Gå til innhold

Hva er det som gjør at enkelte sliter sånn med ammingen?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg mener ikke å være slem ovenfor de som sliter med dette, men jeg skjønner ikke helt hva det er som gjør at enkelte sliter så med ammingen?

Jeg grudde meg selv, fordi noen sa at det var så vanskelig å amme, men når ungen var født var det jo bare å få ungen til puppen også åt den... Ikke hatt så mye som ei sår brystvorte. Litt melkespreng når melka kom men det var det. Ungene vet vel hvordan de skal gjøre dette rent instinktivt og det gjør vel vi mammaer også?

Og såre brystoverter kommer vel som oftest av at ungen holdes til i feil stilling så den suger "feil" og da er det vel bare å rette opp dette...? Hvor mange måter kan det gjøres på liksom?

Får en følelse av at mange skylder på problemer fordi de egentlig ikke vil amme, men det kan jeg vel ikke si høyt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og du har ett barn eller...?

For du er ikke sikret å få til ammingen neste gang selv om du fikk det fint til nå; akkurat som om det er fullt mulig å få det til neste gang dersom det ikke funker å amme første gang...

Jeg ammet nr 1 og nr 2 uten problemer; masse melk (eller fløte), ikke såre brystvorter, ammet leeenge... Du kan tenke deg min frustrasjon når nr 3 kom, og ammingen på ingen måte gikk på skinner. Vi fikk det til til slutt, men det krevde blod, svette og tårer. Jeg pumpet, ga fra kopp, avlastet med flaske og ammet, ammet, ammet...

Det er lov å undres over det meste, men den siste setningen der kunne du spart deg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja selvfølgelig er det så lett å amme. Du fikk det jo til! Åååårhhh hater sånne folk! Kan du ikke se litt lenger enn nesa di? Du var rett og slett heldig du! Det er det ikke alle som er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg på min side skjønner ikke folk som sliter sånn med matematikk. Det er bare så enkelt og jeg tror at folk skylder på at de ikke skjønner algebra og geometri fordi de egentlig bare ikke gidder og er litt late og sånn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pcos og lavt stoffskifte. Produserer omtrent ingenting melk, og NEI, det kommer heller ikke mer melk om ungen ligger aldri så lenge til puppen.

Er du Fem år eller???????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Føl det du, for det angår deg ikke, hva noen andre gjør.

Jeg har som den ovenfor også mer enn et barn, et som ble ammet uten problemer til godt over året, og et som fikk flaske fra to uker.

Men for all del, føl i vei, for innsikten din er der virkelig ikke. Sikkert manglende kunnskap, eller manglende innlevningsevne, fordi det ikke skjedde deg, kan det ikke skje andre.

Vet faktisk ikke hva som er verst jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre pattedyr greier jo også dette helt fint, hvorfor er vi smarte mennesker så klønete. Vi ville jo dødd ut allerede i "steinalderen" om ikke ammingen var lett...

Mange som sier de ikke får det til er de som er typen til å ikke ville ødelegge puppene osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matte er ikke noe grunnleggende som man trenger som rase for å overleve. Heller ikke noe matteinstinkt. Veldig dårlig argument du kommer med. Hvis amming var så vanskelig ville jo mennesker dødd ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte å amme i et år, men kun delamming etter de var 4 og 5 mnd. Ikke fordi jeg synes selve ammingen var noe problem, men med store barn og lite melk klarte jeg ikke mette de helt.. Jeg satt med puppen i munnen på ungen 22 timer i døgnet, og ungen slukte i tilleg mye MME, så da jeg startet med MME så fikk vi sove 5 timer i strekk begge to (alle 3 etterhvert fordi en vekker en annen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle pattedyr klarer ikke å amme. Det er ikke sjelden at både kattunger, valper, lam osv. må flaskes opp på melk eller dør fordi mor ikke kan amme eller den lille ikke vil die.

Når det gjelder mennesker så har man siden tidenes morgen hatt kvinner som ble kalt "amme". Hun kunne mamme opp til flere barn som ikke var hennes egne når mor til barna ikke hadde melk nok eller ikke melk i det hele tatt.

Er du medlem av uopplyst.no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Matte er ikke noe grunnleggende som man trenger som rase for å overleve."

Du har tydeligvis aldri sett på Luksusfellen du ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det beste hadde selvfølgelig å nekte babyen flaske for så å sulte ihjel slik at mor kan forsøke amming uten melk i noen uker til. Det er det beste for barnet. Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du vet at spedbarnsdødligheten var kjempemye høyere før? en av grunnene var sikkert at det ikke fantes mme.

hilsen en som hadde for mye mm og ammet til barnet var 18 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, det må være deilig å kunne sitte på sin høye hest...

Jeg så på det som en selvfølge å amme når førstemann kom til verden. Noe annet var ikke et alternativ.

Når denne lille fyren kom ut så fikk vi ikke til amminga, han klarte ikke å suge riktig, jeg klarte ikke å rette opp i det. Jeg fikk hjelp mange ganger av helsesøster, men det gikk bare ikke. Etterhvert fikk jeg selvsagt mindre og mindre melk.

Jeg fullpumpa i 4 mnd, og pumpa mindre og mindre i 2 mnd til.

Et ordentlig stort pes var det, å koke pumpe og flasker etter hvert måltid, å hele tiden måtte være i nærheten av en stikkontakt..

Det verste er at jeg ikke blir provosert engang av det du sier, tenker bare at du må være mindre intelligent eller bare mangler evnen til å vise empati, føler derfor at jeg måtte opplyse deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med nr 1 så hadde jeg en kul i høyre bryst på str med en golfball og den sperrret for melken + at jeg hadde en innovervendt brystvorte som gjorde at han ikke fikk noe godt tak . Jeg fullammet i 3 mnd , og delammet til han var 6 mnd .

Med nr 2 hadde jeg fjernet den kulen jeg hadde i høyre bryst og når de fjernet den så kappet de så mange melkeganger at det ikke kom noe melk fra det brystet .Og i det andre fikk jeg heller ikke så mye melk, satt å pumpet meg flere timer hver dag og fikk (om jeg var heldig) 50 ml .

Jeg ammet og ammet og ammet til jeg blødde og fikk store sår . Jeg kunne amme han i 2 timer og forsatt tømte han flaska med MME.

Så jeg sluttet etter 1 mnd .

Godt nok svar ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kanskje ikke så vanskelig å forstå at man sliter man amminga når det til og med ved 3. barnet bare kommer noen få dråper melk. Har vørt i gjennom veldig mye for å få til produksjonen, men til og med de mest påståelige ammehjelperne har innsett at det ikke er håp. Jeg har pcos, en hormonforstyrrelse, så det skyldes med 99 % sansynlighet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldiggris som slapp såre brystvorter.... Mine blødde å verket noe J***lig, Noen ganger har ikke baby så bra sugeteknikk heller, men mange det klaffer for med en gang.... Men over til noe annet.. Hvorfor skal du bry deg med alle som ikke ammer? De har alle sine grunner. Er et personlig valg for hver enkelt. Fint for deg at du ammer, må gjerne amme ungen til skolealder for min del.

Begynner å bli lei bedrevitere som skal blande seg opp i hvordan andre gjør ting. Er forsåvidt ganske lei denne diskusjonen ang amming vs ikke amming. Skjønner egentlig ikke hvorfor jeg gidder å svare på denne tråden egentlig... HI kan ikke du gå over til ammedebatten også kan du være selvgod der??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del var det en kombinasjon av for tidlig født barn som ikke orka å suge, SÅRE brystvorter, en "defekt" brystvorte og store bryster som gjør det vanskelig for barnet å få ta på. Så derfor ble det dårlig emd amming. Og det gjør meg ingen verdens ting!! Er glad ungen min har det bra jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og barnet ditt er 5 uker gammel?? Du har veldig tunnelsyn du HI.... Det finnes andre i verden enn du!

Det psykiske teller vel så mye som det fysiske. Noen klarer ikke å slappe av nok, ta det med ro osv. Andre grunner er at barnet ikke får ordentlig tak i brystet, suger feil og mor blir altfor sår.

Min melk begynte å ta slutt etter 3 måneder med masse melk i brystene. Det var da min datter nådde igjen termindatoen vi måtte ta i bruk melka jeg pumpet på sykehuset (hvor jeg hadde masse melk). Fryseren var full av pumpet melk, men så tok melka i brystene slutt. Kuttet ut ammingen helt når min datter var 5 måneder etter mye sliting de siste månedene. Sannsynligvis var det det at min datter ikke var så sterk å suge, jeg hadde jo brukt pumpe i over 2 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI, jeg har fire barn, og har ammet alle sammen. Tror du ikke at når man kommer til barn nr 2, 3, eller 4, så VET man godt hvordan man ammer og skal holde babyen osv? Jo, selvsagt gjør en det!!! LIKEVEL ble jeg like forbanne sår hver eneste gang i starten. Det gikk seg til etter noen uker, men det var like jævlig hver eneste gang de første ukene. Det gjorde så vondt at tårene bare rant, og noen ganger rant blodet også.

En ting er sikkert HI, om du stiller slike spørsmål på den måten som du gjør her, så kommer andre rundt deg til å himle med øynene bak ryggen din og synes du er uspiselig og uempatisk. Du har vært HELDIG, ikke flink!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...