Gå til innhold

Er så lei meg..Noen som kjenner til lungekreft med spredning til skjelletet?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

En jeg kjenner har fått denne diagnosen, og jeg lurer så på hva vi må forvente oss..Forstår at prognosen sier seg selv, men hvor lenge kan man leve med sykdommen?

Han er i 60-årene og er i gang med stråling.

Tusen takk om noen kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff, en fæl kombinasjon.

Kreft i skjelettet er jo en av de mest smertefulle, og kreft i lungene suger til seg all energi.

Mamma hadde denne kombinasjonen + noen til, og det var grusomt å se hvor forandret hun ble på slutten. Unner ingen å måtte gå den veien.

Takke være smertepumpe satt hun oppreist til helt på slutten, men da hun først ga opp gikk det fort. Gikk to dager fra å sitte og se på tv til bevisstheten var borte.

Hun levde ca et år. Da med hjelp av stråling for å hemme veksten litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min svigermor levde i et halvt år. Med store smerter som en annen her skriver :(

Så leit å høre, hi:( Det er så fælt med denne kreften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10:33

Så trist å høre om din mor.

Varm klem til deg.

Denne grusomme sykdommen har tatt fra meg flere mennesker som jeg var så uendelig glad i, så kjenner dessverre til sykdomsforløpet til flere. Men; ikke denne typen.

Er helt slått ut her jeg sitter. Kan ikke fatte at dette rammer oss igjen... :*(

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svigerfar døde av det. Ca 8 måneder mellom diagnose og død. Helt elendig måte å gå, anbefaler å ta tidlig kontakt med sykehjem som har lindrende avdeling.

Lungekreft som har spredt er en dødsdom, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig trist når slikt skjer...

Det er jo veldig vanskelig å spå et sykdomsforløp..

Noen kan jo leve lenge med en slik diagnose, mens andre går det så altfor fort med. Det kommer an på både hvor langt sykdommen har fått utvikle seg, om prosessnen går "fort" i kroppen. (går langsommere hos eldre pasienter) og hva slags palliative tiltak de iverksetter. Cellegift, feks, er nok ikke tenkt som kurativ behandling, men for å forsinke utviklingen og lindre. Samme gjelder stråling - som vel er det vanligste ved skjelettmetastaser.

Det at pasientene har smerter synes jeg høres uprofft ut. det aller meste av smerter klarer man å lindre - og det er et enormt fokus på akkurat det i kreftomsorgen.

Jeg håper din bekjente får leve - og ha det bra - så lenge det lar seg gjøre.

Hilsen sykepleier som jobber med palliativ omsorg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, altfor godt.. Moren min ble syk mai 2003.. de oppdaget først en svulst i hjernen, så oppdaget de lungekreft... bukspyttkjertelkreft -og skjelettkreft.. skjelettkreften var smertefull og lungekreften - den gikk fort nedover.. hun døde i feb 2004. Men hun var veldig oppegående helt til januar 2004. Etter det gikk det rakt nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa hadde "bare" lungekreft, og han levde ca 2 år etter at han fikk diagnosen.

Det er to forskjellige typer lungekreft, den ene har bedre prognose enn den andre. Husker ikke hvilken variant som er verst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som sykepleier kjenner jeg til slike diagnoser, og dessverre er det lite oppløftende å si. Lungekreft sprer seg gjerne til skjelett bl.a og det er veldig dårlig prognose på en slik krefttype, særlig når den har spredt seg. Og kreft i skjelett er smertefullt. Mulig man har kommet lenger i smertelindring nå, men da jeg jobbet på lungeavdelingen for noen år siden var det ikke mulig å fullt smertelindre disse pasientene. Det pleier å gå ganske fort fra diagnose til slutten, og egentlig er det litt bra siden den siste tiden gjerne er mest preget av lidelse.

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt det samme....søsteren min hadde brystkreft med spredning til lever, lunger, hode og skjelett.

Hun levde i 9 år, men gikk en god stund før det begynte å spre seg.

Sender deg en god trøsteklem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestefaren min fikk diagnosen lungekreft med spredning til ene nyra i nov 10, han begynte på cellegift i jan 11. Men til tross for cellegiften så spredte kreften seg, bla magesekken... På forsommeren fant de spredning til hoftebeinet og han fikk strålebehandling. Han har vært realtivt oppegående hele veien, minimalt med smerter. Men så i midten av august ble han veldig dårlig pga lungebetenelse, det viste seg også da at kreften hadde spredd seg videre i skjelletet og han ble lagt inn på sykehuset. Det går raskt nedover pga kroppen hans har ikke lenger noe immunforsvar og han er svak pga kreften.

Han får nå tilført intavenøst med væske, men ikke noe næring utenom det lille han klarer å spise selv. Han får nå også smertestillende, så han han lider ikke. Men han er svak, han sover stort sett hele tiden, fabler mye pga svakheten og store doser smertestillende. Det er jævelig å si det, men den mannen som ligger i sykehussengen er ikke lenger den mannen jeg kjenner som bestefar, denne mannen er som en fremmed... Vi går hver dag egentlig å venter på å få en telefon om at nå har han sovnet inn. Ingen regnet med at han skulle være i live enda selv om bare er snart 10 mnd siden han fikk diagnosen....

Sender deg en god trøsteklem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at dere tar dere tid til å svare meg.

Jeg er helt nummen. Så uvirkelig dette er...

Ettersom personen har store problemer med å gå, så tyder vel det på at skjelletet er hardt angrepet. :(

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa fikk lungekreft. Fra de fant spredning til skjelletet til han døde gikk der 3 md. Det er 20 år siden så han fikk ingen behandling.

Hvor lang tid der går er veldig individuelt, men år går der nok ikke.

Klem til deg. Kreft er en fryktelig sykdom. Har selv fått påvist brystkreft for et år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...