mamma.for.2♡ Skrevet 5. september 2011 #1 Skrevet 5. september 2011 Hei. Jenten min på 11 mnd har plutselig begynt å spytte ut alt av mat vi tilbyr henne. Prøver å holde på de faste spisetidene hennes, og vil hun ikke spise frokost så må hun vente til neste måltid for å få mat igjen. No merker jeg at det begynner å bli vanskelig å være så streng når vi nærmer oss en uke med nesten total spisenekt! :( Hva kan jeg gjøre????!
MillaLilla Skrevet 5. september 2011 #2 Skrevet 5. september 2011 Har du noen idé om hvorfor hun plutselig ikke vil ha mat? Det som slaar meg er at i en verden der du er veldig liten og egentlig ikke har kontroll over noen ting er matinntaket den ene tingen der du kan sette foten ned hvis noe plager deg. Har dere gjort noen forandringer i hverdagen i det siste? Tilvenning i barnehagen? Pappa som er hjemme i stedet for mamma? Begynt med en ny aktivitet? Det kan fort vaere noe som er helt urelatert til mat som plager henne og som gir utslag i sultestreik rett og slett fordi det er der det er lettest for henne aa ta kontroll. Det kan ogsaa vaere fysiske grunner - nye tenner paa vei eller magevondt pga matintoleranse (kanskje dere har begynt med kumelk i stedet for mm eller mme?). Eller det kan vaere rutiner rundt spisetidene som ikke gjoer det noe hyggelig aa spise. Spiser hun alene eller i selskap med noen? (det er jo hyggeligere aa spise frokost hvis mamma ogsaa spiser). Faar hun spise selv, eller i det minste ta litt paa maten og eksperimentere litt, eller er du av de som insisterer paa aa mate henne med skje og toerker av med klut med en gang en smule kommer paa avveie? Blir du synlig stresset av at hun ikke spiser? Det er uansett en god idé at hun i loepet av et maaltid har tilgang paa fingermat, som hun kan plukke med selv, selv om du ogsaa i tillegg gir groet eller middagsmat med skje. Proev aa tenke etter om du kan komme paa en aarsak til at hun ikke vil spise ordentlig (og hvis det er noe som staar frem som en sannsynlig aarsak, ser du om det er noe du kan rette paa eller i det minste gjoere litt lettere for henne), og i mellomtiden fortsetter du aa tilby maaltidene som vanlig (kanskje friste litt ekstra med mat hun pleier aa vaere ekstra glad i), mens du gjoer ditt beste for aa vaere avslappet og ikke stresse med at hun ikke spiser (i alle fall ikke synlig for henne). Lykke til!
kinaputten Skrevet 5. september 2011 #3 Skrevet 5. september 2011 nå leste jeg ikke svaret til millalilla her, holder på å steke kjøttkaker samtidig som jeg er på Dib men det jeg vet som fungerer for lillemann når han en sjelden gang er litt grøtlei/matlei, er å distrahere han. feks hvis nabogutten kommer innom, så er han så spennende å se på at han gaper og spiser hele porsjonen, selv om han innen nabogutten kom knep igjen munnen. Eller gi henne en skje eller noe å holde på med, et kjøkkenredskap hun kan banke i bordet. eller fy fy metoden som jeg må ty til i krisetilfeller, setter computern på bordet med youtube og yndlings tegneserien hannes, DA gaper han også. kanskje du allerede har forsøkt dette eller lignende, men var det jeg kom på i farta
mamma.for.2♡ Skrevet 5. september 2011 Forfatter #4 Skrevet 5. september 2011 Takk for svar Barnehagestart er noe ja. Men vi får beskjed om at hun spiser godt i bhg av tantene... Her hjemme derimot... ingenting! Vi har prøvd det meste av det du skriver. Fra å få spise selv (og deretter måtte vaske både unge, gulv og tak! hahaha!) til det å gi henne saker og ting som hun kan holde på mens hun får mat. Hun gaper opp for deretter spytte ut maten igjen. Hvis det er bhg start...? Hva gjør vi da? Lar det bare gå sin gang og venter til det gir seg? Uff... Føler meg helt fortvilet igjen... (skikkelig flashbacks til da ammingen ikke fungerte i starten...) Selvfølgelig blir jeg fortvilet av at hun ikke spiser. Har nok vært synlig for henne også. Vanskelig å skjule når vi no er på snart 6. dagen uten å få barnet ditt til å ete så mye som en dl grøt i løpet av hele dagen(!!?)
lillenims Skrevet 5. september 2011 #5 Skrevet 5. september 2011 Men, eh, du sier hun spiser bra i bhg i følge de som jobber der, og så sier du samtidig at hun ikke spiser på 6. dagen. Er hun i bhg en dag i uka eller? Om hun er i bhg fra 8 til 16 så spiser hun sannsynligvis frokost, lunsj og ettermiddagsfruktknekkebrød der. Kanskje hun spiser like mye der på 3 måltider som hun har gjort på 4-5 hjemme før, og ikke er sulten? Ammer du? Husk at det er MASSE næring i melka, og hun blir absolutt ikke underernært eller feilernært av å drikke ekstra mye av den en periode (så lenge hun spiser litt i tillegg). Kanskje ammer du litt oftere eller lengre nå enn før, fordi hun vil ha mer puppekos? Får hun annen mat hjemme i helgene enn i barnehagen? Kanskje de gir henne kjempespennende mat der, mens den hjemme er bare kjedelig? Og viktigst av alt: virker hun tafs, syk, utilpass? Mer klengete enn normalt er i følge barnehagestart - hva sier de som jobber der, de merker sannsynligvis om hun er savner-mamma-klengete eller syk-klengete? Drikker hun nok, dvs har hun våte bleier?
mamma.for.2♡ Skrevet 6. september 2011 Forfatter #6 Skrevet 6. september 2011 Ja, men så er spørsmålet hva er mye i bhg tantene sine øyne og hva som er normalt eller lite eller mye i forhold til hva mitt barn vanligvis spiser. Hun har korte dager i bhg. Fra 9 til 14. Jeg ammer ikke. I hele helgen for eksempel spiste hun totalt en halv skål med grøt. 6 skjeer med middag, et beger med frukt. Vanligvis har hun 4-6 skåler med grøt i løpet av en helg, hele middagsglass+fruktbeger til middag, skiver med pålegg, fire flasker med mme (180ml hver gang) Virker ikke tafs, syk eller utilpass. Klengete har hun alltid vært. Jeg overdriver sikkert. I know... men noe i meg klarer ikke å få roen i meg når jeg ikke føler småen spiser det hun skal/vanligvis spiser.
lillenims Skrevet 6. september 2011 #7 Skrevet 6. september 2011 Om hun ikke virker som hun mistrives eller blir slapp av det, ville jeg ikke stresset så mye med det (lett å si ). Tilby henne mat når dere spiser, gjerne det samme som dere spiser selv, la henne spise selv med fingre eller gaffel (jenta vår elsket å spise brødbiter med gaffel på den alderen, vi puttet bitene på gaffelen som hun holdt selv) eller skje. Legg et håndkle eller en oppklipt/utbretta plastpose på gulvet under stolen, og legg veldig begrensede mengder mat på tallerken hennes Gi gjerne flytende ting - juice, melk/mme, suppe - fra vanlig kopp/glass i stedet for tutekopp eller flaske, kanskje er variasjon tingen, kanskje har barnehagen introduserte nye ting som hun liker og som hun ikke får hjemme? Du kan også ringe helsesøster og spørre henne. Kanskje gir hun gode råd pr telefon, kanskje vil hun dere skal stikke innom.
FanteGuri Skrevet 6. september 2011 #8 Skrevet 6. september 2011 Du har jo allerede fått mange gode råd her, men jeg ser du skriver at du ikke vet hva barnehagepersonalet mener med at hun spiser godt.. Spør dem du, hvor mye hun har spist! Ellers har også vår jente på 11 mnd, hatt spisenekt, pga tannfrembrudd. Men, det trenger ikke gjelde alle måltidene, så det at hun spiser i bhg, kan være at hun ser at de andre barna spiser, og blir positivt påvirket til å spise hun også. Hos oss var det spisenekt i bhg, og bare jeg som fikk gitt henne litt mat, og det måtte avledningsmanøvrer til.. Bøker hun kunne se i, minikeyboard hun kunne spille på, barnetv osv.. Bare å bruke fantasien her, bedre å få ungen til å spise litt, enn at hun skal bli grinete, sulten og slapp.. Og, hvis barnet har spist godt til et måltid, så er det ikke så farlig om hun ikke spiser like mye til neste måltid og omvent..
mamma.for.2♡ Skrevet 6. september 2011 Forfatter #9 Skrevet 6. september 2011 En ting jeg vet bhg har gitt henne som hun ikke har fått hjemme er semulegrynsgrøt med kumelk. Fikk en kraftig reaksjon med kvalme og spydde eeeeeeeeeevig når hun kom hjem. Hun drikker nemlig kun mme til vanlig, noe bhg var opplyst om. Var faktisk etter denne episoden hun ble umulig! Liker tipset om oppklipt/utbrettet plastpose på gulvet. Den skal vi ta i bruk! Skal inn på helsestasjon på torsdag og veie henne osv så kan vi holde kontroll på evt. vektnedgang fremover.
mamma.for.2♡ Skrevet 6. september 2011 Forfatter #10 Skrevet 6. september 2011 Takk for svar Vi har prøvd det meste av distraherings metoder... uten noe hell dessverre... Utenom Macen på bordet da... vil ikke risikere mat over hele den fordi hun får et av raserianfallene sine...
mamma.for.2♡ Skrevet 6. september 2011 Forfatter #11 Skrevet 6. september 2011 Jeg fikk en god oversikt over hva hun hadde spist i dag i bhg. Helt utrolig, men der spiser hun opp grøt porsjonen hun får uten noe problem sier de. Vi spurte om hvilken grøt dette var... slik at vi kanskje kunne skaffe den hjemme også, men det viste seg å være den samme som den hjemme. Så hun er ikke lei maten hun får ihvertfall. Jeg har i dag klart å roe meg litt etter jeg fikk høre hva hun spiste i bhg. Og tenker OK vil hun ikke ha mer, så skal hun slippe å spise mer utover dagen. Slik flere av dere over skriver at kanskje hun har spist nok mat i bhg til å holde henne gående resten av dagen + morgen etter... Problemet er at vi hadde samme problem lørdag og søndag. Og da er det ikke noe bhg å sende henne på slik at hun kan få i seg noe mat. Og fredags morgen/formiddags mat kan da umulig holde henne gående hele fredagskveld+lørdag+søndag+mandag morgen??? Frustrert.no
MillaLilla Skrevet 7. september 2011 #12 Skrevet 7. september 2011 Har ikke vaert tilbake og tittet paa traaden igjen foer i dag, jeg, men da var det kanskje noe i det med barnehagestarten? Siden hun spise godt i barnehagen og ikke hjemme er det nok ikke noe fysisk, men kanskje heller en psykisk reaksjon paa forandret hverdag (i tillegg til en mulig etterreaksjon paa den semulegroeten). Hvis jeg var deg ville jeg smurt paa hundre lag ekstra taalmodighet, soerg for at naar du er sammen med henne har dere kvalitetstid sammen (lese boeker sammen, synge sanger sammen, masse koser og nusser), slik at hun har all stoetten hun trenger i deg. Det er en stor overgang aa begynne i barnehagen for en liten en (selv om det er halv dag) og noen barn er ekstra foelsomme for slike forandringer. Naar hun enda ikke har spraak til aa uttrykke seg rundt det som skjer (ikke en gang overfor seg selv!), er det ikke rart at det kommer til uttrykk i en av de faa tingene hun kan kontrollere (og da foran foreldrene sine). Kanskje det kan hjelpe om du naar du henter henne i barnehagen faar en litt utfyllende rapport om hva som har skjedd og hva de har gjort den dagen, ogsaa kan du prate med jenta di om det naar du kommer hjem? Slik hjelper du henne aa sette ord paa det som skjer. Litt saann "i dag var du i barnehagen igjen! Var det hyggelig? Sang dere en ny sang i samlingsstunden i morges? Vil du synge den sammen med mamma? Hva tror du dere skal gjoere i barnehagen i morgen?" osv. Min foelelse er at bare hun blir vant til og finner seg til rette i den nye situasjonen kommer dette med maten til aa gaa over av seg selv, men at spisenekten kanskje er et signal om at hun trenger litt ekstra hjelp og stoette fra foreldrene sine akkurat naa.
mamma.for.2♡ Skrevet 9. september 2011 Forfatter #13 Skrevet 9. september 2011 Takk for svar alle sammen Mistenker nok at det har med bhg starten ja. Selvom hun har sjarmert alle tantene i bhg med sitt vinnende vesen så tror jeg nok at dette er en reaksjon/protest for oss foreldre. Jeg har tatt henne med til helsestasjonen og veid henne, slik kan vi holde vekten hennes litt mer i sjakk ihvertfall. Uff... På mandag begynner jeg i jobb igjen og no kvir jeg meg enda mer enn før... dette med at hun ikke vil spise tærer på og hodet mitt er ikke helt med på alt det andre som skjer rundt meg merker jeg. Skulle ønske jeg kunne vært med jenten min lenger... det tror jeg kanksje hun også ønsker... Men det vil nok gå seg til dette også... for oss alle sammen God helg til alle sammen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå