Gå til innhold

Vektoppgang - fortvilet..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er egentlig lykkelig gravid (11+1 idag)

Har hatt en tung periode med mye kvalme og til min store fortvilelse er det kun mat som hjelper på kvalmen. Dette fører jo til at jeg spiser og spiser og spiser - jeg blir alltid sulten igjen etter 1-2 timer, og må spise endel for å bli mett igjen. Dette viser seg jo på vekten og jeg har allerede gått opp 5 kilo (hvor skal dette ende?). Var ikke veldig slank fra før heller og hadde virkelig ønsket å kunne begrense vektoppgangen - men med denne ulvehungeren skjønner jeg virkelig ikke hvordan jeg skal klare det.

Hadde så mange tanker om å spise sunt og være aktiv, men kvalme og tretthet setter effektive kjepper i hjulene for gode intensjoner :(

Noen som har hatt lignende erfaringer? Evt. kan gi råd om hvordan håndtere sult og kvalme.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet akkurat hvordan du har det :( I uke 11 hadde jeg gått opp 5kg, etter det nektet jeg å veie meg. JEg var heller ikke spesielt slank før graviditeten, altså et par kilo for mye men ikke mer. Jeg er sulten støtt, og vet ikke og klarer ikke beherske meg :( Å pga lavt blodtrykk og besvimelser turte jeg ikke lenger å gå mine vanlige 1 times turer med hunden min :(

Nå i uke 13 må jeg ut å kjøpe meg gravidtøy... for ikke noe av mine gamle bukser passer lenger :( og jeg går med en annen på jobb som er gravid hun er nå 6 mnd og vi er like store omtrent :S "nedtur og flaut synes jeg " Jeg prøver å spise minimalt men ofte, og mye epler, det kan virke som om dette har "stanget" vektoppgangen noe... Kanskje epler kan være løsningen for deg og? Det er ihvertfall ikke usunt fett du legger på deg av da?

Skrevet

Vi er flere i samme båt. Jeg er konstant kvalm og spiser jeg ikke, kaster jeg opp. Det er hardt å være utrolig sulten uten å ha matlyst, så føler at jeg bare går å tvinger i meg noe.

Jeg har prøvd å spise sunt og lite, men vekten øker. Legen min sa at dette kommer til å jevne seg ut etterhvert. Å når vi blir i bedre form (for det blir vi vel??) så kan vi bevege oss mer.

Jeg har ingen tips for hvordan man skal håndtere sulten og kvalmen. Her går jeg etter prinsippet: spise det som ikke får meg til å brekke meg ved tanken. .. Håper andre har bedre råd?

Lykke til!

Skrevet

Godt å høre at jeg ikke er alene (eller beklager å høre er kanskje mer riktig å si). Jeg har også levd veldig etter spis det jeg klarer å spise og i noen uker har det vært lettfordøyelig mat som jo også gjerne ikke er av det sunneste slaget.

Holder på å bli litt bedre på matutvalg nå så det går bedre å spise ubehandlet mat - salat og frukt og sånt. Og ja! håper virkelig det blir bedre snart så kan vi gå turer i herlig høst vær - ikke for varmt og ikke for kaldt. Det blir flott! Men gruer meg til legetime og veiing på mandagen da :P

Skrevet

Hehe, det er ikke så gøy å se vektnålen pile opp, men vi har en god grunn og jeg har troen på at de som vil, kommer seg ned til normalvekt etterhvert :) Vi skal jo trille i motbakke og løpe rundt oss selv i ammetåke?

Skrevet

I mitt forrige svangerskap la jeg på meg 6 kg de første 12 ukene, pga en voldsom apetitt. Mat, spesielt salt mat og frukt, var det eneste som hjalp mot svimmelhet og kvalme. Kroppen min trengte det, derfor godtok jeg at jeg kanskje vokste litt fortere enn andre. Tilsammen ble det 18 kg. Trøsten får være at amminga "suger ut" det meste, iallfall er det min erfaring (trente og spiste sunt til hverdags også selvfølgelig....) Etter 7 mnd veide jeg mindre enn jeg noensinne har gjort, men gikk opp til trivselsvekta etter amming igjen.

Skjønner at det føles ekstra stressende å gå opp i vekt hvis man veier for mye fra før, men hvis kroppen trneger ekstra mat, trives man bedre med å gi den det :) Mat med næring vel og merke :)

de første 3 mnd er mange trøtt og sliten, hvil ut, og ta treningen etterhvert!

Nå er jeg igang med nr 2, og prøver å nyte at jeg "har lov" til å bli "tjukk" ;)

Strikket i bukseknappen på plass i uke 10 :)

Skrevet

Hadde det akkurat sånn i mitt første svangerskap og var alvorlig bekymret for hvor det skulle ende... men hva skal man gjøre da.. når kroppen krever mat, er det bare å spise.

Det eneste rådet jeg har, er prøv å spis mat, ikke snop. Da får du i hvertfall i deg nyttige ting, og det stagger sulten bedre å lage seg et ordentlig måltid mat, enn å småspise hist og pist for å liksom ikke skulle spise..

Det som var litt interessant, var at fra uke 30 la jeg ikke på meg noe. Så da gikk jeg jo i prinsippet litt ned.. uten at jeg synes jeg spiste mindre eller trente mer. Det virket som om kroppen lagret opp, og tæret litt på dette på slutte.

Det er i hvertfall ikke sikkert at det fortsetter sånn!

Ellers må du prøve å nyte tiden da du får positiv oppmerksomhet for å gå rundt og være frodig og feminin!!

Skrevet

Beveg deg når du kan og spis når du må.

Mitt favorittips er vannmelon - da får man midlertidig metthetsfølelse uten å legge på seg, og så er det godt! Spises ofte mellom måltid:-)

Og drikk vann om du kan.

I forrige svangerskap svømte jeg mye fordi det ikke gir belastningsskader og er skikkelig befriende når magen vokser og vi blir tunge som steiner.

Problemet med å gå opp i vekt under svangerskap er at det er tungt å gå ned igjen - det vet jeg med oppganger på 30 og 25 kg!

Da er det bare å bite tennene sammen noen måneder etter ammeslutt og tvinge seg til å trene 3-4ganger i uka og null snop - så ordner det seg selv etter en fire-fem måneders tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...