Anonym bruker Skrevet 5. september 2011 #1 Del Skrevet 5. september 2011 Min gutt sover og spiser og ikke stort annet. Dvs om natta vil han såklart ikke sovne igjen, da blir det bare pupp, pupp, byssing og mere pupp. Ser mange snakker om når babyen sovner for natta, men hvordan vet man det, han sover jo hele tiden... Mat 09, sove, mat 12, sove, mat 17, sove, mat 20 sove, mat 22, sove, mat 01, bysse osv, mat 03, bysse osv, mat 06 bysse osv... Innimellom her er det såklart stell og bading hvor han er våken, og han er litt våken innimellom og sitter på arm, eller ligger litt på gulvet på matta si, men noe særlig mer "action" er det ikke enda.. er dette normalt? Hvor mye er de våkne, og gjør dere noe med babyen når den er våken? Hvordan vite når han mener det er natta? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. september 2011 #2 Del Skrevet 5. september 2011 . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. september 2011 #3 Del Skrevet 5. september 2011 Med mine 2 har jeg gått som en zombie på dagtid, og på nettene har jeg båret desperat rundt på skrikerungen. Er heldige de som har noenlunde rutiner på det. Så lenge de bare våkner for å spise vil jeg si de har sovnet for natta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. september 2011 #4 Del Skrevet 5. september 2011 Men min våkner bare for å spise stort sett hver gang...? Også på dagen... Vanskelig å definere hvilken som da bestemmer natta... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. september 2011 #5 Del Skrevet 5. september 2011 Da har han ikke etablert noen natt/dag døgnrytme ennå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. september 2011 #6 Del Skrevet 5. september 2011 Er det uvanlig? Bør vi "hjelpe" ham med det, eller er det for tidlig for ham. Kommer det av seg selv etterhvert? Burde vi "oppfordre" ham mer til å være våken på dagen, dvs underholde ham, "leke" med ham, ikke legge ham til å sove igjen osv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. september 2011 #7 Del Skrevet 5. september 2011 Synes det virker som babyen din sover enormt mye, men babyer er vel forskjellige. Min lille jente er nå 6 uker. Hun har egentlig hatt en slags døgnrytme fra hun var en uke gammel. På dagtid er hun veldig mye våken. Noen dager sover hun bare 3 timer midt på dagen og så er hun våken resten av dagen, men da skal det siest at hun legger seg i 21-22 tiden og sover i 7-8 timer før hun vokner og skal ha pupp og så legger hun seg rett ned og sover igjen og sover da i ca 4 timer til. Da våkner hun og får pupp for så å være våken i ca 4 timer før hun tar en liten lur. Men det varier veldig hvor mye hun sover på dagtid, alt fra 2-3 timer til 6 timer. Men om natten så sover hun hele natten bare avbrutt av 1-3 amminger. Er du sikker på at babyen din får nok melk? Kan jo virke som den ikke får ammet seg skikkelig opp til natta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. september 2011 #8 Del Skrevet 5. september 2011 Vi legger aldri snuppa vår i senga si på dagtid. Enten så legger vi henne i vogga i stua eller på sofaen der jeg sitter. Er viktig å skille mellom dag og natt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. september 2011 #9 Del Skrevet 5. september 2011 Jeg også synes det er mye søvn... Hva gjør dere når hun er våken? Jeg tror det er mer enn nok melk, han legger på seg mer enn han "skal". Og det drypper fortsatt melk fra puppen når han er fornøyd. Og han virker ikke sulten når vi er "ferdige", bare urolig og våken om natta (døgnet hans er kanskje snudd opp ned?) Men jeg synes det virker som det er mindre melk mot kvelden enn ellers, men det har jeg lest er vanlig? Usikker på dette med ettermelk og formelk da, men han spiser som regel vel og lenge fra begge puppene (mer enn 15 min per side, men som oftest mye lengre da han som regel sniker til seg litt suttekos på slutten) så han får vel i seg det han skal? Hvor lenge varer din amming? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. september 2011 #10 Del Skrevet 5. september 2011 Han ligger aldri i senga om dagen, bruker vogna på dagen. Men litt vanskelig å bestemme når vi skal ha ham over i senga og også stå opp fra senga, siden vi ikke helt vet når natta hans er... blir liksom når vi skal legge oss at vi legger ham i senga, og tar ham med opp når jeg står opp... vekker ham ikke for disse forflytningene altså, tar det ved den mat perioden som passer best med leggetid/stå opp tid for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. september 2011 #11 Del Skrevet 5. september 2011 Noen babyer sover mye, andre sover mindre. Begge deler er like normalt. Begge mine har sovet opp mot 20 timer i døgnet de første ukene. De har begge spist godt og vært veldig våkne og kvikke når de først var våken, men sov utrolig mye. Nå er min yngste 8 uker. Hun sov som sagt 20 timer i døgnet i starten. Hun fant en passende døgnrytme etter bare noen dager. Da la hun seg med oss, fikk mat i tretiden på natta, deretter i sekstiden og så igjen rundt ni på morningen. Vi tok kveldsstellet rundt elleve og la henne da i sengen. Så har vi flyttet tidspunktet for legging litt og litt. Nå er hun som sagt 8 uker og legger seg mellom åtte og halv ni på kvelden, og sover til ca halv sju. Da får hun mat og så sover vi til mellom halv ni og halv ti. Jeg vet at jeg er både bortskjemt og heldig. Hun sover tross alt 10-11 timer i strekk på natta og det er veldig bra. Det er like normalt at en baby på hennes alder krever mat 3.hver time på natta. Nå er hun også myyyye mer våken på dagen. Sover totalt kanskje mellom 3 og 5 timer på dagen og er våken og blid ellers. Vi har aldri holdt henne våken eller vekket henne for å få disse rutinene. Bare flyttet leggetidspunktet litt og litt, med noen minutter hver dag. På den måten har alt gått gradvis, og nå er hun kjempetrøtt rundt åtte og sovner som en stein da. Rutiner er viktig. Men som sagt, vi er heldige, det er ikke bare egen fortjeneste at babyen sover om natta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. september 2011 #12 Del Skrevet 5. september 2011 Nå lyver jeg noe voldsomt merker jeg! Minstemann er nå 12 uker. Poenget mitt var at hun var ca. 8 uker når vi fikk inn det mønsteret jeg snakker om over her. Tror det er på tide å legge seg når man roter til alderen på egne barn :-P Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #13 Del Skrevet 6. september 2011 Flere som vil dele sine erfaringer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå