet for lenge siden. men pga sykdom er vi sent ute med melke slutt. ... så ikke heng deg så masse opp i å rakke ned på foreldre som gjør det du

Skrevet

Alle har vel sine ting de prioriterer for sine barn. Selv har alle mine barn sluttet tidlig med smukk og bleier men flasken med vann ble værende da det ble mindre søl med 1,5åring i bil/seng/sofa etc med flaske enn med glass.

Det er jo ikke sikkert du prioriterte slik? Du syns kanskje det var greit med smukk til ungen til de var 2-3år eller eldre ? Det syns ikke jeg. Eller bleiebarn langt opp i årene?

Det er bare som eksempler på at vi alle prioriterer ulikt, og man kan ikke være best på alt. HI har brukt flaske lenge... javel.

Skrevet

nei man kan ikke være best på alt! hun bruker verken smukk,tåteflaske... å går på potten sin. hun prater bedre en 2 åringer flest og henger forann i utvikling sier både helsesøster og fysoterpaut.... så allllt gjør jeg ikke feil! å jeg tenker at vi forleldre gjør alle noen små feil .. eller det bestemmer andre at du gjør da! Sliter litt med akuratt den ene lille tingen, å de kommer sikkert flere ting også...

Skrevet

Ikke bry deg om anonyme. Foreldre og barn er ulike og det er ikke alle som forstår dette.

Jenta mi slutta tidlig med flaska. Men, hun bruker enda smokk og det skal hun få lov til å gjøre inntil videre. Den dagen jeg skal begynne med prosjekt smokkeslutt har jeg fått tips av ei venninne om å ha en samtale om smokkeslutt, sitte sammen etter å ha forberedt jenta og bli enige om at nå er smokk ferdig - så for å klippe over tutten sammen (da er den helt ubrukelig). Hun som ga meg tipset gjorde det sammen med gutten sin, både med flaske og smokk. Fungerte kjempefint for dem. Så jeg skal prøve det samme med oss også, men inntil videre skal jenta få lov til å kose seg med smokken sin :-)

Håper du finner en løsning. Men, en ting er lurt: vær konsekvent og vær forberedt på protester i x netter så går det over (jenta mi protesterte på flaskeslutt i to netter, så vart det stille) :-)

Lykke til! Fortell gjerne hvordan det går :-)

Skrevet

Beklager, jeg mente ikke anonyme - men den krasse innlegget lenger opp ;-)

Skrevet

Jeg forberedte jenta mi på at nå var det slutt på flaske.

Gjennom hele dagen så snakket vi om at flaske kun var for babyer og at det ikke var noen store jenter som drakk av flaske lenger.

Vi la flaska i en pakke og "postet" den til en baby som trengte den.

Når kvelden kom så varmet jeg opp litt melk som vi drakk av kopp før tannpuss og leggetid. Hun protesterte litt når hun først hadde kommet seg i senga men da snakket vi bare litt om babyen som hadde fått flaska hennes og at nå var hun stor jente som ikke trengte flaske lenger.

Det kom litt tårer, men gikk greit. Andre kvelden hørte jeg ingenting om det.

Når du først har bestemt deg for å slutte så må du bare være konsekvent og ikke gi henne flaska bare fordi hun protesterer litt. Første natta er nok verst men så blir det lettere.

Siden det er nattflaske så kan det kanskje være lurt å ha en tutekopp på rommet hennes med vann. Er hun tørst så vil hun drikke fra den, men min erfaring er at det ikke er av tørste de vil ha flaske på den alderen, det er mer for kosens skyld.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...