Gå til innhold

amming har gått fint, og så plutselig er det blitt veldig smertefullt igjen :( :( :(

Anbefalte innlegg

Nå er ungen min snart ni uker, og vi har slitt veldig med ammingen. Jeg har hatt et par brystbetennelser og soppinfeksjon. Jeg har gått på antibiotika og soppkur (både jenta og jeg). behandling mot sopp tok i vi ca 4 uker, lenge etter at symptomer var borte. ved ca 6 uker begynte ammingen å gå noenlunde greit, ikke så mye smerter, kun smerter helt i starten av ammingen. Nå har jeg begynt å verke i brystene igjen!! Spesielt det ene brystet. Jeg finner ingen kuler, brystet er mykt, og jeg har ingen røde flekker. Jeg har heller ikke feber. Det eneste er at det verker i brystet! Jeg har pumpet det siste døgnet, og våkner av smerter om natta, så da pumper jeg med en gang (ca hver 3. time). Har fått veldig fremtrendende blodårer på areola (er det det det heter?). Det føles som konstant melkespreng på en måte. Jeg har forsøkt å amme henne litt idag, men nå gjør det veldig vondt under hele ammingen igjen, og det orker jeg ikke.

Kjenner at det å amme har tatt veldig på for meg, jeg får ikke kost meg så mye med baby, for jeg gruer meg så mye til neste amming...jeg er så glad når det er overstått, men så gruer jeg meg samtidig til neste amming. Har enda ikke opplevd noe kos med denne ammingen, men vet jo at det er bra for lille tulla mi.

har noen noen råd?? sliten og lei av hele greien nå..

Fortsetter under...

Var som å lese om meg selv! Har klart å unngå brystbetennelse da, men masse kuler. Tror faktisk det kan være sugeteknikk på ene siden hos meg. Bare et bryst jeg har vondt i. Lillenims: vet du noe om dette? Kan det være at det er vondt fordi melkemengden øker?

Hvordan vil du beskrive smertene, utover "verking"? Det er ikke stikkende smerter (piggtråd)? Når er det vondt - under eller etter amming? Er smerten lokalisert til et punkt eller er det i "hele" brystet? Er det lenge siden du var ferdig med behandling av sopp og brystbetennelser? Ble det tatt melkeprøver?

Det er vanlig at areola blir mørkere og at blodårene blir mer fremtrende under svangerskap og amming, men om blodårene blir tydeligere bare når du pumper ville jeg prøvd å skru ned styrken på pumpa litt og heller pumpet et minutt eller to lengre.

Du kan også spørre på apoteket eller tryggmammamedisin.no om det er smertestillende du kan ta når du ammer. Kanskje kan det hjelpe å ta noe før amming for å se om det blir mer utholdelig da. Pass imidlertid på at du ikke er "smertestilt" hele tiden, siden dette kan maskere brystbetennelse.

Har du forsøkt andre ammestillinger? Det er noen tips på http://www.ammehjelpen.no/video

De kan virke avlastende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...