Anonym bruker Skrevet 5. september 2011 #1 Del Skrevet 5. september 2011 Lønner dette seg? Mannen jobber offshore og vi kan da i praksis bo hvor som helst i verden, siden hans arbeidsgiver betaler reisen hans til og fra arbeidsstedet. Vi har i utgangspunktet tenkt mest på Sjælland, på grunn av kort vei til København/Flyplass. Ser man får vanvittig mye for utrolig rimelig pris. Ihvertfall i forhold til norske. Dersom man kan bo litt ute på landet, får man strøkne hus for 1,5 mill og oppover. Tar gjerne imot tips, råd og andre innspill. På forhånd takk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. september 2011 #2 Del Skrevet 5. september 2011 Tja... De sier jo at det er deilig å være norsk i Danmark, så hvorfor ikke? Det virker jo ikke som om det er en løsning som ikke er reverserbar, siden du beholder norsk arbeidsgiver og norsk lønn. Det høres bare ut som oppsider spør du meg, så lenge det er slik at dere kunne tenke dere å flytte i utgangspunktet da. =) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. september 2011 #3 Del Skrevet 5. september 2011 Danmark er deilig! Er født og oppvokst der:-) Ang huskjøp så må dere tenke på at ikke alle steder på Sjælland er attraktiv for danskere å bo så om deres skal selge igjen kan dette bli et problem (gjelder Lolland, Falster og til dels Odsherred). Ellers er der ikke stor forskjell mellom å bo i Danmark og Norge. Lønningene er nogenlunde det samme og utgifter til mat og bo er nesten som i Norge. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. september 2011 #4 Del Skrevet 5. september 2011 Jeg er misunnelig! Dejlige Danmark! Jeg har forelsket meg i Jylland, men Sjælland er sikkert også vakkert :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. september 2011 #5 Del Skrevet 5. september 2011 Ok. Både Lolland og Falster virket ikke så attraktivt for oss i utgangspunktet heller. Nærhet til motorveien inn til København er jo greit å ha, siden mannen reiser ca 9 ganger i året frem og tilbake. I tillegg er det kjekt med litt shoppingmuligheter Odsherred visste jeg ikke at var så lite attraktivt, så takk for tipset! Vi tenker også at med så mye fritid han har med familien (han jobber 4 mnd. og har fri i 8 mnd.), må jo Danmark være helt supert. Vi prioriterer følgende: -Nærhet til stranden, type 5 min. sykkeltur. -Nærhet til butikk, skole og barnehage. -Ikke altfor lang vei til motorveien. Men så lenge vi holder oss til Sjælland, er jo ingenting langt unna i norsk forstand. Har sett et par fine hus i Skælskør blant annet. Jeg visste ikke at de danske utgiftene lå så tett opp mot de norske, men har fått med meg at de har noen sinnsyke bilavgifter og at matprisene er ca. 10% lavere enn i Norge. Men når boligprisene er så latterlig lave, får vi jo uansett mer ut av lønna enn vi ville gjort i Norge. Hva tenker dere om å bo landlig? De danske landhusene er jo veldig sjarmerende, og danskene kan virkelig å mure! HI Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. september 2011 #6 Del Skrevet 5. september 2011 Det er ikke lenger så billig i Danmark. Har familie der nede og de klager mye på prisene. Husprisene varierer like mye fra sted til sted der som i Norge, dvs billig på landet og dyrt i byene. Strømprisen er sinnsyk i Danmark. Regn med minst 3 DKK pr kwh. Vann og kloakk er også dyrt. Eiendomsavgiftene er noen steder horrible, kjenner noen som har et lite hus i København og de betaler nesten 40 000 dkk i eiendomsskatt i året. Matprisene er gjennomsnittlig noe lavere enn her hjemme,men det er ikke så billig som det en gang var. Kjøttprisene er nesten som her hjemme. Det som er billig er melk og melkeprodukter, pålegg, fulg (kylling, and etc), alkohol og sigaretter. Alt av babymat er svindyrt. Det samme er bleier. Svigermor flyttet til Danmark for noen år siden og fikk sjokk. Lønna er lavere, skattene høyere, boutgiftenen høyere, maten litt billigere. Totalt sett har hun mye mindre å rutte med enn det hun hadde mens hun bodde i Norge. Men hvis man har norsk lønn, så kan det kanskje være deilig å være norsk i Danmark Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. september 2011 #7 Del Skrevet 5. september 2011 Ja, det hadde nok vært helt uaktuelt å flytte dersom vi ikke beholdt hans norske lønn. Den er på ca. 750 - 800 000 i året, så vi håper det skal gå. Vi kommer ikke til å flytte til noen av de større byene, men vi drømmer mere om en landsbytilværelse og ta livet med ro. HI Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. september 2011 #8 Del Skrevet 5. september 2011 Men 19:55. Siden du nevner at det er din familie i Danmark som klager, kan jeg da anta at de har dansk lønn? Hvordan vil dette stille seg om han får lønn fra og jobber i Norge? HI Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. september 2011 #9 Del Skrevet 5. september 2011 Men hva skal du finne på i Danmark? Om du ikke skal jobbe kommer vel dagene, spessielt mens mannen er ute, til å bli ganske lange på et sted du ikke kjenner noen. Det samme for mannen din. Hva skal han finne på når han ikke jobber? Ungene får nok raskt nye venner gjennom skole og barnehage, men jeg hadde ikke inntrykk av at det var så enkelt å få nye nære venner i Danmark da jeg bodde der. Det var omtrent som i Norge. Om du har noe sted med venner eller bekjente ville jeg bosatt meg nær dem. Om du har tenkt å jobbe må dere finne ut hvor det er aktuelle arbeidsplasser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. september 2011 #10 Del Skrevet 5. september 2011 Dere må uansett først finne ut om han blir skattet til Norge eller Danmark. Danmark har høyere skattenivå enn vi har. http://www.advokatenhjelperdeg.no/JusGuiden/Utenlandsopphold/Mange-fallgruver-ved-kjop-av-eiendom-i-utlandet/Skatten-forfolger-deg-ut-av-Norge http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:fVQc9hcEtm0J:www.kpmg.no/arch/_img/9456799.pdf+utenlands+bosatt+skatt+norge&hl=no&gl=no&pid=bl&srcid=ADGEEShQHgGvJTc1up4jJukXYK9DrBHs08QAj0Lz-xcgaBU6nOVZ9jGo5PHUFfr83c5nwlWdJbG3iuQfZXbAsYIZZFndBOrRQ00wKNlFWjVFXJEgoJ4PRjj_oM90gSUMqjSjzNqSeJ2O&sig=AHIEtbSNQZC2qtphyX_ohGa_MH4ZIxI9aw Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. september 2011 #11 Del Skrevet 5. september 2011 19:50 her igjen. Ja, de har dansk lønn. Det som overrasket svigermor mest, var alle avgiftene som vann, kloakk, strøm, skatt, bil osv. I tillegg til at lønnen er en god del lavere, og de har ikke skattefrie feriepenger og halv skatt i desember, slik at jul og ferier blir vanskeligere å finansiere. Skal du kjøpe, så bør du sjekke hva disse avgiftene kommer på, de varierer fra sted til sted. Bruker du ca 15000 kwh i året på strøm, så vil det i Danmark koste deg over 45000 DKK. I Norge vil det koste under 15000 NOK, kanskje nærmere 10000 NOK med alt regnet vi har fått i år. Det er en betydelig forskjell som dere kommer til å merke. I tillegg bør du undersøke hvordan det blir med helsetjenester og tannlege. Dette er gratis i Danmark, men jeg vet ikke hva det vil bli for dere hvis dere ikke betaler dansk skatt. Tjener du mye og må betale skatt i Danmark, så blir du FLÅDD. Skatten er: 4% på alle inntekt, 8% helsebidrag, 8% arbeidsbidrag, kommuneskatt 25% (gjennomsnitlig), toppskatt 15% (over 390 000), kirkeskatt og eiendomsskatt - disse varierer mye. Hvis dere virkelig vil flytte til Danmark, så ville jeg tatt kontakt med den danske ambasaden og snakket med dem først. Du kan også finne mye informasjon her: http://www.norden.org/no Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. september 2011 #12 Del Skrevet 5. september 2011 Mannen her. Siden jeg har norsk arbeidsgiver og arbeidsplass, kommer jeg til å skatte til Norge Med bakgrunn i det Nordiske samarbeidet, kan jeg som bosatt i Danmark og som arbeidstager i Norge, velge selv hvor jeg vil motta helsehjelp. Min familie får helsehjelp i Danmark HI Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. september 2011 #13 Del Skrevet 5. september 2011 Vi har forøvrig små barn, så vi kan ha mange late dager på stranden. Vi kommer sikkert til å finne på mye av det samme som vi gjør her hjemme når jeg har fri: Kose oss med barna og nyte livet. Jeg jobber 2 uker på og 4 uker av, så det blir mye fritid. Fruen trenger egentlig ikke jobbe. Hun har forøvrig ikke jobbet på 4 år, så vi skal nok klare oss. Det går vel mer på at hun må finne seg en hobby. Får vel starte en interiørblogg eller noe.. hehe HI Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. september 2011 #14 Del Skrevet 5. september 2011 Min mann jobber også offshore, nå er han i Mexicogulfen og jobber, og jeg kunne gjerne ha flyttet til New Orleans for et år, bare for å prøve, men arbeidsgiveren hans tillater ikke at man bor i et annet land, for han skal skatte til Norge, noe man ikke gjør om man bor fast i utlandet, eller noe sånt.. Vi var før på tanken å flytte til Aberdeen da han jobbet der, men det kunne han altså ikke... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. september 2011 #15 Del Skrevet 5. september 2011 Det kan man vel. Jeg har flere kolleger som bor utenlands. Både i USA og Spania blant annet. Sikker på at ikke arbeidsgiveren kun vil spare reiseutgifter? Hvilket firma er han ansatt i? HI Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. september 2011 #16 Del Skrevet 5. september 2011 Det blir jo akkurat som både Svenske og Polske arbeidere som jobber i Norge. De skatter til Norge, siden arbeidsgiveren er Norsk. HI Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. september 2011 #17 Del Skrevet 5. september 2011 http://www.nordisketax.net/main.asp?url=files/nor/nor/012.asp&s=1&w=3&m= Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. september 2011 #18 Del Skrevet 5. september 2011 Tror det har noe med andel norske arbeidere ombord, enkelte norske selskaper som Statoil blant annet krever at en viss andel av arbeiderne skal være norske og skatte til Norge.. Og om mannen min jobber og bor i USA vil han skatte til USA, og ikke lenger gå som norsk ombord.. De ville jo ha spart på reiseutgiftene om vi bodde i New Orleans som er i nærheten av der båten har base i minst tre år til. Men, det er sikkert forskjell på nordiske/europeiske land, pga Schengenavtalen, og amerikanske stater. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. september 2011 #19 Del Skrevet 6. september 2011 Om det har regler for andeler av nasjonaliteter ombord, kan jo det være mulig, men det stemmer ikke at han ikke lenger skatter til Norge. Dersom han fortsetter å beholde Norsk arbeidsgiver, skatter han til Norge. Dvs, så lenge han er ansatt i den norske avdelingen. Det er riktig at det er en viss forskjell på USA og innad i Europa, men det går på oppholds- og botillattelse. Jobber man i Norge, vil man alltid skatte til Norge. Han kan eksempelvis være bosatt i USA, ansatt i Norge og bli sendt rundt i verden hvor de har oppdrag (som i deres eksempel Mexicogulfen). Og som sagt, jeg har flere kolleger som gjør det på nøyaktig samme måte. Det som stopper dere er internregler hos hans arbeidsgiver eller en vanskelig sjef. Jeg kunne gjort dette på rimelig kort tid i forhold til arbeidsgiver. HI Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. september 2011 #20 Del Skrevet 7. september 2011 dytt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. september 2011 #21 Del Skrevet 7. september 2011 Vi er to studenter som bor i aalborg. Vi lever ti ganger bedre enn norske studenter på stipendet vårt, Danmark er fantastisk er nok generelt dyrere omkring København, men vi betaler 5500 alt inkl for 70 kvadrat! Ny istandsatt leilighet. Virker til at boligprisene i Danmark er på tur opp, det er myyyye billigere å leie enn å kjøpe nå. Ellers er det meste bortsett fra klær ol billigere enn i Norge. Danskene klager alltid på at alt er dyrt, verdens gjerrigste folkeslag Danamrl anbefales! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. september 2011 #22 Del Skrevet 7. september 2011 Hvilke flyplasser har greie ruter til Norge utenom København? Mannen må jo frem og tilbake noen ganger i løpet av året. Takk for alle svar, jenter! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå