Gå til innhold

Vanlig å "låne" bort babytøy mellom barn 1 og 2??

Anbefalte innlegg

Jeg har fått en datter for noen mnd siden, og nå skal min svigerinne også ha en datter om 7 mnd. Hun tar det for gitt at hun nå skal arve alt av klær og utstyr som ikke min datter bruker lengre. Sier det er så flaks for henne, for nå slipper hun kjøpe så mye osv.

Men, jeg skal jo mest sannsynligvis ha hvertfall et barn til og vil jo da trenge tingene. Får jeg en jente til kan jo alle klær brukes. Er det vanlig å låne bort alt for så å få det tilbake når hun er ferdig med det? Jeg synes det blir litt fjernt, og klær blir jo slitt og flekkete også, så det er jo ikke sikkert det er igjen så mye av det som er mitt da hun er ferdig med det?

Jeg vet ikke hva jeg skal si til henne, og føler meg litt "gnien" som vil gjemme på tingene selv. Det blir jo hvertfall fjernt om det ikke blir flere barn på meg. Hva ville dere gjort, og hva er vanlig?

Fortsetter under...

Jeg har aldri lånt bort noe babytøy. Tøyet koster en god del, og gidder ikke få det tilbake flekkete og slitt.

Gir bort endel nå som jeg er ferdig med babyer. Er likevel endel jeg beholder. Både fine kjoler og en nydelig babykurv. Den skal gå til barnebarn engang.

Du er ikke sær!

Vanlig og vanlig, har nå hørt om det før, men mitt inntrykk er at de fleste som ønsker seg flere barn, sparer på klærne og utstyret selv.

Jeg tok vare på så og si alt etter førstemann. Noe utstyr ble lånt bort mellom barna, men da til noen som ba om å få låne, skal innrømme at jeg ikke tilbudte det selv.

Jeg syns absolutt ikke du er gnien, jeg synes heller det er frekt av din svigerinne å ta for gitt at hun får arve. Arv av klær og utstyr er i mine øyne noe man tilbyr andre, ikke noe andre skal spørre om eller forvente.

Annonse

Nei du er ikke gnien. Si til henne at du vil spare tøyet til nestemann og at hun heller kan få arve typiske jenteklær etter datteren din hvis deres neste blir en gutt.

Låne bort tøy er tull, babyer sliter tøy de også, gulper det ned og greier.

Jeg fikk tilbud om å låne en del tøy av min venninnne da gutten min ble født, og da takket jeg pent nei. Å låne noe jeg risikerer å måtte erstatte er helt uinteressant. Enten fikk jeg få det, eller så kunne det være det samme

Hadde jeg vært ferdig med å få barn hadde hun selvsagt fått arve alt, men jeg skal jo (er planen da, vet jo aldri hva som går) ha hvertfall ett barn til. Blir jo litt dumt da å låne bort alt, vet jo ikke hva jeg får igjen, kanskje må jeg kjøpe mye nytt, og hvorfor kan ikke hun da kjøpe seg noe nytt nå da. Urettferdig om jeg skal måtte kjøpe alt nytt begge gangene, og hun skal arve for sine...

Tipper klær ikke tåler så mye mer enn to barn (om jeg får det igjen da...), og da må jo jeg kjøpe nytt igjen når jeg skal ha min nummer 2

Er jeg virkelig sær som ikke vil at hun skal "bruke opp" klærne så min nummer 2 ikke får glede av dem?

Jeg er litt i samme situasjon. Dvs jeg er ikke spurt enda, men antar spm vil komme før eller senere.

Jeg er ikke særlig lysten på å gi/låne bort. Jeg er antageligvis ikke ferdig med barn selv. Og om jeg låner bort er jeg sannelig ikke så sikker på om det kommer tilbake i brukbar tilstand(etter mine krav). Og hvis det jeg låner bort ikke kan brukes mer, må jo jeg kjøpe nytt....

Min bror og svigerinne syns selv de ikke har god råd, og kommer til å bruke det som argument. Men det er bare tull, for de har råd til akkurat det de vil av andre ting.

Håper vi fortsatt trenger et meste av tingene våre selv når deres lille kommer, bl a bilstol og vogn, så har jeg det som "unnskyldning"

I vår familie og vennekrets er det helt normalt! Vi sender videre alt som andre kan få bruk for, og får igjen når vi selv har behov. Er det spesielle ting/plagg som betyr noe spesielt er det selvfølgelig bare å beholde det selv. Jeg synes dette er helt suverent, ikke bare sparer vi masse penger på det, vi får også oppgradert babygarderobene etterhvert -for alle kjøper jo noe nytt i tillegg. Utstyr låner vi også bort til hverandre så sant det ikke er fryktelig dyre ting :)

vi arver også etter store barn og mine barn på 4, 6 og 8 synes fortsatt det er kjempestas hver gang det dumper en diger søppelsekk med klær inn i stua, og ungene lærer at man ikke MÅ ha alt det nyeste og dyreste, selv om vi også selvsagt tar oss en og annen shoppingrunde på byen. Klær som er slitte kastes selvsagt, og fine klær de ikke vil ha gis til frelsesarmeen.

Jeg har fått låne klær etter to av mine venninners gutter da jeg fikk gutt denne gangen. MEN jeg har valgt å bare låne klær i str. 50-ca 62. Dette er fordi barnet vokser så fort ut av disse str. at de ikke rekker å bli så veldig slitt.

Klærne leveres tilbake igjen og skulle de få flere barn får de låne klær av meg i str. 50-62. Selv om jeg har fått låne veldig mye klær klarer man jo selvfølgelig ikke å la være å kjøpe selv også i disse str. ;-)

Jeg vil ikke gi bort eller låne bort noe før vi er ferdige med barn. Som du sier så blir klær slitt og kanskje ødelagt av flekker o.l. Vi har kjøpt alt utstyr som vogn, bilstol, vippestol osv nytt, og det skal selges når vi er ferdige med det. Vi har brukt mye penger på det, så hvorfor skal noen få det gratis fordi de er familie? De kan få kjøpe det når vi ikke trenger det mer...

Noen av de fineste klærne vil jeg spare av sentimentale grunner. Syns det er veldig koselig at mamma har spart på litt klær fra jeg var baby. Og noe har vi brukt på barnet vårt :-)

Hverdagsklær kan jeg gjerne gi bort når vi ikke trenger de mer.

Hvis du føler det unaturlig og ikke riktig å låne bort klærne så ikke gjør det. Alle får jo så mye klær i gave, og det kommer svigerinna di også til å gjøre. Stå på ditt mener nå jeg! Lykke til!

Jeg har ikke havnet i den situasjonen enda, men regner nesten med den kommer. Har både bror og svigerinne (mannens søster) som prøver på førstemann nå. Har selv tenkt å starte på nr 2 om ca ett år.

Klærne etter vår datter som nå er 1,5 år har jeg sortert i 3 kategorier:

1: Lånes ikke ut til noen. Hvis ikke vi får flere skal datteren vår få dem når hun får egne barn (hvis hun vil).

2: Klær jeg kan låne bort, men gjerne vil ha tilbake etter bruk. Her er en del yttertøy og hjemmestrikket fra familien (koselig å la noe gå på rundgang).

3: Klær som er hele, rene og ok, men som jeg egentlig ikke bryr meg om. Kunne like fort havnet hos fretex, noe de gjør hvis boden blir for full før noen får bruk for dem.

Når det gjelder større ting har jeg mye jeg gjerne låner bort, men regner det da som en selvfølge at vi får det tilbake, evt erstattet det som blir utslitt eller ødelagt.

Har selv arvet mye etter familie som er ferdig med barn, så føler meg forpliktet til å sende en del tilbake i systemet selv om det nødvendigvis ikke er til de samme som vi har fått fra.

Annonse

Jeg gikk i den fella og lånte bort utstyr til min svigerinne. Dette er nå 3 år siden og jeg har enda ikke fått tilbake alt, selv om vi i perioder har mast veldig om dette. Jeg venter nå selv nummer to og angrer veldig på at vi lånte bort disse tingene. Alt hun fikk låne var i tipp topp stand og man kunne ikke se at det hadde vært i bruk, men de tingene vi fikk tilbake var rett og slett endten ødelagt eller utvasket (hadde kastet en dyr bæresele på 60 grader i vaskemaskinen), i tillegg til at det var skittent! Har ikke hørt et ord om at noe skulle erstattes, så jeg kjenner jeg blir rimelig gretten når jeg tenker på det.

Nå kommer det jo selvsagt an på hvem en låner bort utstyret sitt til, mange har jo faktisk respekt for andres ting. Bare synd jeg ikke visste hvordan svigerinnen min og hennes samboer var før jeg lånte det bort, de tar jo ikke vare på noe, og bryr seg ikke om å ta vare på sine egne ting engang.

Jaaada, dagens utblåsning!!;):)

Me gjer det slik, men hadde aldri forventa det av andre. Me arvar tøy til guten vår, og sender det i retur med noko nytt arvetøy frå oss. Baby nr 2 hjå oss viste seg å bli ei jente, og det er ikkje så mykje tøy som går vidare til henne, det er vel stort sett berre litt ulltøy.(men ho arvar andre)

Alt av babyutstyr er gjerne ikkje like greit å låne bort, då må dei iallefall vere førebudde på å levere attende om de får ein baby til.

Synes du må kunne seie at de planlegg fleire barn, og at de difor ikkje ynskjer å låne vekk alt. Men litt klede kan du vel låne/gje vekk, det er jo kjekt med litt nytt til ein eventuell ny baby :)

Om noen spør, så får de dessverre ikke noe av meg før vi er sikre på at vi er ferdige med barn. Klær og utstyr er langt fra gratis.

Jeg har vært heldig å få en del (av de som er ferdig med barn), men noe ønsket de bare å låne bort, og da takket jeg pent nei. Var redd for å ødelegge med flekker eller feilvasking eller lignende.

Når vi er ferdige, så lar jeg selvfølgelig det meste gå videre i arv til andre i familien som måtte trenge det. Vil antagelig beholde noen søte kjoler eller den aller første bodyen og sånn da. Det er koselige minner å ha. Jeg fikk nylig noen klær jeg hadde brukt da jeg var liten og mannen min fikk noe han hadde brukt da han var liten. Det var utrolig søtt! Over 30 år gamle klær liksom.. =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...