Gå til innhold

Har NAV rett her?

Anbefalte innlegg

Jeg søkte sosialstønad, da jeg er arb.ledig, mor til en liten unge og gravid igjen.. (Ikke planlagt denne gangen, gikk på p-sprøyte) Da vi fikk første, så var samboer/barnefar i fast jobb og tjente godt, men så mistet han jobben da de startet å skrenke inn på arb.plassen, han får da penger fra NAV til han får seg ny jobb, "hele 8000", dette holder jo ikke for en familie på 3 (4 neste år). Vi har bare vært samboere siden 1 januar i år.

Så, jeg søkte sosialstønaden, men fikk da avslag,grunn:

Barnefaren får 8000 kroner pr månde, og NAV mener dette vil dekke alle utgiftene våre. Men så ble jeg fortalt av ei venninne av meg at NAV ikke kan regne bf som økonomisk ansvarlig for meg før det er gått 3 år, siden ungen vår kom etter at vi flyttet sammen?! Stemmer dette?

Forstår bare ikke hvordan vi skal klare oss på 8000 i månden, jeg er sykmeldt pga risikosvangerskap.

Vi fant ikke ut at jeg var gravid før jeg var 14 uker på vei, pga p-sprøyta mistet jeg mensen helt, og hadde aldri noe symptomer på svangerskap, følte meg uvell i uke 14 og dro til legen, fikk da sjokket om graviditet. Hadde vi vist om dette barnet før det var for sent for abort, tror jeg vi ville vært enige om det istedenfor, vi synes det er ille nok med en unge i vår økonomiske situasjon. Jeg hadde akurat startet å se etter jobb, dro på jobb intervju ol da vi fikk vite at svangerskapet er risikobelagt, jeg har så kalt "hjerteformet" livmor, og fosteret er festet på "skilleveggen".

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143547127-har-nav-rett-her/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere er samboere med felles barn, og regnes da som en enhet i forhold til stønadene. Det venninnen din sier stemmer ikke.

8000 høres alt for lite ut, med mindre dere også får dekket boutgifter og strøm. Sjekk hva som står i vedtaket hans og ta det evt med til sosialen for en samtale om hva satsene for en familie er.

Dere må iallfall søke om bostøtte (søkes via skjema på husbanken.no og sendes til din kommune).

Og 8000,- er alt for lite for en familie på 3, snart 4. Livsoppholdsatsen for 2 voksne ligger på 11 790,- + 2800,- for et barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...