Gå til innhold

Dere som har lån på 4-4,5 mill, hvor mye betaler dere pr mnd?

Anbefalte innlegg

Er ikke bekymret for ungene. For mine foreldre har til sammen 3 hus med god verdi, og vi er kun to søsken. Hans foreldre har 1 hus, og kun en sønn. Så uansett kommer vi til å arve opptil flere hus, så ungene er godt stilt sånn sett.

HI

Fortsetter under...

Vi har flyttet på oss for å bo billigere, men endte opp med å bli ulykkelig av å bo så langt unna familie. Så da flyttet vi til noe som altså er langt dyrere, men gjør oss mye mer lykkelig :)

Du må være mindre begavet 13:47. Lite lån betyr at man skaffer mindre verdier? Lån betyr låneutgifter mens sparing genererer renter i eget favør. Vi har lite lån, i tillegg betaler vi det fort ned, så vi er gjeldfri om 5 år - jeg ser ikke hvordan det betyr at jeg skaper mindre verdier.

Verken jeg eller mannen har forresten foreldre i bakgrunn som hjelper økonomisk, heldigvis klarer vi alt alene.

Sånn utenom kostnader osv, nybygg er jo lett vedlikeholdt, så dere slipper store utgifter der første årene, men på sikt så må dere også pusse opp, male ec, og det før huset er nedbetalt mest sannsynlig. Dere må tenke over om dere har råd til det i tillegg. For sånt noe koster.

Vi eier to hus, begge er eldre boliger og har krevd og krever mye oppussing, på bygging osv, men vi har tatt litt etter litt. Det stjeler fritid, men vi har også glede av det arbeidet og barna får delta på det de kan delta, lærer på den måten mye nyttig for framtiden selv.

Om 2-3år så er vi ferdige med det tyngste, har da kun normalt vedlikehold og har da eiendomsverdi til ca 5mill, men da knappe 1,5mill i lån totalt inkl bil, studielån osv.

I tillegg har vi leieinntekt på den ene boligen, vi skatter 28% av overskuddet, dvs at renter, utgifter i forbindelse med oppussing osv kan skrives av leieinntekten, så vi betaler knapt noe skatt på det.

Annonse

Vi har lån på ca 2,2 og betaler rundt 13000 (da renten var på det høyeste i '09 var dette oppi hele 18500) i mnd. Inntekten vår totalt ligger på rundt 1mill i året. Jeg trives veldig med den økonomiske friheten,muligheten til å reise,spare etc.

Det som også er viktig å legge til er jo eventuelle billån,barnehage,kommunaleavgifter,strøm,telefon,forsikringer osv,osv..En ting er å fint takle lånet når det trekkes,men man skal kunne overleve de mnd alle de faste avgiftene kommer også :)

Vi har to mill i lån og betaler 10 000 i mnd. Huset er verdt 3,5.. Vi jener tett på 1 mill i året og vi har romslig økonomi og penger på bok. hadde ikke fått sovet med med et lån på 4,5 mill..

14.03

Hvor mange tror du sparer det de ikke bruker på boliglån? Som regel går det til ferier og annet forbruk. Å bruke penger på bolig er en rimelig sikker investering. En investering som veldig ofte gir høyere avkastning enn den meget beskjedne sparerenten.

Synes forresten det er unødvendig med kommentarer som at jeg er mindre begavet. Greit at du er uenig, men vi er vel voksne mennesker som kan komme med andre meninger på en hyggeligere måte enn å rakke ned på andre, eller?!

Det å ha velstående foreldre er en trygghet, men ikke noe jeg har "benyttet" meg av.

Vi har boliglån på 2,4 mill som vi betaler ca 13 500 kr på per mnd. Nedbetalingsplan på 20 år. Samlet inntekt ca 1,2 mill per år. Da vi ikke strakk oss til smertegrensa på å kjøpe huset, så kunne vi kjøpe begge våre biler cash, noe som er ganske deilig. Og så sparer vi penger hver måned, slik at vi om noen år kan kjøpe oss vårt "endelige" hus; også uten å strekke oss til smertegrensa økonomisk. Har kun 1 stk liten baby foreløpig, og vi trenger ikke vårt større drømmehus før om 3-4 år når vi har to små som skal knytte barndomsminner til heimen :)

Jeg syns det viktigste er å aldri ta seg vann over hodet økonomisk sett. Dersom man er i tvil, så sier det seg nok selv at man kanskje ikke burde. Da heller vente noen år og spare seg opp en real klumpsum først, slik at det føles tryggere å endelig investere i drømmehuset <3

Uansett hva dere ender med: Glem ikke å kalkulere inn en renteøkning på flere prosent. Renten er i dag kunstig lav, og vil komme til å stige i løpet av de årene dere skal nedbetale.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...