Gå til innhold

Tannlege

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sa til tannlege jeg var 5 mnd på vei. Så no er det spørsmålet som alle spør. Det jeg fikk til svar at det var farligare å gå tur i fjell en kva ta bilde av tennene. Stemmer det ?

Er litt irritert vedr tannlegene dei siste 6 år har det vert ny tannlege heile tide. Og no virker det som den tannlegen var ute etter penger. Ja du burde vurdere nye fylling av dei 2 som du har og trekke alle 3 visdomstennene. Korfor har dei ikkje nevna det før til meg. Har spurt om detta for 3 år siden og fikk besjed om å trekke visdomstennene dine er bortkasta, kan snakke om det når det er hull i dei. Men hadde 0 hull i dag

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kke ta bilde av tennene. Jeg har hørt at du skal unngå alt av røntgenstråler. Mye kan utsettes til barnet har kommet. Jeg har gått med en visdomstann siden i fjor. Jeg tenker at så lenge den ikke plager meg, så har jeg ikke tenkt å gjøre noe med den før etter fødselen. Så er jeg på den sikre siden.

Skrevet

En spesialist jeg jobbet med, sa at du får mer stråling av å ta flyet oslo-stvg enn rtg bilder av tennene. Det er som regel 2 bilder, men mindre de må ha røttene med. Og du skal få blyforkle over magen.

Jeg hadde ikke vært redd for å gjøre det. :)

Ang visdomstennene så sa alltid de jeg jobbet med at, hvis det ikke er hull og du ikke har problemer med å holde det rent, så er det ikke noe vits å fjerne de. :)

Fyllinger sies å ha en levetid på ca 10-15 år, plastfyllinger altså. De kan etterhvert begynne å lekke og da kan du få problemer (rotfyllinger osv).

Jeg hadde vurdert det og så evt fikset på det etter babyen er født :)

Lykke til!

Det er sikkert en tannlege her inne som kan forklare det bedre, jeg er "bare" tannlegeassistent ;)

Skrevet

Jeg var til tannlegen rett før jeg var 3 mnd på vei, og min tannlege ville ikke ta røntgen. Jeg hadde kommet til å sagt at jeg ikke vil dersom han hadde spurt meg. Mener jeg har lest en plass at det er de tre første månedene at man bør unngå røntgenbilder, men nå er ikke jeg tannlege heller, så hvorfor og om det stemmer vet jeg ikke. De legger vel på et ekstra sånn forkle ja mener jeg..men hadde jeg ikke vært absolutt nødt til å gjøre noe med tennene, så hadde jeg latt være tror jeg.

Lykke til :)

Skrevet

Vart irritert på den unge tannlegen tro ikkje han har meir en 1 år erfaring og da føler jeg meg ikkje trygg. Liker dei som har vert i yrke sit vertfal 10 år. Likte ikkje den holdninge jeg fikk til svar heller men måtte be om bly kappen. Og siden det datt ut av han at jeg måtte fjerne dei 3 visdomstenne og dei andre sier vent til det bli hull og siden ingen problem så kan dei stå der. Dei 2 fyllingane ville han ha vurdert dei var gamle dei. Fikk vite 3 årsiden att dessa kan stå vertfal 10 år til.

Det er vel ein ny ein til neste år igjen. Er det det så blir det ny tannlege vil ha han som driv den sjappa. Han er kjempeflink.

Skrevet

Skulle vært til tannlegen nå, men ringte å sa jeg var gravid og spurte om de fortsatt ville jeg skulle komme.

Fikk da beskjed om at hvis jeg ikke hadde noen spesielle plager ville de utsett den timen til barnet var født.

For det tannlege kontoret tok ikke bilder av gravide.

Det er jo sikkert ikke kjempe farlig stråling, men har man ingen plager kan man jo vente noen få mnd :)

Skrevet

Heisann snurf!

Jeg er ikke tannlege, men radiograf - og har derfor kjennskap til røntgen og stråledoser. Kanskje hakket mer enn en tannlege...

Det er IKKE farlig å ta røntgen av tennene når man er gravid. Et røntgenapparat som benyttes av tannleger idag, har et veldig begrenset stråleområde. Og selv om enkelte røntgenstråler selvsagt kan finne vei utenom munnhulen din, vil både intensitet og dose være betraktelig redusert. Benyttes i tillegg blyteppe som beskyttelse på magen, vil jeg nesten påstå at det er farligere å snakke i mobil enn å gå til tannlegen! (Uten at jeg selvsagt har vitenskapelig belegg for den påstanden...hehe)

Det er utrolig viktig med god tannhygiene under svangerskapet, fordi man er mer utsatt for komplikasjoner med tenner/munnhule i denne perioden.

Så dra til tannlege med god samvittighet!!

Når det gjelder visdomstennene dine, ville jeg ikke trukket dem mens du er gravid. Det er sjanse for betennelse etter slike inngrep, og alt slikt ville jeg unngått til babyen er ute. Dessuten forstår jeg ikke hvorfor noen tannleger absolutt vil trekke visdomstenner som ikke gir noen problemer. Det gir ingen mening - så der ville jeg stått imot om jeg var deg! Har hatt visdomstennene mine i nesten 20 år, uten noe problem.

Håper dette kunne hjelpe deg/dere litt!

Lykke til!

Skrevet

Da jeg gikk til tannlegen forrige svangerskap, (kun rutinekontroll) så fikk jeg beskjed om at de ikke ville ta røntgen av meg, siden jeg ikke hadde vondt. Fikk jeg vondt kunne jeg komme tilbake så kunne de gjøre det da.

Jeg fikk bare en skikkelig rens...

Ang visdomstennene, så sant de ikke plager deg, hvorfor skal de trekkes.

Jeg har hatt hull i mine, tror jeg har hatt hull i alle, og har fått beholde dem på det grunnlaget at jeg har god plass til dem... Det er dine tenner og du som bestemmer til slutt.

Jeg ville ventet med fylling og trekking så sant de ikke plager deg, til det faktisk blir et problem...

Lykke til

Skrevet

har også lurt lit på dette m tannlege... fik knekt framtenner for noen år siden og det er en bit som har falt av, og har lyst å få lappa det sammen igjen, ser jo ikke så pent ut. tror ikek det blir røntgen får å gjøre det..

mamma sier også att gravide går gratis til tannlegen?? dette har jeg ikke hørt noe om i det hele tatt, noen som vet ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...