Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #26 Del Skrevet 6. september 2011 Signerer 09:16!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #27 Del Skrevet 6. september 2011 Blir veldig provosert av dette også! Blir selv ikke tvunget ut i arbeidslivet etter 6 uker, men bare det at lovverket legitimerer dette er jo hårreisende!!! Og skjønner egentlig ikke hvorfor staten skal i det hele tatt blande seg i fordeling av permisjon, kan ikke folk få lov å bestemme selv??? og mannen min får ikke mulighet å ta 12 uker permisjon + 5 uker ferie i løpet av året... Da må han flytte 10 dager med ferie + noen av permisjonukene til neste år ... Men det betyr at barnet skal ut hos dagmamma eller barnehagen fra 10mnd?? er ikke dette galskap? Det burde gå å fordele permisjonen selv akkurat som det passer for hver enkel familie.. Personlig kjenner jeg en dame (en tidligere kollega) som ville ut i jobb etter 5 mnd med begge barna. Hun syntes det var urettferdig at mor skal sitte hjemme med unger, mens far bygger opp en karriere.. Sykt spør du meg, men mennesker er forskjellige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #28 Del Skrevet 6. september 2011 Er helt enig med deg, slik burde det være. Frivillig når det kommer til fordelingen av permisjon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #29 Del Skrevet 6. september 2011 Jeg er enig i at denne ordningen SER urettferdig ut, når den blir satt på spissen slik HI gjør. Imidlertid er det slik at alle ordninger kan misbrukes, også denne. Ordningen forutsetter jo at mor og far er enige, og at ingen tvinges til noe som helst. Den samme argumentasjonen kan jo brukes om alt annet, for eksempel barnetrygd. Det er vel ingen som er motstander av barnetrygden, selv om den teoretisk sett kan rives ut av mors hender av en gal, drikkende, gamblende far? Det er jo en helt meningsløs argumentasjon dere driver med her. Fordelen, nemlig, men den eksisterende ordningen, er at den lovfester fedres rett til å være borte fra jobb, noe han dermed kan gjøre uten at arbeidsgiver blir forbanna. Dét skjedde nemlig oss, da jeg og far skulle dele permisjonen i to (frivillig, ja). Fars arbeidsgiver var nemlig svært misfornøyde med det. Slik ordningen er nå, vil den kunne HJELPE oss med å velge helt fritt hvordan vi vil dele foreldrepermisjonen mellom oss, UTEN at fedrene får problemer dersom de ønsker mer permisjon enn normalen. På sikt håper jeg det også gjør at presset på fruktbare kvinner på jobbmarkedet blir redusert og fordelt mellom ALLE fruktbare mennesker på jobbmarkedet - kvinner OG menn - fordi alle løper samme risiko for å ha lange permisjoner sammen med sine barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #30 Del Skrevet 6. september 2011 Det er mange som er motstandere av dagens barnetrygd! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #31 Del Skrevet 6. september 2011 Fordi den teoretisk sett kan brukes opp av en slem far?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #32 Del Skrevet 6. september 2011 Ikke bli overraska om denne tråden havner i db. Håper noen av dere stiller opp uten å være anonym, hvis det skulle komme til det! En ufattelig god debatt, perfekt timing. Audun Lysebakken is going down! Tvi tvi at det faller i smak hos noen i db! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #33 Del Skrevet 6. september 2011 Slem far har ingenting med saken å gjøre. Mange er motstandere av barnetrygdne, Mange er motstandere av dagnes diskriminerende permisjonsordning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #34 Del Skrevet 6. september 2011 Ok, men hvis det er likestilling du vil ha så kan dere jo bare dele i to da. noen og tyve uker til dere hver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #35 Del Skrevet 6. september 2011 Far har uansett krav på mer enn mor, og er han drittsekk.. så får han det! Uansett hvor broderlig man forsøker å dele! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #36 Del Skrevet 6. september 2011 Sier meg enig med hun som påpeker at mors 3+6 uker er utelukkende av helsemessige årsaker, mens fars 12 uker er for å knytte bånd. Mor skulle hatt 12 uker i tillegg til helseukene hun også for at det skulle blitt litt rettferdig. Når det er sagt mener jeg at kvinnen burde hatt lengre tid enn det også jeg da, hun har gått igjennom dette fysisk sett hun må også amme etterpå og mange nok kvinner sliter forferdelig etter fødsel og burde dermed hatt ekstra god tid på å komme seg til hektene igjen, samt ha god til til amming og knytting av bånd. Hun er tross alt viktigst de første mnd. om hun ammer så. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #37 Del Skrevet 6. september 2011 "Og hvis far skal ha så mye permisjon bør han tjene opp permisjonsgrunnlag, nå er det jo mor sine penger som far skal ha." HVOR I ALL VERDEN HAR DU DETTE FRA? Far tjener opp foreldrepenger på eget grunnlag og får foreldrepenger ut fra sin lønn opp til 6G. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #38 Del Skrevet 6. september 2011 13:35, hvordan får far mindre lovfestet rett til å ta perm hvis mor får rett til like mange uker som ham? Det er ikke snakk om å ta fra far hans tolv uker. Det er snakk om at mor OGSÅ bør få lovfestet tolv uker. Eller mener du at far bør ha rett på flere uker enn mor? Evt. hvorfor? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #39 Del Skrevet 6. september 2011 14:05 Ja, værsågod, sett det på spissen og skrik om urettferdighet... Poenget er jo at du må se dette i en kontekst. Den konteksten er at mors 3 + 6 uker har vært lovfestet lenge, mens fars rettigheter gradvis har vokst den siste tiden. Nå i det siste har det vokst såpass at det er mer enn mors lovfestede rett. Og når man setter det på spissen ser det ille ut. I virkeligheten nekter jeg å tro at dette er noe stort problem. Jeg kjenner INGEN som har opplevd å bli presset ut i jobb etter 6 uker. Jeg ser dere skriver at dere vet om mange, men inntil dere kan vise til tall som gjør denne påstanden overbevisende, har jeg problemer med å tro dere. Og igjen, alle ordninger kan misbrukes, også denne. Dét i seg selv bør ikke være grunn nok til å endre ordningen. 13:35 (tror jeg det var) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #40 Del Skrevet 6. september 2011 Jeg skriker ikke i det hele tatt jeg. Jeg deltar i en nettdebatt og uttrykker min mening på lik linje med deg. At ting ikke er et "stort" problem, betyr vel ikke at man ikke kan gjøre noe med det for å hjelpe dem som er rammet? Eller er det et større problem å gi mor like mange lovfestede uker som far? Evt hvorfor! Gro Nylander som jobbet i barselomsorgen har gått ut og sagt at det finnes mange kvinner som blir presset ut i jobb etter seks uker. I frykt for å virke fordomsfull, vil jeg gjette at dette gjelder mange innvandrerkvinner. Hvorfor ikke endre loven slik at også disse kvinnene, selv om de sikkert er få, får rett på tolv uker? Hvorfor MÅ far ha rett på flere enn mor? Er det ikke teit å skulle løse et likestillingsproblem ved å tippe det på hodet slik at den andre parten blir diskriminert i stedet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #41 Del Skrevet 6. september 2011 http://www.klikk.no/foreldre/foreldreogbarn/article597650.ece Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #42 Del Skrevet 6. september 2011 HAHAHA! Dette er latterlig! Likestilling? Ja, ok, la oss bringe likestilling inn i dette. 6 måneder permisjon til mor, 6 måneder permisjon til far (eller 4 til hver). Se hvem som skriker høyest da, dere! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #43 Del Skrevet 6. september 2011 Kan noen forklare meg HVA, helt konkret, som er problemet med gi mor like mange uker lovfestet permisjon som far? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #44 Del Skrevet 6. september 2011 Grunnen til de 12 ukene er jo at det viste seg at far IKKE tok ut mye permisjon i det hele tatt! Det har da aldri vært problemet med mor, så for annet enn medisinske grunner gir staten heller VALGFRIHET til familien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #45 Del Skrevet 6. september 2011 er mer i permisjonsreglene som ikke er helt riktig når det gjelder likestilling...om far er arbeidsledig kan mor ta permisjonsukene som man i utgangspunktet kan bestemme over selv, men hvis mor er arbeidsledig kan ikke far ta de ukene. Da min yngste ble født ville vi at gubben skulle ha mer enn sine uker (husker ikke helt hvor mange det var den gangen - var mindre enn tolv iallefall) men det fikk han ikke lov til siden jeg var arbeidsledig...men da jentungen var et par måneder fikk jeg tilbud om jobb så jeg begynte å jobbe da hun var sju måneder og gubben tok resten av permisjonen (- 3 uker som jeg brukte som "sommerferie"). Og toppen av kaka (syns jeg iallefall) var en telefon jeg fikk fra nav med spørsmål om gubben skulle overti MIN permisjon! Det er da vitterlig vår permisjon som vi kan dele opp sånn vi vil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #46 Del Skrevet 6. september 2011 Men det er er et problem for NOEN mødre, og det er ingen grunn til at far skal ha sterkere rettigheter enn disse mødrene! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #47 Del Skrevet 6. september 2011 Ja, om likestillingen er så viktig kan vi ikke bare dele permisjonen i to da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #48 Del Skrevet 6. september 2011 Da blir menna sure i hvert fall 14:48. Menn som gruppe er jo mer mot tvungen deling av permisjonen enn kvinner. Ved deling blir det nok bare til at enda flere mødre tar ut ulønnet perm når far er hjemme, og enda flere barn som må begynne i barnehagen altfor tidlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #49 Del Skrevet 6. september 2011 Hvorfor skal man dele permisjonen i to? Man får ha likt antall uker lovbestemt til mor og far! Deretter må det være opptil hver enkelt familie og fordele permisjonen som det passer familien best. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå