Gå til innhold

Noen som kan dette med sykepenger, og kan fortelle meg hva jeg få ut?

Anbefalte innlegg

Hvordan beregnes det? Jeg har bare to mnd med jobb bak meg, så det er ikke rent mye å beregne av...

Juni: 1243,00 brutto (lønn for det jeg har jobbet i mai)

Juli: 23866,00 brutto (..for det jeg jobbet i juni)

August: 22044,00 brutto (..for det jeg jobbet i juli..)

Har utenom det 14 dager (som jeg var sykemeldt, og som faller inn i arbeidsgiverperioden) i august, som jeg får nå den 15., og så skal resten av aug fra nav.

Fortsetter under...

Det kommer an på hva du har jobbet tidligere år. Har du hatt tilnærmet lik inntekt som dette før?

Det er lite trolig at du vil få denne lønnen (beregnet snitt av de tre mnd) som grunnlag dersom du ikke kan vise til lignende inntekt tidligere og dette ikke er en fast ny jobb.

Nav-dama

Er du ferdig på skolen slik at du nå kan jobbe mye fremover som tilkallingsvikar? Hva slags kontrakt har du? Hva hadde du gjort om du ikke ble sykemeldt med tanke på jobb/inntekt?

Nav-dama

Annonse

Jeg er ferdig på skolen nå ja, men er gravid (sykemld er svangerskapsrelatert). Jeg har kontrakt som tilkallingsvikar, og hadde nok vært i jobbsøkeprosess om jeg ikke hadde vært gravid og sykemeldt. Hadde jeg vært i form, hadde jeg jobbet fulltid (jeg får vakter til 100% - sykehjem) frem til fødselspermisjonen i januar.

Du har en litt vanskelig "sak".

Tror du har jobbet for lite for å få det du har tjent som grunnlag.

Sykepenger skal jo erstatte tap av inntekt, og siden du har jobbet så lite må du dokumentere at du ville ha jobbet frem i tid og dermed hatt et inntektstap.

En "tommelfingerregel" er at man skal ha jobbet i 6 mnd før man kan si at inntekten er ny og varig. Men så har du vært student, er nå ferdig og har frigitt tid til å jobbe mer enn du har hatt mulighet til før.

Er du veldig uheldig har du ikke rett på sykepenger i det hele tatt, men det tror jeg ikke utfallet vil bli. Et snitt av tre siste år ville vært aktuelt om du hadde hatt inntekt tidligere, men det har du ikke hatt.

Egentlig tenker jeg litt høyt her og tør ikke gi deg noe fasitsvar.

Vil råde deg til å kontakt ditt nav kontor å undersøke saken din.

Mulig det er noen andre nav-ansatte her som jobber med sykepenger og har en mening om saken din?

Nav-dama

ring nav og snakk med dem og fortell om situasjonen og send inn kopi av de siste månedenes lønn. vanligvis ser nav på de siste årenes ligning. men dersom det har vært en betydelig endring i inntekt den siste tiden og du kan dokumentere det, så skal de ta hensyn til det.

" Sykepengegrunnlaget skal svare til den pensjonsgivende årsinntekten som beregnes på grunnlag av gjennomsnittet av de pensjonspoengtallene (§ 3-12) som er fastsatt for de tre siste årene. Det gjennomsnittlige poengtallet omregnes til pensjonsgivende årsinntekt ut fra grunnbeløpet på sykmeldingstidspunktet.

Dersom sykepengegrunnlaget etter tredje ledd ikke er representativt for den pensjonsgivende årsinntekten på sykmeldingstidspunktet, fastsettes sykepengegrunnlaget ved skjønn ut fra den pensjonsgivende årsinntekten som kan godtgjøres på dette tidspunktet. Dette gjelder også for et medlem som ikke har pensjonspoeng for de siste tre årene på grunn av for lav inntekt."

du skal altså ha fastsatt sykepenger etter skjønn ut fra inntekten siste tre mnd.

Annonse

Så det er altså håp?

Jaja, om ikke, så frå jeg bare tvinge meg på jobb, til tross for at jeg kaster opp hele dagen.. Får ta med meg spybøtta rundt mens jeg steller.. Kan jo ikke gå uten lønn.. =/

Dette er absolutt ikke sikkert at nav vil gjøre anonym 20:58.

Det du viser til her er direkte sitat fra § 8-30 tredje og fjerde ledd. Når man skal fastsette et grunnlag på sykepenger blir det helt feil og kun se på tredje og fjerde ledd alene. Man må begynne på første ledd og jobbe seg nedover.

En forutsetning for at grunnlaget blir skjønnsfastatt er at det er et avvik. jmf andre ledd.

Mest sannsynlig vil Hi få et avvik i og med at hun ikke har hatt inntekt tidligere, men det er ikke gitt at grunnlaget skjønnsfastsettes. Det er også mulig at grunnlaget settes etter tredje ledd (pensjonsgivende årsinntekt).

Hverken du, jeg eller noen andre kan si at HI vil få skjønnsfastsatt inntekten sin etter siste 3 mnd. Til det har vi ikke tilstrekkelig med dokumentasjon.

Jeg har jobbet med klager på sykepenger i 2 år, og grunnlagsberegningene etter § 8-30 er vanskelige og kompliserte.

Særlig i dette tilfellet fordi Hi har jobbet lite og ikke har fast jobb/inntekt.

Nav-dama

Ja,er gravid selv og har vært dårlig..er det det som må til så hadde jeg gjort det ja..har en venninne som prøvde akupunktur mot svangerskapskvalme og det hjalp henne med en gang..så kanskje du kan prøve noe mot kvalmen/spyingen?

Ta ikke sorgene på forskudd. Jeg sier ikke at du ikke vil få inntekten du har hatt siste 3 mnd med i beregningen, men tør ikke å si noe sikkert fordi jeg ikke sitter med alle dokumenter i saken din.

Ring ditt nav kontor i morgen og undersøk med dem. Spør hva de trenger av dokumentasjon for å beregne grunnlaget ditt. Din arbeidsgiver vil nok sende inn inntektsopplysninger, men det er også viktig at de får følgende informasjon:

- du har vært student, derfor har du ikke hatt inntekt tidligere år

- du er nå ferdig å studere og hadde planlagt å jobbe mye fremover

- kopi av arbeidskontrakt som sier at du har en arbeidsavtale og gjerne dokumentasjon som sier noe om at de ville brukt deg som vikar i full stilling fremover dersom du ikke hadde blitt gravid.

Dette er dokumentasjon som nav i utgangspunktet ikke sitter på, og som kan være avgjørende for sykepenge-saken din.

Nav-dama

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...