Gå til innhold

Jeg mistet lappen i påsken. og familien sier det går utover datteren min

Anbefalte innlegg

Kort fortalt: Fikk et krampeanfall i påsken. og er derfor uten lappen intillvidere ihvertfall til utredning osv er ferdig.

Jeg blir gal av maset fra mine foreldre og svigers. De kommer med kommentarer som:

- det er lenge siden påske, du har jo ikke hatt flere anfall så:

- Nå må du bare begynne å kjøre igjen/jobbe igjen

- det er ikke noe galt med deg, nå må du kreve at legen gir deg lappen tilbake nå.

-Er du redd for å kjøre bil?

- Du kan ikke bare drive dank hjemme.

- Du må jo ta med datteren din- hit og dit.

- så lenge du ikke krever å få utredning/behandling med engang lar du det gå utover datteren din. (feks turer til basseng/åpen barnehage)

og slik fortsetter det i det uendelige, selv om jeg har sagt det TUSEN ganger at siden undersøkelser viser at jeg epileptisk aktivitet har jeg IKKE LOV til å kjøre bil...

GUD jeg blir så irritert. for de maser om dette hver gang jeg snakker med de. ca hver dag.

dagens utblåsning.

(og om noen lurte, tar jeg buss, og belemrer ingen med å kjøre meg hit og dit.- bortsett fra samboeren min- men han klager heldigvis ikke)

Fortsetter under...

Herlighet for et mas da!

Jeg har alltid hatt lappen, men ikke alltid hatt bil. Da hadde de vel mast likevel, da? for jeg kom meg ikke like lett rundt med barna uten bil........

Det er ikke lov å kjøre etter anfall, og det skal alltid utredes før det blir vurdert. Vet at epileptikere må ha vært anfallsfri hvertfall 1 år, før sertifikat blir vurdert......

Er det helt fritt for hjerneaktivitet eller?

Det går da vitterlig ikke uover ditt barn at du har mistet lappen. Bil/sertifikat er da ikke svaret på alt. Så lenge du og mannen din klarer å følge opp barnet til tross for manglende kjøreevne om dagen så tror jeg nok ikke barnet deres mangler noe vesentlig;)

Her er det ditt liv, barnets liv og andre som ferder på veiene sitt liv som kommer først. Evner de ikke å forstå det så er det deres problem.

Så de vil heller at du skal ta sjansen på å kjøre med datteren din i bilen, få et anfall og drepe dere begge?

Unnskyld meg, men det som virkelig ville gått ut over datteren din er jo nettopp om du kjører når du ikke vet om det er trygt.

Jeg har epilepsi, så jeg er ganske kjent med problemstillingen.

Er familien din helt hjernedød? Det er faktisk et helt år du må være anfallsfri og så lenge du er under utredning er det rett og slett utelukket at du får kjøre bil. Slik er loven.

Jeg ble også fratatt lappen, i mars i år, men herregud, man må da tenke på andre som også deltar i trafikken. Kjøre bil når man er ikke ved bevisstheten kan koste liv. Det kan man ikke ville ha på samvittigheten.

Takk for svar!

Godt å se at det ikke meg som er den gale her.

Det er et forferdelig mas. Jeg er fortsatt sykmeldt, da jeg er under utredning/ og skal prøve ut nye medisiner.

i familien råder det liksom at man skal ikke "gi seg over" men stå på til man ihvertfall har en ben i grava. Så tar seg sikkert dårlig ut med en datter som er sykmeldt flere mnd i strekk. og som itillegg ikke kan kjøre lenger.

Hi

Annonse

Synes det er helt tankeløst av familien din å komme med slike ting. Min svigermor har epilepsi, og har hatt anfall og mistet lappen 2 ganger mens jeg har vært sammen med min mann, men har fått den tilbake etter 1-2 år. Alltid når hun har hatt annfall, så har vi fått beskjed om å tie om dette, så hun ikke skal miste billappen igjen. Jeg mener det er helt bak mål. Mine barn får ikke sitte på bil til henne fordi jeg ikke ønsker å ta den sjangsen. Ikke nok med det, men hun setter andre bilister på veien i fare også.

Du kan fint finne på ting sammen med datteren din uten førerkort. det går jo kollektiv trafikk rundt om i hele norge som du kan benytte deg av. Og det er jo opp til legen hvor rask dette går. utredning tar tid.

Det virker ikke særlig omsorgsfullt!

Du må jo selv være litt usikker på hva dette vil innbære for deg i fremtiden osv.

Klem - og håper det var et engangstilfelle!

takk for svar.

Jeg har ikke hatt flere krampeanfall. Men har ofte anfall der jeg "faller ut" så ser jo selv at det er helt uansvarlig å skulle kjøre bil.

Ikke har jeg lov heller, så egentlig er det ikke noe å tenke på.

Men blir faktisk ganske stressa når de maser så om dette. Får prøve å lukke ørene.

Hi

Høres ut som familien din kunne ha godt av litt informasjon om epilepsi og ikke minst om hvor lange ventelister det er hos spesialister her i Norge.

Utredning tar tid, og å finne riktig medisin i riktig mengde til en epileptiker er ikke gjort på 14 dager.

Har du hørt om interesseforeningen har noen kurs, foldere e.l. du kan dele ut til familien din? Vet at SSE også har kurser for familie, kanskje det er mulig å få til noe, eller ihvertfall få tilsendt noe materiell?

Har selv en nevø med epilepsi og blir helt sjokkert over måten familien din tar dette på, du trenger støtte og empati, ikke et sånt negativt mas.

Lykke til videre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...