Gå til innhold

Tidligere skolestart for januar barn?

Bridy og lille øks med umbrako

Anbefalte innlegg

Min sønn er født 2.januar. Er veldig stor og moden for alderen. Dem ansatte i barnehagen sier vi selv må bestemme om han skal starte på skolen i 2012 eller 2013.

Jeg er veldig i tvil.

Er det mest fordeler å være eldst eller yngst? Hva er best for gutten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Går det an å velge selv hva man vil?

Har tenkt tanken selv, har ei som er 4.5 år og født i starten av Mars. Hun er langt foran de andre på sin alder, men trodde ikke det gikk an å bare ta det valget selv.

Hadde jeg vært deg, og siden han er født så tidlig på året, så hadde jeg nok hellet mot å la han starte i 2012.

Jeg vil også gjerne høre innspill fra andre med erfaring på dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel slik at man må søke for å få endret skolestartår, enten det er den ene eller den andre veien.

Jeg jobber i skolen selv, og føler ofte at jeg har altfor liten tid til hvert enkelt barn. I den sammenheng tenker jeg at de som faglig og sosialt klarer seg bra, har en kjempefordel! Dette trenger ikke å ha noe med når de er født på året å gjøre. Men poenget mitt er selvsagt at jeg tror det er best for gutten å vente til sitt kull starter, og heller være blant de eldste og flinkeste.

Og hvis du er i tvil, synes jeg hvertfall du skal la ham følge sitt årskull.

At han er stor for alderen er for øvrig ikke noe argument. Det er modenheten som må telle om man vurderer for tidlig skolestart. Er han moden både sosialt og faglig?

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hi kan prøve å få han søkt over ja, men du med mars barn kommer neppe til å få det gjennomført! Det er en grense samme hvor "godt utviklet" barnet ditt er. Min sønn har bursdag i begynnelsen av februar, og han er langt foran de andre i klassen (eller den gangen barnehagen), men jeg hadde aldri søkt han inn før. En grense er en grense. Jenta mi har bursdag i januar, og jeg kommer ikke til å søke henne inn før tiden heller, selvom hun faktisk er mer moden på mange områder med førskolebarna.

Januar er en ting, mars er noe helt annet. Hvor mener du at grensen skulle ha gått da? Hadde ikke blitt mange igjen i klassen da tilslutt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville nok aldri ha søkt mine barn inn på skolen tidligere enn nødvendig.

mange grunner. en grunn er fordi barnet alltid vil være yngst. dessuten så synes jeg skolen begynner tidlig nok som det er og jeg kan kun se positive ting ved å la barnet få være et bekymringsfritt barn så lenge som mulig. selv om barnet kanskje er smartere eller mer moden enn gjennomsnittet så er det fremdeles et barn.

la barna få være barn så lenge som mulig!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Han hadde blitt vurdert av pedagog i barnehagen, men vi måtte selv velge om han skal bli med i førskole gruppa nå.

Jeg heller egentlig mest mot å la han være eldst, å kansje en av de flinkeste i sport og aktiviteter, da det kan gi han en mestrings følelse.

Men på en annen side er jeg redd han blir en stor "kjempe" som føler seg større enn alle, å ikke får utfordringer nok.

Vanskelig dette huff:(

Flere innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok absolutt en fordel for gutten din å være 6 1/2 år når han begynner på skolen enn et år yngre.

Men er han langt framme i faglig utvikling, så husk på at du må følge ham opp og minne lærerne på det også, slik at han får tilpasset opplæring. Tilpasset opplæring handler om å ta vare på alle; de veldig flinke, de flinke og de som strever. Ofte har vi lett for å tenke på tilpasset opplæring som et tiltak over for de som strever, men alle elever har rett til tilpasset opplæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min søster begynte et år for tidlig, og det hadde vært fryktelig synd for henne å vente et helt år til. Hun var mer enn skolemoden, og endte med å være en av de som var lengst fremme i klassen sin.

Jeg vil si at det kommer helt an på barnet: Noen barn har et stort ønske om å begynne tidlig, og da skal de kanskje få det, om modenheten er der.

Ellers er jeg helt for at barn skal få lov å være barn så lenge som mulig, og synes egentlig at seksårs skolestart er for tidlig uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha søkt noen av mine barn til tidligere skolestart (og sønnen min er født 8. januar, men jeg hadde termin 24. desember). De har ikke vondt av å være godt skolemodne når skolestarten endelig kommer.

Det blir jo veldig rart hvis de som har barn født i januar skal søke om tidlig skolestart, mens de som har barn født i desember skal søke om utsatt skolestart. Det lureste er nok uansett å følge sitt eget kull =)

Da jeg gikk i 3. klasse på barneskolen ble foreldrene mine (og jeg) spurt om jeg ville hoppe over 4. klasse og starte rett i 5. klasse. Er veldig glad for at mine foreldre mente det var best å følge mitt eget årskull. Skolen er utrolig viktig for det sosiale, og det er heller ingen spøk å alltid være minst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går med samme tankene ang min yngste. Hun er født i januar og veldig for seg. Nå er hun enda veldig lita enda, så er ikke noe jeg tar stilling til enda, men jeg vil vurdere det sterkt når den tid kommer. Har ei som er født sent på året også, hun er ikke sånn som den yngre søsteren sin, er vel mer bekymra for om hun er klar når hun skal starte enn jeg er for om minstemor vil klare seg i et kull som er eldre enn henne.

Bestevenninnen min var født i mars og starta ett år tidligere på skolen, hun var en av de desidert flinkeste i klassen. Har også andre venner som har startet ett år for tidlig som har utmerket seg på skolen, men det var vel en grunn til at de fikk starte tidlig også, så ikke rart man har slike historier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ta vekk fordelen det er med å være godt utviklet fysisk og modningsmessig i forhold til konsentrasjon og læring? Hvorfor gjøre han til den som er sent utviklet i klassen og kan bli hengende etter istedenfor å la han være stor og moden? Jeg tenker det er en kjempefordel å være født tidlig på året og skjønner ikke hvorfor noen vil ta vekk den fordelen for barnet sitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi er født 2. januar også og hun begynte vanlig tid, så hun er størst i klassen. Jeg synes det er best, hun fikk lengre tid på å modne og fikk begynne med sine venner. Istedetfor å bli den minste i en klasse høyere opp.

Hun er også stor og moden for alderen, men jeg er glad jeg ikke gjorde det annerledes. Det er stor forskjell på hva skolen forventer av henne nå som 3. klassing kontra hva de hadde forventet av henne som 4. klassing om jeg skulle valgt annerledes. Heller ikke så mye press på henne om å "bli stor fort".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg er en sånn som begynte ett år for tidlig på skolen, men det var jo da man begynte på skolen som 7-åring. Jeg er veldig glad for at foreldrene mine valgte å la meg begynne. For dem veide det tyngst at alle mine venner i barnehagen skulle begynne på skolen året før meg. Jeg kunne lese og skrive og var veldig lite glad i leking - jeg likte puslespill, snakke med de voksne og synes det var stor stas å hjelpe mine 2-3 år eldre venner med leksene.

Min mening er at om disse modenhetsfaktorene er på plass så vil jo det beste for barnet være å få lov til å bli utfordret. Dersom barnehagen klarer å ivareta dette er jo det flott - om de ikke klarer det er kanskje skole det beste. Ikke alle barn synes det morsomste i verden er lek med sine jevnaldrende. Jeg synes det er trist at man skal være så redd for at noen er "flinke" eller har en skolsk/intellektuell legning. Barn som er sterke fysisk blir sterkt oppfordret og støttet til å utvikle seg videre, hvorfor skal man ikke gjøre det samme for dem som er sterke på andre områder.

Jeg er ikke i tvil om at jeg ville søkt min sønn inn på skolen året før om han var januarbarn, og viste samme takter som jeg gjorde. Ettersom han er født i februar er jo ikke det aktuelt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for mange svar. Da tror jeg vi sier på møte at han starter i 2013 med 2007 kullet. Som størst:)

Håper vi har tatt det rette valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La ha begynne når han har alderen til det. Det vil si han blir eldst i klassen, mest sannsynlig.

Jeg har selv 2 januarbarn, og de har begynt helt som alle andre. Har ikke tenkt tanken på å la de bli yngst i sitt klassetrinn, med alle fordeler de har av å være eldst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns man må vurdere barnets modenhet, sosial kompetanse og faglige ferdigheter. Vi har to barn som er født tidlig på året, og de var helt forskjellige i utvikling. Jenta helt "vanlig" mens gutten var veldig moden på alle plan. Fysiskt, sosialt og faglig. Vi snakket med barnehagen om han og ble enige om at vi skulle la han følge årskullet sitt. Gjett om vi angret.. Han kjedet seg på skolen fra dag 1. Kunne alt de lærte og kjedet vettet av seg. Han fikk ekstraoppgaver, men det ble ikke fulg opp av skolen og det endte med at han fikk tegneoppgaver i mattetimene i stedet for å få oppgaver til sitt nivå. Til slutt, etter flere samtaler med skolen om å få mer individuell tilpasset undervisning til han, tok vi han ut av skolen og nå går han på Montressori privatskole og trives mye bedre. Men han er fortsatt mye mer moden enn de andre på trinnet sitt. Jeg håper imidlertid det blir en fordel etterhvert så han kan være med å "sette agendaen" i stedet for å "dilte" etter. Han er en fornuftig gutt så håper at det hjelper han i ungdomsårene som står for døren. Tror også et er en fordel for spesiel gutta å være størst. Datteren vår derimot trives som bare det med de utfordingene hun får nå og hadde vært helt feil å flytte henne et trinn opp.

Jeg også startet tidlig på skolen, har ikke vært noe problem i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så artig 13:38, min gutt er også født 8 januar, og jeg hadde termin på julaften i 05.

Han blir den største gutten i klassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...