Gå til innhold

Hvordan flytte til danmark, noen som har gjort det?

Anbefalte innlegg

Jeg har ingen tilknytning til danmark, bortsett fra at vi er der på ferie hvert år. Og selvfølgelig elsker vi landet.

Hvordan flytte dit, altså jeg har ingen jobb her hjemme, skal få til neste år kanskje som helsesekretær, men jeg forstår ikke dansk om jeg skulle ha flyttet dit nå og søkt på jobb når jeg er ferdig i studiepermisjon.

Hvordan livsnære seg der inntil man får jobb evt? Hvor er det fint å bo, jeg elsket Aalborg, men der er det bra for single mennesker ;P Finnes det steder i danmark der man bor i et boligfelt, når vi har vært der på ferie, så er det lange åkre med hus innemellom. (Langt mellom naboene).

Fortell meg gjerne hva som er bra og ikke bra med å bo i danmark!

Fortsetter under...

Hei

Vel, jeg har bodd i Danmark, men da hadde jeg en arbeidsgiver som tok seg av alt av papirer og det som skal ordnes.

Du kan være arbeidsøker i et annet nordisk land i noen måneder og få med deg arb.trygd fra NAV. Det må du sjekke på NAV sine sider.

Men det er mye ork å flytte til et annet land, det er mye papir osv.

Selv om NAV stiller med trygd i de månedene så er det ikke sikkert du får dem. Fordi Danmark skal betale til deg og få dem tilbakebetalt fra NAV som er masse papirer og det blir fort tull i den mølla. Så du bør ha egne midler til å kunne forsørge deg selv disse månedene. Også fordi du ikke kan åpne bankkonto før du får CPR nummer.

Du må ha dansk CPR nummer for å kunne bo i Danmark. Det får du på kommunehuset i den kommunen du flytter til. Det tar noe tid å få dette nummeret. Så du må nok beregne å bo på hotell/hytte til dette nummeret kommer. Men det er nødvendig med adresse siden nummeret skal sendes med post.

Men når CPR nummeret er på plass kan du søke jobb, få leilighet og alt du trenger.

Husk at det er vanlig med minst 3 mnd depositum i Danmark og gå helst igjennom et utleiebyrå for å leie leilighet. Det er mye lureri ute å går.

Skattenivået er høyere også i Danmark, der rundtom 60% av inntektene går til skatt.

Likte meg godt i Danmark, men det ER stress å flytte dit fordi det er så mye papirer å ordne med i begynnelsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...