ToneC Skrevet 5. september 2011 #1 Skrevet 5. september 2011 Gutten er 3 mnd. Og hva gjør man med amming når han får grøt i stedet for? Blir jo fullt i puppene;-). Har hatt så mye styr med amming, så ikke sikkert jeg fortsetter så mye lenger.
Gjest Madolyn Skrevet 5. september 2011 #2 Skrevet 5. september 2011 Før babyene blir 4 mnd er nyrer og tarmer ganske umodne, så jeg hadde ikke startet opp med fast føde før 4 mnd med mindre jeg hadde snakket med helsesøster eller lege om det. Eller med mindre det er tydelig at barnet trenger mer solid kost; dvs ikke går opp tilstrekkelig i vekt, vil amme veldig ofte både dag og natt osv. De offentlige anbefalingene(som helsestasjonen skal følge) sier vel fra tidligst 4 mnds alder for de som har behov for noe ekstra. Et vennepar fikk råd med førstemann om å begynne tidlig(de lurte egentlig kun på om det var greit å spe på med litt flaskemat). Babyen fikk forbigående glutenintoleranse fordi grøten ble innført for tidlig, det var ekkelt. Han kastet plutselig opp hver kveld en periode uten at foreldrene forstod hvorfor. Fant i ettertid ut at rådet de hadde fått fra helsesøster ikke var i samsvar med retningslinjene. Jeg starta med smaksprøver på grøt 2 dager før gutten ble 4 mnd (ikke 16 uker, men 4 mnd ut i fra fødselsdato). Her er gutten så glupsk at han ammer nesten like mye selv om han får grøt... På formiddagen får han 1/2 porsjon med maisgrøt; denne er fin å blande ut med morsmelk. Dersom babyen din har lav vekt kan du blande andre grøter med morsmelken din også; eneste som skjer er at grøtene blir mer energirike
ToneC Skrevet 5. september 2011 Forfatter #3 Skrevet 5. september 2011 Skal på 3 mnd i morgen, så får se på vekta da.. Tenkte å amme/delamme til han var 6 mnd. Men vet at de fleste begynner rundt 4 mnd med grøt e.l. (før var de offentlige anbefalinger 4 mnd og ikke 6). Men han klarer seg fint foreløpig på melka mi, tror jeg. Har bare hatt så mye vondt i fbm amming, så er litt lei nå.
Gjest Madolyn Skrevet 5. september 2011 #4 Skrevet 5. september 2011 Ja, jeg syns det er mye bedre å starte med grøt når de er 4 mnd og ikke 3 mnd; det skjer mye med tarmer og nyrer på den lille måneden Tar gutten flaske? Kanskje du heller kan delvis amme og delvis gi MME på flaske? Eller, om det ikke blir for mye jobb (det syns jeg det ble); pumpe og gi mm på flaske?
ToneC Skrevet 5. september 2011 Forfatter #5 Skrevet 5. september 2011 Jada, glad i flaske. Fikk en MME per natt før for å avlaste meg litt om natten. Men nå har han stort sett sovet fra 21-22 til 04.30, så da blir det bare MM. Men sliter med klumper i brystene og såre brystvorter, og har gjort det nesten hele tiden. Men kan jo pumpe litt mer, kanskje. Synes jo det er kos med amming også da:-)
Gjest Madolyn Skrevet 5. september 2011 #6 Skrevet 5. september 2011 Ja det er såå kos med amming! Verdens mest naturlige ting, og det er jo så mektig å faktisk fullernære en voksende baby Men når man har vondt når man ammer, så skjønner jeg godt at det ikke er utelukkende moro lenger.. Mitt problem var at gutten ble ekstremt avhengig av puppen for å få sove; etter mange mnd med trening ser det ut til at vi er i ferd med å lykkes, men denne puppen er virkelig roten til mye uvaner og ikke bare gleder hehe
lillenims Skrevet 5. september 2011 #7 Skrevet 5. september 2011 Jeg anbefaler iallfall at du trapper veldig langsomt ned på ammingen, dvs gir små porsjoner grøt/velling i starten, slik at du ammer nesten like mye som dagen før, og evt pumper ut resten om du synes det er for mye spreng etter ammingen. Gi grøten/vellingen etter amming, da er det lettere å begrense. (Du vil da kanksje se at det går lengre til neste amming eller at han spiser litt mindre da.) Merker du antydning til kuler,smerter, forverring etc så må du enten kutte ut grøt/velling eller pumpe. Om du vil kutte mye ned på ammingen og gi MME i stedet for å amme så gjelder det samme: trapp saaakte ned. Ammehjelpen har en artikkel om avvenning der du kan finne noen tips: http://ammehjelpen.no/artikkel/55/Ammesluttavvenning (Merk at mine råd her om hvordan kutte ned på ammingen er ganske spesifikt til ToneC. Mange kan trappe fort ned, hoppe over måltider osv.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå