Gå til innhold

Dåp/Navnefest/ingenting?

Anbefalte innlegg

Er så usikker på hva vi skal gjøre..for oss er det ikke aktuelt å ha barnedåp pga vår tro..vi blir de første i begge familiene som "bryter ut" og alle synes det er veldig dumt at vi ikke skal døpe barnet vårt..

Har hele tiden tenkt at vi kan ha navnefest i stedet, men nå er jeg veldig usikker på om vi skal ha noe i det hele tatt..er det noen her som har valgt å ikke feire navnet/barnet eller har gjort det på litt anderledes måte?

Hvis vi skal ha navnefest har vi lyst å ha en seremoni og ikke bare gjøre alt selv, altså hadde det da vært greit å f.eks bruke humanetisk forbund, men det koster så mye og da blir økonomi plutselig en faktor oppi det hele også..uff er så vanskelig synes jeg! Råd?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143545629-d%C3%A5pnavnefestingenting/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi valgte ingenting til våre to barn. Det var ikke spesielt populært i hans familie, der dåp er tradisjon (selvom de ikke er det minste troende). I min familie var det ingen som reagerte, jeg ble heller ikke døpt nemlig.

For meg personlig er tradisjon svært lite viktig, og siden jeg ikke er troende av noe slag, kjentes det veldig feil å skulle døpe. Også min samboer og barnas far føler det på samme måten.

Og navnefest... javel, det er sikkert fint og hyggelig og sånt, men jeg har aldri sett poenget med det. Ungene får et navn uansett liksom... Sånne seremonielle greier bare fordi det er "gøy og fint" skjønner jeg ikke helt. Det må være en mening bak det synes jeg, og det at ungen får et navn er ikke hva jeg legger i "mening". Men dømmer ikke andre av den grunn altså! Enhver tar de valg som er rett for dem ;-)

Har ikke noen spesielt gode råd altså, ikke annet enn at det er deilig å vite at vi har gjort det som føltes riktig for vår lille familie. At min svigerfamilie og enkelte venner mente både det ene og det andre om oss fordi vi ikke døpte/hadde navnefest, hadde lite å si for oss. Jeg kan tåle å bli uglesett så lenge jeg vet at jeg har handlet i tråd med mine egne overbevisninger.

Så mitt "råd" blir isåfall å kjenne på hva som er riktig for deg og din mann, og å følge det. Ungen dør ikke av ikke å få noen seremoni nemlig...

Tja, jeg kunne godt ha valgt å bare ha et "se hvem som har kommet til verden selskap" i babyens ære, men jeg hadde sagt at vi ikke ville ha gaver til noe sånt. Mest trolig ville folk ha kommet med gaver likevel... Jeg føler at man gir gaver ved seremonier som dåp/navnefest/velsignelse, konfirmasjon og bryllup, og i tillegg gir man jo ofte barselgaver, men at det blir feil å bare lage noe selv og få gaver for det.

Vi valgte velsignelse til vår datter fordi mannen ikke er troende og jeg ikke tror på barnedåp (men voksendåp). Ble en flott fest det! Bare litt mer kostnader til pynt og så vanlig mat til et familieselskap. Inviterte kun de aller nærmeste :-)

Vi valgte å be nærmeste familie hjem til oss på god mat når eldstemann var noen mnd, nettopp fordi vi ikke ville døpe og heller ikke ha navnefest. Vi hadde fått gaver fra alle i forbindelse med fødsel og hadde ikke regnet med at noen skulle komme med gaver, men det endte opp med at alle kom med flotte gaver likevel.

Annonse

Tusen takk for innspill alle sammen :)

Det med gaver har jeg ikke tenkt på i det hele tatt..tar ikke valget ut fra det da det ikke er viktig i det hele tatt. Det vi tenker på er om vi vil ha noe som kan bli tradisjon i vår familie eller ikke..da dette er første barnet regner jeg med å gjøre likt med evt flere barn.

Kunne tenkt meg å gjøre det veldig enkelt og ikke så dyrt og som en over her sa bare bedt inn familie til bløtkake, men alle familiemedlemmer bor andre steder i landet så føler litt på at skal vi be inn til noe må vi nesten stå for middag også, hadde vært litt lettere hvis alle hadde bodd i nærheten egentlig.

Vi tenker gjøre som vi vil uansett om enkelte familiemedlemmer mener vi "burde" døpe..men jeg vil gjerne finne ut hva vi egentlig ønsker selv også..litt vanskelig..lett å velge bort dåp i forhold til tro og overbevisninger, men vanskeligere å velge inn noe helt nytt på en måte..er likevel samtidig veldig for tradisjoner så hadde vært fint å ha noe som kanskje kan føres videre i stedet for ingenting.

Ser på navnefest som noe mer enn å bare "få et navn" men også som en velkommen til verden fest, en presentasjon av barnet til omverden og familien, en feiring av barnet rett og slett :) Jo mer jeg skriver kjenner jeg at jeg har jo lyst å gjøre stas på barnet og gi det en slik feiring, selv om det egentlig blir mest for oss rundt, hun får jo vite om det når hun blir større da og kanskje ha fine minner i form av gaver eller bilder eller hilsninger fra familien skrevet i en bok?

Håper bare vi finner en måte å gjøre dette på som både vi liker og som ikke blir så aaaltfor dyrt..jeg og samboer har begge store søskenflokker som i sin tur også alle har familier nå så bare nærmeste famillie blir fort veldig mange.

HI

Hei.

Jeg hadde navnfest for gutten min.

Syns det var utrolig koselig, med sang, navnopplesning, fikk rose og diplom.

Etterpå samlet vi familien til mat og kaker.

Pyntet bord med hvit, pen papirduk og lyseblå gjennomsiktig løper, noen blå lys og hjertestrøssel.

Blomster plukket vi ute, prestekrager og satt i små vaser, evt noen kongler og kjøp blomster hvis det er vinter.

Lagde bordkort av papp.

Hadde biff stroganof, ris, salat og loff, andre tips er:

koldtbord, reker, grillmat, gryterett, spekemat, snitter, svensketårta, taco/tapas, kinamat.

Her kan man gjøre det så enkelt eller eksklusivt som man vil.

Hadde ikke dessert, og det tror jeg ingen hadde orka heller.

Hadde 3 kaker, is som jeg scoopa i et tårn med drøssa nonstop og saus over, og fat med masse oppskåret frukt.

Boller med litt twist rundt omkring.

Han hadde på matrosdress, ellers kan man ha:

dåpskjole, bunad, dress, fin kjole.

Ja, tror det var det.

Utrolig koselig var det hvertfall, og selv om det krever litt planlegging, så syns jeg det var ganske enkelt, med barnet i fokus.

Fikk fine gaver, som smykkeskrin, smykker, album, stol med navn og dato osv, sparebørse.

La et par engangskamera rundt om så gjester tok bilder, det var kjempe koselig å se på de bildene etterpå.

Å ha en bok, som alle må skrive en hilsen i, syns jeg var en kjempegod idé, der kan du jo lime inn alle små minner fra dagen og, som tørka blomst, bordkort, alle korta, gavepapir, bilder.

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...