Minimor85 Skrevet 5. september 2011 #1 Skrevet 5. september 2011 Jeg er hjemme med min nydelige 5 mnd gamle pjokk, og har begynt å grue meg så fælt til å starte å jobbe igjen!! Skal tilbake i februar, da tar pappan over heimen i 10 uker. Dette er mitt første barn. Jobber som sykepleier og har 3-delt turnus. Lurer så fælt på hva dere andre som er i liknende situasjon gjør når all perm er ferdig? Er avhengig av min inntekt pga lån, så jeg kan ikke ta ulønnet permisjon. Har lite lyst til at mini skal i barnehage med en gang egentlig, får vel sikkert ikke plass før til august i tilfellet.. Må snakke med sjefen om jeg kan gjøre om på stillingen min. 100% 3-delt turnus fungerer ikke for meg nå som jeg har barn føler jeg.. Jeg vil i bunn og grunn jobbe så lite som mulig for så mye penger som mulig.., akk.. ja jeg vet.... Noen som har noen lure ideer som jeg kan legge fram for sjefen? Jeg skjønner at jeg må gå ned i stilligsbrøk.. kanskje jobbe mer natt.. men hvordan kombinere dette med baby? Uff.., ligger å tenker så mye rart når jeg burde sove.. Nei, nå er det natta!
mammasgull:) Skrevet 6. september 2011 #2 Skrevet 6. september 2011 Jenta mi som blir 1år i desember skal også i barnehage neste august. Vi har løst det med at jeg har ulønnet perm frem til nyttår, og så tar jeg så mange ekstravakter jeg klarer frem til da. jobber litt kvelder og helger. Etter nyttår skal jeg jobbe 50%. Da tar mannen pappaperm to dager i uken, på den måten kan han være hjemme ut juni. Han skal ikke være hjemme to faste dager, men er hjemme de dagene jeg har dagvakter. I tillegg kan jeg ta ekstravakter når det måtte passe. Om ikke mannen kunne hatt fleksibelt uttak, hadde jeg hatt perm til neste august og tatt det jeg fikk av ekstravakter.
Frøken Tussi Skrevet 6. september 2011 #3 Skrevet 6. september 2011 Forstår at du gruer deg, for å jobbe 100% turnus er mye jobbing! Selv jobber jeg 60% natt i helsevesenet, fikk tilbud om større stilling på dagtid, men takket nei pga jeg var gravid og lønnen var den samme. Føler jeg får mer frihet når jeg jobber natt og kan jobbe ekstra når det passer meg. Mini er 4 mnd så har enda ei stund hjemme, men er spent på hvordan det blir å arbeide igjen. Kjenner ei som jobbet mest aften og natt når barna var små, for da kunne hun være hjemme på dagen med ungene mens mannen var på jobb, så passet mannen ungene mens hun var på jobb. Slik greide de å ha barna hjemme til de var 3 år. Dette er ikke en løsning som passer alle, men det kan jo være et alternativ for et halv år? Prat med din kjære om dette, så finner dere nok en løsning som passer for dere! Lykke til =)
Frøken Tussi Skrevet 6. september 2011 #4 Skrevet 6. september 2011 Mente dag/aften-turnus og ikke dagtid =) Hehe, men er jo dagtid i forhold til nattstillingen min da =P
Gjest Madolyn Skrevet 6. september 2011 #5 Skrevet 6. september 2011 Må innrømme at jeg ikke har tenkt så veldig mye på det ennå, men det er fordi jeg har svært begrensede muligheter som operasjonssykepleier.. Alle har samme turnus, bortsett fra at vi er i forskjellige turnusuker om du skjønner... Hadde jeg vært sykepleier, hadde jeg definitivt prøvd å få til 60 % natt. Mer penger for færre timer Slik som det er nå, så ønsker jeg ikke å jobbe mer enn 80 % og helst bare dag.. Skal ringe sjefen og snakke med henne om det; starter på jobb i mars og da tar faren ut sin foreldreperm. Ønsker nok ikke bhg før i august, så blir antakeligvis kontantstøtte et par mnd (både mannen og jeg tar ut hele ferien vår i mai og junis første uke). Tviler på at det går gjennom med deltidsstilling eller kun dagarbeid, da min avdeling er veldig "dediker deg 100 % til jobben"....
Minimor85 Skrevet 6. september 2011 Forfatter #6 Skrevet 6. september 2011 Kunne i grunn tenkt meg nattjobbing, men når sover dere? Etter mine netter prebaby så kunne jeg sove fra jeg kom hjem om morran til sånn 17-18.. Jadda, godt sovehjerte.. Så funker nok ikke for meg å vente med søvn til paps kommer hjem hvertfall. Så da må det barnehage til i såfall.. fordelen er jo at det blir mindre vakter.. Jeg har også mulighet til å jobbe annenhver helg for mer penger, da blir det jo også mindre vakter i uka.. Får heller ofre helgekos en stund.. Men hvis jeg går inn i en midlertidig stilling i feks 60% natt, vil dette da vært mitt lønnsgrunnlag for fødselspenger for barn nr 2 eller er det min opprinnelige 100% stilling som teller? Har ikke tenkt å vente så altfor lenge på nestemann som dere skjønner..;-)
LilleMalin♀♂♂ Skrevet 7. september 2011 #7 Skrevet 7. september 2011 Etter jeg fikk barn har jeg jobbet nattstilling og trives godt med det. Den perioden lillemann ikke gikk i bhg hadde pappan hjemmekontor da jeg måtte sove. Jeg sov fra ca 9 til 15 og la meg litt igjen før vakt, etter at barnet var lagt for kvelden. Litt lite søvn, men det er man jo vant med når man har fått barn! Jobber du 60 % natt vil det bli ditt lønnsgrunnlag for neste perm, men det er lønnen ikke prosenten som er viktig. Du vil jo tjene mer på 60% natt, enn 60% rundturnus. Nå passer det meg perfekt med den nye ordningen med kontantstøtte; 5000 kr i mnd for barn mellom 12 og 18 mnd:) Da slipper man å betale 2500 i bhg i mnd også, det tilsvarer jo egentlig dermed 7500:)
LykkeligMamma2010 Skrevet 7. september 2011 #8 Skrevet 7. september 2011 Jeg har en 100% fast stilling som sykepleier, med 2-delt turnus (dag og aften vakter) - men denne stillingen kan jeg ikke gå tilbake til etter endt permisjon, det er rett og slett ikke gjennomførbart som barnefamilie i mine øyne. Min mann har lang reisevei til jobb, så han må reise hjemmefra kl 06.40 for å rekke frem til jobb kl 8. Og han er sjelden hjemme før 17.30. Så det sier seg selv at han ikke kan verken kjøre vesla til eller fra barnehage. Og når jeg enten jobber fra 7 - 15 eller fra 14 - 22, så får jeg også prøblemer med å kjøre til barnehage når jeg har dagvakt, og hvem skal hente gullet når jeg har aftenvakt da ? er jo ingen barnehage som åpner før syv og som holder oppe til etter 17.00. Så her skal jeg gå i ulønnet permisjon fra 30desember og ut august 2012. Skal prøve å få meg noen nattevakter i helger ol, for å få det litt lettere økonomisk. Så får vi se om vi søker 50% barnehageplass fra august 2012, slik at jeg kan trappe opp nattevaktjobbingen litt da. Orker ikke tanken på at jenta vår skal ha så lange dager i barnehage, så da velger vi heller å leve sparsomt i årene fremover. Så vesla får i alle fall være hjemme med meg frem til hun er 1år og 8måneder :) og går det greit økonomisk så venter vi med barnehageplass til hun er 2år.
Lirest Skrevet 7. september 2011 #9 Skrevet 7. september 2011 Sliter veldig mye med tanker ang dette selv og finner ikke noe løsning bortsett fra evnt å bruke en dagmamma. Skulle gjerne ha vært hjemme men har absolutt ikke råd til å ta ulønnet permisjon. Skal faktisk fra i dag begynne å jobbe en kveld i uka for å få utvidet permisjonen litt. Synes det er kjipt at man skal måtte planlegge hvilken måned man skal få barn i slik at det klaffer med barnehagestart. Skulle gjerne jobbet natt, men tror ikke jeg klarer å holde meg våken helt til pappa kommer hjem så det tror jeg blir kjempevanskelig........
Gjest Madolyn Skrevet 7. september 2011 #10 Skrevet 7. september 2011 Snakka med arbeidsgiveren min og HURRA - jeg får lov til å jobbe 80 % når jeg kommer tilbake i jobb!! Hun sa jeg skal søke om 20 % omsorgspermisjon. Har noen her gjort det før; evt erfaringer med omsorgspermisjon?
LykkeligMamma2010 Skrevet 7. september 2011 #11 Skrevet 7. september 2011 Er ikke noe glad i å jobbe natt, det passer meg i grunn dårlig da jeg er et ekstremt A menneske, liker å stå opp tidlig, og å legge meg tidlig. Men kommer til å prøve å få ordnet det slik at jeg jobber 2 helger i mnd (natt til lørdag, natt til søndag, og natt til mandag). Da er det "bare" mandagen jeg må holde meg våken frem til vesla tar dagduppen sin, så kan jeg duppe litt da jeg også. 6vakter i mnd er jo kun en vakt unna en 50% nattevaktstilling, og når samboeren min har ferie så kan jeg jo ta ekstra vakter. Det er planen, så gjenstår det bare å se om det lar seg gjennomføre (har tenkt litt på muligheten til å finne dagmamma som kan ha henne litt på dagtid de to mandagene eventuelt... det er jo en mulighet
Frøken Tussi Skrevet 8. september 2011 #12 Skrevet 8. september 2011 Det er ikke lett å få kabalen til å gå opp når man jobber turnus! Jeg begynner å jobbe i mars/april og da skal pappa'en være hjemme i permisjon + ferie, så regner med det blir et par uker mellom pappa'n sin ferie og barnehagestart. Utfordringa her i huset er at pappa'n jobber skift( formiddag, ettermiddag og natt), så vi er avhengig av våre foreldre som barnevakt selv om mini går i barnehagen. Jeg kommer til å sove når jeg kommer hjem fra nattskift og stå opp i 15 tiden, dvs ca 6 timers søvn. Jeg jobber 6 ukers turnus og pappa'n har en 5 ukers sikftplan, så det kommer til å være perioder der vi trenger mer barnevakt enn andre. Besteforeldrene stiller gledelig opp, så er veldig heldig der (både mine og hans foreldre bor 10 min unna oss)! Jeg er utrolig spent på hvordan dette skal gå i praksis, spesielt pga mini må sove til besteforeldrene nå vi begge jobber natt. Jeg er villig til å prøve dette i en periode og regner med at det ikke blir mer enn et år med jobbing før vi prøver på nr 2 Svigers har selv jobbet turnus og skift så de har hatt samme utfordring som vi får, så de er veldig positive på at dette skal gå bra! =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå