Gå til innhold

Inspirert ang innlegg om amming

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er heldigvis en av de som har hatt lite problemer med amming av to barn, men har jo forstått at mange sliter. Synes dere som slet at dere fikk god hjelp på barsel? Jeg opplevde nemlig å ikke få noe hjelp der, og tenker at flere (selvfølgelig ikke alle) kanskje kunne fått det bedre til om man hadde fått god hjelp på barsel.

Da jeg ba de vise meg hvordan man skulle amme bare dyttet de puppen inn i munnen på babyen og gikk. Fikk ikke forklart hvordan man skulle gjøre det/ikke gjøre det eller ble vist skikkelig. Kan derfor ikke takke de på barsel for at det faktisk gikk så bra som det gjorde. Følte jeg måtte finne ut av alt selv.

Nå var det kun "småproblemer" jeg hadde som jeg fant ut av da jeg kom hjem, men tenker at ammingen kanskje kunne gått lettere for en del hvis de fikk bedre hjelp allerede på barsel. (Og mener skikkelig hjelp og ikke amme-mas)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har opplevd at det er skikkelig ammepoliti på barsel. Er ungen sulten og du må ligge på barsel i flere dager, får du ikke lov å gi ungen flaske. Ikke vil de ta ungen et par timer på natten heller, slik at du får hvilt etter fødsel og masse natteskrik. Ikke forklarer de ordentlig hvordan kvinnen skal amme, alt er bare mas mas mas. Enkelte tar tak i puppen og dytter i munnen på babyen - en form for tråkking over personlige grenser hos barselkvinnen mener jeg.

Hipp hurra for regelen at man kan dra hjem nesten rett etter fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk super hjelp med ammingen, kan ikke få rost de nok, så det var ikke årsaken til at ammingen ikke fungerte for min del.

Jeg fikk god hjelp på barsel og på poliklinikken etterpå. De ringte hjem og spurte hvordan det gikk, de henviste til ammehjelpen, jeg var inne på sykehuset og snakke med dem osv. De var kjempegreie.

Det var en av legene på sykehuset som til slutt sa at dette prosjektet måtte vi gi opp, det er ikke alle som kan amme og jeg var av de. Fikk super støtte og veiledning også da jeg sluttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barsel hadde lite å bidra med!

Barselpoliklinisk (hvor vi tok føllingprøven) derimot hadde all den informasjonen barsel ikke kom med. Takket være en stødig dame der som observerte meg legge til og så hvordan det var fatt fikk jeg ammet minstemann i 5 mnd.

Syns det er dypt tragisk at barsel ikke har tid til å bidra i tillegg til at de ikke er samkjørte i rådene de faktisk gir. På SØF er det utrolig hvor sprikende informasjon man får. Bare til forvirring og ikke til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde barsel som veldig hjelpsomme. Ekstremt hjelpsomme iblandt. Jeg hadde sagt at jeg ville amme, så da gjorde de alt de kunne for at vi skulle klare det.

Samtidig som de passet på at babyen fikk mat- nan før min produksjon tok seg til. De gav og nan når jeg ville pumpe meg opp et lite lager eller ikke fikk helt til ammingen.

Hadde en syk nyfødt, så var viktig at han fikk næring før jeg fikk igang melkeproduksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barsel var noe dritt!! Makan til ammepress skal man lete lenge etter... Ungen var sulten og skreik hele natta. Spurte jeg om å få litt mme på kopp slik at ungen stakkars slapp å være sulten fikk jeg til svar; "Ja så du skal gi opp nå!!". Jeg begynte å grine og fortsatte med blødende pupper og en sulten skrikende unge. Blæh nei neste gang skal jeg si i fra så det monner, hvis noen av de på barsel bedriver ammepress. Pluss at jeg skal rett hjem, ingen tvil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk veldig lite hjelp.. Jeg var så sliten etter fødsel og orket ikke amme hele natten sånn som ungen ville så jeg ringte på personalet og spurte om de hadde noe jeg kunne gi henne så jeg kunne få sove litt. Det de gjorde var å be meg om å amme liggende. For de ville ikke gi tillegg til friske barn. Hva gjør man med de som ikke skal amme da? Får de ikke mat i det hele tatt eller blir de bare tvunget til å amme??

Jeg dro hjem etter to dager og klarte det fint på egenhånd. Hadde nok melk og ungen var flink til å suge. Neste gang drar jeg hjem med en gang jeg føler meg i stand til det. Trenger jeg hjelp til amming tar jeg kontakt med ammehjelpen.

Blir gal av Helsenorge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte vært to dager ekstra på barsel, siden babyen nektet å amme. Hylte av sult, men vrei seg bare vekk. Gikk mye ned i vekt. I fem dager drev de og stappet puppen min inn i munnen på babyen, og sa at babyen trengte bare litt tid på seg, det kom til å gå seg til etterhvert. Ble til slutt sendt hjem med brystskjold, som baby til nøds kunne drikke litt fra. Da vi kom hjem gikk vi annenhver dag og veide babyen på helsestasjonen og var livredde for at hun ikke la på seg nok. Alle beroliget oss med at dette gikk så fint, og de fleste får det til tilslutt.

INGEN vi var i kontakt med klarte å tenke bittelitt utenfor den snevre ammeboksen sin. Enten får du det til, eller så får du det ikke til, var beskjeden vi fikk.

Jeg tenkte jo selv at det måtte være en grunn for at babyen ikke ville drikke. Hun var jo sulten!!!! Jeg satt på internett og googlet, og bestemte meg for å bestille meg en time hos kiropraktor. Etter EN time, der kiropraktoren klarte å løse opp låsninger i nakke og rygg, har ikke ammingen vært noe problem lenger.

Jeg irriterer meg nå grønn, på disse sneversynte jordmødrene og helsesøstrene, som ikke klarer å tenke litt lenger når det gjelder amming. Alt er ikke så A4, at enten klarer du det, eller så klarer du det ikke. De burde fått opp øynene sine litt, og spurt seg "kan det være en grunn til at denne babyen ikke klarer å amme?" Det hadde i alle fall spart oss for flere uker med bekymring, tårer og dårlig samvittighet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...