Gå til innhold

brødbakemaskin-er det verdt det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje litt urelevant i forhold til forumet, men men...

Tenker på å anskaffe en brødbakemaskin, da jeg elsker nybakt brød, men synes det for ofte blir mislykket når jeg prøver å bake selv, + mye stress med oppvarming av ovn, heving, etc..

Er det verdt det? Og i tilfelle hvilket merke burde man gå for??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

JA!!! Det kan jeg LOVE deg at det er verdt det. Jeg har aldri likt å bake brød fordi brødene alltid ble flate og harde, men etter at vi kjøpte brødbakermaskin blir de ALLTID vellykket.

Vi kjøpte en dyr en da, men tror ikke det har noe å si for brødresulatet om maskinen er dyr eller ikke. Det er bare det at med maskinen vi har kan man kjøpe utallige mange tilleggsdeler, pluss at den har kraftig motor. Den har utrolig god kvalitet også. Vi har Kenwood Major Titanium.

Tror det er Kitchen Aid eller Kenwood de fleste går for. Mange velger Kitchen Aid pågrunn av tøft design, men det er også gode maskiner såvidt jeg har forstått.

Min mor har Bosch kjøkkenmaskin og hun er fornøyd med den. Men hun var god å bake brød for hånd også, så usikker på om det var noen forskjell egentlig, bortsett fra at det går litt kjappere med maskin ;)

Skrevet

Vi hadde brødbakemaskin hjemme før, altså, hos min mamma. Er noen år siden nå da. Husker vi brukte den masse. Den var fra wilfa, sikkert kommet en bedre modell nå, men den var hvertfall veldig god, tror ikke den var så dyr, men det husker jeg ikke.

Det beste var at den hadde en timer, sånn at vi våknet til nybakt brød hver dag. :) Eneste er jo at den bruker masse mel og olje, og brødene ble veldig firkantet. Om du ikke liker å bake, og ikke er flink, så er det verdt det.. :) Eneste grunnen til at jeg ikke har en nå, er at den tar jo mye plass, og jeg liker å bake da.

Kanskje jeg må låne mamma sin i noen dager.. Haha.

Skrevet

Jeg må bare beklage men jeg leste "kjøkkemaskin"... av en eller annen merkelig grunn. Sikkert for sent på kvelden :P

Brødbakermaskin aner jeg ikke, men kan se for meg at det må være herlig å våkne opp til ferskt brød om morgenen :)

Skrevet

Brødbakemaskin er genialt, vi har en fra Tefal med to eltekroker. Den lager avlange brød på 750, 1000 eller 1500g. 750g-utgaven er omtrent som (et litt kort) vanlig kjøpebrød i dimensjon, og gir vel ca 15-17 brødskiver når det er ferskt, kan skjære tynnere når det er avkjølt og "stivna".

Vår kosta rundt 1000 kr, og med kostnader pr brød på ca 1/2 av det butikkbrød koster (en kilo mel (uansett type) koster ca 13kr) var den vel inntjent etter ca 2.5 mnd. Vi bruker den hver natt, og lager også pizzadeig etc i den. Veldig kjekt å bare kunne ha i vann, mel og et par andre ting, så gjør den all jobben. Med 50% hvetemel og 50% grovt mel av ymse slag blir det veldig gode og varierte brød, og det går bra å bake uten salt om man vil det (det er MYE salt i kjøpebrød).

Vi kommer til å kjøpe en kjøkkenmaskin også etterhvert, den lager jo alskens deiger like lett som en brødbakemaskin, men man må steike brødet selv da. Samtidig kan man lage mer enn ett brød om gangen, så jeg ser for meg at det blir nødvendig etterhvert som vi får flere barn som skal ha matpakke og frokost.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...