Cocopuffs Skrevet 5. september 2011 #1 Skrevet 5. september 2011 Jeg blir så frustrert over denne ammingen jeg.. Selve ammingen går knirkefritt, har masse melk og jenten min spiser masse, så det er jo kjempe bra! Men jeg er så lei av å "stresse" over hva jeg kan spise og ikke spise.. Føler hun har endel luft og mageknip,og jeg er forsiktig med hva jeg spiser.. holder meg unna alle de vanlige tingene man får beskjed om.. Men jeg er kjempe redd hver gang jeg spiser noe, i tillfelle hun skal reagere.. Blir nesten til at jeg ikke vil spise nesten... Og jeg er så sinnsykt godtesyk for tiden, vet ikke om det har med ammingen å gjøre eller hva! Men tørr jo nesten ikke spise noe godteri tilfelle det er det som gjør at hun får knip.. Og har vi besøk å lille gull lager EN grimase, så får jeg jo spørsmål om hva jeg har spist... Eller den mest brukte kommentaren "åå, har du vondt i magen, hva har mamma spist nå"? Jeg blir smågal!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 5. september 2011 #2 Skrevet 5. september 2011 Som regel er det ikke noe du spiser som gjør at babyen din får vondt i magen, men rett og slett at det er pga umodne tarmer/ svelging av luft under amming osv. ALTFOR mye overtro og gamle myter om dette, dagens anbefaling går på at man kan spise som normalt, men ikke velte seg i 2 kg druer, løk eller kål f.eks. (sier seg jo kanskje selv men;) Overlege og ammeguru Gro Nylander gir følgende råd på Helsenetts sider; Amming og kosthold Tåler barnet at jeg spiser som vanlig i ammeperioden? Ja, idag fraråder vi i utgangspunktet ingen matsorter helt mens du amme, selv om barn erfaringsmessig iblant kan reagere på det moren spiser. Jeg har hørt at man må unngå kål, druer, løk og jordbær? Dette er nettopp mat som gjør at barnet kan bli urolig. Det er imidlertid umulig å si på forhånd hvilket barn som reagerer på hva. Prøv deg forsiktig frem med disse matsortene, og unngå senere det du merker at barnet reagerer på. Stemmer det at man ikke skal spise fisk, nøtter og appelsiner for at barnet ikke skal bli allergisk? Nei, generelt gir vi ikke slike råd til en ammende mor, annet enn en sjelden gang i familier der det er kraftig allergi nettopp mot disse tingene. Noen sier at man skal slutte å drikke kumelk hvis barnet har kolikk? Hos en del mødre ser det ut til å stemme. Kutt ut alle melkeprodukter i et par dager til en uke, og se om det hjelper. Prøv så å drikke melk igjen. Hvis barnet blir verre da, og så bedre igjen når du kutter ut, bør du nok holde deg unna melk. Denne artikkelen er også fin; Ammende kan spise stort sett hva man vil. Drikke er imidlertid en annen skål. http://www.klikk.no/foreldre/dinbaby/babytid/amming/article276098.ece Så spis og kos deg du, og ikke tenk så mye på hva alle andre prøver å skremme deg med:)
Frøken Tussi Skrevet 6. september 2011 #3 Skrevet 6. september 2011 Mini var MYE plaget med knip og luft i magen fra han var 14 dager til det gikk gradvis over rundt 3,5 mnd. Nå er han 4 mnd og er en mye mer fornøyd gutt. Hos han tror jeg at magen har vært umoden, han er født 22 dager før termin og det er nok en del av årsaken. Jeg holdt meg unna mat som gir urolige barn (kål,løk, jordbær osv.) men merket ikke så stor forskjell. Hvis jeg var uheldig å spise mat som var litt for mye krydret så fikk han enda mer knip dagen etter på (så lærte av det :S ) Det som gjenstod å prøve ut var melkeprodukter. Første gangen jeg prøvde å holde meg unna melkeprodukter drakk jeg ikke melk men spiste produkter som inneholdt melk (som kjeks, rundtstykker ol), merket ikke store forandring på mini. Men prøvde en uke senere der jeg kuttet ut ALT som inneholdt melk. Kjøpte melkefritt smør og brukte soyamelk i matlaging. Melkefri sjokolade var det som gjorde at jeg greide å holde ut melkekuttet, er også ekstremt godtersyk. Knipene ble ikke borte, men de ble mildere og han fikk gradvis litt mindre luft i magen.. Hvis man skal kutte ut alt som inneholder melk bør man prøve i minst en uke før man vurderer om det har noe effekt pga ku-melk proteinene sitter lenge i mm. Ble litt langt dette, men det jeg kan trøste deg med er at det blir likere! Prøv å kutte ut melk hvis du ikke har gjort det, ellers så har jeg ikke så mange andre tips. Ikke bry deg om hva andre folk sier (ja, det er lettere sagt en gjort), de er ikke i din situasjon og vet ikke hva du gjør/har prøvd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå