Anonym bruker Skrevet 5. september 2011 #1 Skrevet 5. september 2011 Altså, at den blir brukt mens barna er små, og så sendt videre til nestemann..men, jeg vil virkelig ikke ha den i stua mi.. Den er stygg og rosemalt, og jeg får naturlig nok ikke lov å male den hvit. JEG vil ha en søt liten babykurv, eller lignende.. Familien er selvfølgelig pottsure og fornærma.. Noen tips?? Jeg hater slike fjottete tradisjoner.. (Vi hadde samme krangelen sist ang dåpskjole, med begge familier..endte med at vi kjøpte ny..) (..og ja, vi hadde den herslige vugga hjemme sist, hadde ikke råd til noe annet da..)
Anonym bruker Skrevet 5. september 2011 #2 Skrevet 5. september 2011 Kan du ikke ha den på soverommet da, vente litt med å sette opp sprinkelseng?
Anonym bruker Skrevet 5. september 2011 #3 Skrevet 5. september 2011 Men kjære deg: Ditt barn, du bestemmer. Litt historikk så var det slik før i tiden at man kanskje ikke hadde råd å kjøpe nytt utstyr til hver unge, og da var det en velsignelse å ha noen å dele på utgiftene med. Husker da mine søsken ble født, så kom hele familiens spebarnsgarderobe hjem til oss i en eske. Det var ALT, inklusive bleier. Vogn var også et familieanliggende, og den var rimelig slitt til lillebroren min. Bare si fra til familien at du helst ordner slikt selv, og at du ønsker å ha ditt eget.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2011 #4 Skrevet 5. september 2011 Det har vi i vår familie også. Den har jeg ganske enkelt sagt at jeg ikke vil bruke, da jeg ikke vil legge penger i ny madrass. Den varer kun få mnder allikevel.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2011 #5 Skrevet 5. september 2011 Gjem den på gjesterommet og bær den inn i stuen når du får besøk. Og når babyen er blitt rundt 4 mnd så sier du at babyen er blitt så urolig at du ikke tørr å ha den liggende i den lengre. At du er redd for at babyen skal rulle til den ene siden og babyen vil tippe ut. At du da ikke klarer å slappe av når babyen ligger i den.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2011 #6 Skrevet 5. september 2011 Ja altså, jeg vet at jeg til syvende og sist bestemmer, men det er likevel så unødvendig at familien blir sur. Nå er vugga hos min bror, og hans kone har mast siden jeg ble gravid om når vi kan hente vugga.. Hadde vi hatt noe særlig ekstra plass så skulle jeg glatt tatt den og satt den vekk bare, men vi har ikke det. Vi har null plass. Ergo; Det vi tar hjem av utstyr må vi nesten bruke.. Har prøvd å foreslå at den kunne alltids få stå i garasjen, men det syntes ingen var morsomt =P ...og jeg hadde nok satt pris på tanken med vugga hadde den ikke vært så skrekkelig stygg.. Den er FULL av rosemaling, i en herslig rødtone og en herslig blå-grønn tone.. ikke pent i det hele tatt..
Anonym bruker Skrevet 5. september 2011 #7 Skrevet 5. september 2011 Mer herlighet, da, hvor lenge er det snakk om at en kan bruke en vugge? 2 mnd? 3? Gidder du virkelig mase om dette for en så liten greie? Hva er det du er redd for? At noen skal komme inn i stua di og se at du har en ting som ikke matcher? Sett vugga på soverommet, da vel, og bruk den om natta? Det er jo kjempefint for babyen. Og ja, for ordens skyld, det er akkurat samme greie i min manns familie, vi fikk vugge som alle i familien hadde brukt. Den var ikke spesielt fin, helt ok, men den funka og det var en hyggelig tradisjon, synes jeg. Og besteforeldrene ble glade. Og nei, vi har heller ikke mye plass.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2011 #8 Skrevet 5. september 2011 Om hverken du eller mannen ønsker å følge tradisjonen så dropper dere jo bare det. Kan dere ikke be om at den kan stå hos besteforeldrene så kan barnet bruke den der når dere er der. Mine foreldre ville ikke bruke fammiliens vogge til min søster og gjorde da heller ikke det. Det er faktisk sårt for henne nå. Det var vansklig for henne å akseptere at hun var en like viktig del av storfammilien som alle andre når hun "ikke en gang hadde fått ligge i vogga". Slike ting burde ikke være viktige, men for noen er de det. Mine barn er også veldig stolte og forteller gjerne at de lå i samme seng som mamma, bestefar og oldefar. Derfor synes jeg dere skulle sørge for at barnet får brukt den og at dere får tatt bilder, men det trenger jo ikke være hjemme hos dere.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2011 #9 Skrevet 5. september 2011 Snakk om å lage problemer ut av ingenting.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2011 #10 Skrevet 5. september 2011 Vugga vi har er ikke veldig gammel, og har kun gått i arv i denne generasjonen, altså våre (meg og mine søsken) barn (eldste er 18 år i år..). For meg handler det mest om to ting: - Jeg har alltid ønsket meg en fin, liten kurv med blonder og himmel, slik min bror hadde da han ble født. - Jeg liker ikke prinsippet med at andre skal bestemme at vi skal bruke noe..
Anonym bruker Skrevet 5. september 2011 #11 Skrevet 5. september 2011 Det samme har vi hatt. Men vugga så mine døtre har sovet i som babyer er over 100år gammel og jeg tror min tippolde far sov i den, så jeg er glad vi brukte den. Men vi hadde den på soverommet og så hadde vi vanlig sprinkelseng på romene til jentene når de ble 7-8mnd gamle og sov på egne rom!
Anonym bruker Skrevet 5. september 2011 #12 Skrevet 5. september 2011 Det er helt legitimt å si at du ikke ønsker å bruke brukt madrass.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2011 #13 Skrevet 5. september 2011 Her må de "gamle" bare rulle inn. Kjøp og bruk akkurat det dere vil til deres baby. Besteforeldrene får heller ha den i sin stue eller gjesterom. Slike tradisjoner går litt i bølgedaler, er lurt å ta vare på den for kommende generasjoner som kanskje syns den er kul eller noe annet positivt. Men ikke tving dere selv til å bruke den om dere ikke har lyst. Til dere som mener det ikke er en stor sak. Jo, det er det for oss som interesserer oss for barneutstyr og/eller interiør.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2011 #14 Skrevet 5. september 2011 Barnet ditt vil jo også miste eiendomsfølelsen til vugga. Poenget er sikkert at dette blir morsomt for neste generasjon. Kan du forklare meg problemet med å ha vuggen stående på soverommet i 1 måned og den stilrene hvite kurven din på stua? Det koster deg jo ingenting. Når barna er voksne og skal dele vugga seg imellom så slipper de å hoppe over barnet ditt som ikke har sitt navn på vuggen. Prinsippene dine syns jeg var rare. Vil ikke fordi det er andre som starter tradisjonen? Feirer du jul? Døper du barnet ditt? Dette er en familietradisjon som neste generasjons barn vil ha glede av dersom du utholder å ha fysaken i ditt hus i en måned. Men klart, interiør er viktig....
Anonym bruker Skrevet 5. september 2011 #15 Skrevet 5. september 2011 Jeg synes ikke det blir helt rikitg å sammenligne det med julefeiring. Jeg syns igrunn ikke det er noe galt med selve ideen, men vugga er altså så glorete og fæl at det overskuer alt. Jeg synes det er utrolig leit at jeg ikke kan ha noe annet (noe fint) i stua uten at alle rundt blir fornærmet, bare fordi noen har funnet på at vi skal ha denne vuggen. Det står forresten ikke noen navn på vuggen, så det "vises ikke" om noen hopper over å ha den..
Anonym bruker Skrevet 5. september 2011 #16 Skrevet 5. september 2011 Nyere forkning viser at vugger og andre senger som er tette, øker sjansen for krybbedød. Dette pga for lite oksygen. Kan dessverre ikke huske hvor jeg leste dette. Så med mindre det er sprinkler i vuggen, er jo det et argument for å ikke ha vuggen. Jeg ønsket veldig gjerne en vugge til vår baby som kommer, men nå har jeg ombestemt meg. Det er ikke en sjanse jeg er villig til å ta. Lykke til med familien
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå