Gå til innhold

Hvordan er dagene deres med 5månedsbabyer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har begynt med ett grøtmåltid til frokost (halv porsjon) og grøt til kvelds (nesten full porsjon). Begynner å bli sliten av lite søvn....

Ammes ca. hver tredje time døgnet rundt, bortsett fra at de to grøtmåltidene har erstattet amming.

Ammer fortsatt to-tre ganger pr. natt....

Sovner babyene deres av seg selv?

Jenta mi sovner av og til av seg selv, men vil helst bæres....

Våkner alt mellom 6-8.

Legges for natten rundt 21.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi gir 1/2 porsjon med maisgrøt tilsatt morsmelk på formiddagen (rundt kl 10), og 1 porsjon risgrøt m/banan til kvelds (ca kl 1930-1945). Ellers ammes det hver 2. til 3. time på dagtid. Etter at gutten fikk eget rom, mor kutta koffein og vi starta opp med grøt, så ser det ut til at nattesøvnen blir stadig bedre. Sovner for kvelden kl 21 og våkner for dagen ca kl 7. Innimellom her så våkner han som regel 1-2 ggr på fornatta hvor han skriker og jeg klarer å roe ham i senga, og så er det 2 amminger, som regel ca kl 01 og 04.

Var og veide gutten i dag, 8800 gram og 67 cm... Så han er VELDIG stor, men vet ikke helt hva vi skal gjøre :( Blir jo å prøve å hale ut tiden mellom ammingene på dagtid så klart, og krysse fingrene for at han i fremtida sover over hvertfall det ene nattmåltidet :P Og vi skal bytte ut maisgrøtmåltidet med litt potet/brokkoli/blomkål etterhvert, hehe...

Han har de siste to dagene klart å finne søvnen selv etter at jeg har lagt ham i senga si med koseklut, og så stryker jeg på ham og går sakte rundt i rommet og synger Trollmor og Fola Blakken mens jeg f eks legger sammen litt tøy i tussmørket. Det har vært en VELDIG lang vei for å komme hit, og jeg regner ikke med at det vil gå like glatt hver kveld. Helst vil han sovne ved puppen; hadde han ikke hatt flaskenekt hadde vi antakeligvis gitt mye mer flaske for å forsøke litt puppeavvenning på den måten. På dagtid sover han ca 4 dagdupper som varer fra 25-60 min; aldri mer enn 3 timer daglig og vi vet aldri når han sover kort eller lenge.

Ellers leker vi mye på gulvet; han har de siste par ukene begynt mer og mer å rulle fra rygg over på høyre og venstre side; vrir seg mye mer med hele kroppen og det er nok ikke mange ukene før han deiser over på magen <3 Har fått to stk tenner som vi pusser med Første Tann tannkrem og mammas pekefinger etter grøt morgen og kveld. Han drikker kaldt kokt vann fra tupperware tutekopp, men det er ikke såå poppis enda.

Prøver å finne på noe for ham hver dag; enten dra på matbutikken, dra på besøk eller få besøk, men gutten illskriker fortsatt hver gang vi kjører bil og er grinete når vi kommer frem, så ikke så lett å planlegge/orke.

Skrevet

Her begynner dagen med mat en eller annen gang mellom halv seks og halv åtte (MME). Deretter kommer hun over i senga vår, og etter 1 - 1,5 times kaving, aaaaa-ing, eller tssss-ing (mye lyder i den ungen), så sovner hun som regel og sover til ca 9.30/10.00.

Så er det mat ca hver tredje time.

Pleier gjerne å finne på noe rundt kl.11 eller 12 (babysvømming, barselgruppe, trilletur, shopping etc...), og om vi er hjemme er det stort sett kosing og leking, enten på gulv eller i stol, og da sover hun i vognen på balkongen.

Sen formiddag/tidlig ettermiddag får hun gjerne en smaksprøve av noe slag ca 1 time etter maten: banan, eple/sviskemos e.l. Har kjøpt fruktnett som jeg tenkte jeg skulle få benyttet snart.... :-D

Hun sover stort sett 2 ganger i tillegg til den morgenluren fra tiiidlig morgen til halv ti: en lang gang fra ca 12 til 13.30/14/15. Også en gang fra ca. 16 til 17, som er siste dupp.

(Sover hun veldig kort fra 12, slenger vi inn en kort en til, altså..)

Så er det flaske igjen ca 17, lek og kos før det er kveldsgrøt ca 18.15. Hun elsker risgrøten med banan, maisgrøt var ingen kjempehit...hehe.

Så er det bleieskift, vask, pysj også en bitteliten nattaflaske med litt malt i, før jeg synger nattasanger (Lykkeliten og So-Ro Lillemann...dvs den er døpt om til So-Ro Lillegull her i huset.)

Og i det siste har jeg lagt henne ca. kl.19 på eget rom (SKUMMELT..for mamma!).

Har jobbet litt med å få henne til å sovne alene de siste dagene, og det ser ut til å gå rette veien...deilig!!

Når hun først sovner godt, sover hun alt fra 10 til 12 timer...

Og sånn går no dagan.... ;)

Skrevet

Vi har ikke begynt med fast føde enda. Gutten min er 8300 gram og 68 cm lang, men ser ut til at melka mi metter godt enda. I dag spiste han frokost halv ni, lunsj klokka ett, middag klokka seks og kveldsmat klokka åtte. Men det var egentlig ett måltid for lite, for han sover som regel tre ganger, i dag ble det bare to og de var laaaange.

Han legger seg klokka 20. De fleste nettene sover han til 06 før han skal ha mat og så videre til ca 8 igjen. Men det hender rett som det er at han våkner både to og tre ganger for mat. Han sovner ofte ved puppen, men gjør han det ikke så er det som regel ikke noe problem.

Han har begynt å rulle fra rygg til mage og liker bedre og bedre å ligge på magen. Han er ganske bedagelig og kan ligge ganske lenge alene på gulvet eller kose seg i vippestolen. Men merker at han blir mer og mer selskapssyk. Det har dukket opp en tann som irriterer litt og han har også hatt sin første runde med snue og feber, som seg hør og bør når storebror har begynt i barnehagen igjen.

Vi går lang tur i vogn hver dag og har begynt på babysvømming. Ellers holder vi oss mest inne egentlig, syns dagene går så fort. Med førstemann hadde jeg veldig behov for å være sosial og besøkte venninner i hytt og pine, men denne gangen trives jeg godt hjemme.

Skrevet

Hei. Min baby er snart 6 mnd nå. Vi hadde også en tøff start med sykdom og påfølgende kolikk. Dette varte til babyen var 6 uker, fant da ut at han hadde allergi mot melkeproteinet. Det var dette som utløste det jeg trodde var kolikk. Barnet blei bra nermest over natta. For å komme til poenget, var jeg veldig trøtt og sliten etter denne perioden var over. Sov da mye og lenge. Hadde heldigvis en mann som avlastet meg og stod opp med babyen slik at jeg fikk sove.

Har en baby som etter at han blei "frisk"ikke har sovet noe særlig på dagtid. Har to blunder i løpet av dagen på ca 45-60 min.Har derfor ikke hatt anledning til og sove på dagen jeg heller.

Er heldig og har hatt en baby som ikke har trengt noe særlig med nattmating og som stort sett har sovet hele natta igjennom. I den siste uken har babyen vært urolig om natta og våknet flere ganger. Tror årsaken til at babyen våkner kan være at han får flere tenner og at han er blitt mer "bevist" på det som skjer rundt han på dag tid og at disse inntrykkene gir seg utslag i drømmer eller lignende.

Jeg ser at noen har kommentert at 23.30 er seint, og det er det. Men jeg skjønner hvorfor det blir seint. Når babyen endelig har kommet i seng er det godt og ha kvelden for seg selv og gjøre ting man selv vil. Føler ofte at når man har tid til overs går tiden for fort.

Andre ting som kan hjelpe på og bedre søvn kvalitet er og være i fysiskaktivitet på dagtid feks gå tur. Etter min erfaring blir man trett av og sitte inne og event bare være sammen med babyen hele tiden. Ta baby med på tur el.

Skrevet

Svarte på feil innlegg, skulle svare på et annet innlegg. Får ikke slettet innlegget.Beklager.

Skrevet

Tuppa våkner mellom 6-8.30 (siste ukene har det vært 4-5, antagelig pga tenner). Frokost: Full porsjon grøt+vann, leker litt også er det litt byssing i vogna også sovner hun. Sover ca 45 min også er det leking, hyling og aktivitet til ca 13. Da får hun 1 glass med grønnsaksmos+ vann, nye 30-45 min med soving(med byssing). Våkner og er i aktivitet frem til full porsjon grøt+ vann i 17-17.30 tiden. Så er det bad, kos og stell. Slappe av på pappas fang frem til 18.30, så går vi inn på soverommet og gir 240 ml mme som hun pleier å sovne til- natta kl 19. Sover for det meste greit om natta men våkner 1 gang mellom 23-5 for flaske... Prøver å avvenne henne med flaske om natta, så minsker pulvermengden litt og litt sånn at det blir mest vann.

Hun har aldri greid å sovne selv eller finne roen selv. Har som regel vært hyling og gråt for å få henne til og sovne og er mye våken på dagen... Dette kan være fordi hun antageligvis har kiss. Orker ikke fly rundt å bære henne lenger da hun veier 9 kg;)) Ikke mer enn 10 min av gangen ihvertfall:)

Min har de siste 2 ukene vært veeeldig urolig på natta, knølete og gjerne startet dagen kl 4- men nå har hun fått en tann så kan jo være den som har plaget henne:))

Skrevet

Gutten vårres er fem måned imårra :) Vi har bare gitt han noen små smaksprøver av grøt og litt forskjellig frukt (VELDIG glad i melon i fruktnett :) så han fullammes enda. Må kansje prøve å øke disse grøt porsjonene hannes siden nettene har vært et eneste styr de siste ukene. Han våkner for pupp anna hver time..begynner å bli rimelig trøtt, jeg :P

På dagen sover han to ganger 45-75 min alt etter som..men som oftest i underkant av en time. Slik har han vært helt fra starten..bare at i starten sov han enda mindre på dagen. Jeg pleier å trille en lang tur på ettermiddagen for å få han til å sove litt lenger. På formiddagen sover han ganske greit på trappa :)

Vi legger han i syv tia. Han klarer å sovne selv så vi kan legge han våken i senga si. Sånn var han de tre første måned, så styrte vi noe veldig helt til en uke siden ca. No er det igjen ingen problem å få han til å sovne på kvelden. Veldig deilig! No håper vi bare å finne en løsning på å få han til å sove roligere resten av natta..åja, også våkner han TIIIDLI på mårran. I seks tia ca..men vi prøver å drøye det en time eller to før vi faktisk står opp. Selv om av og til hadde det sikkert vært enklere å bare stå opp :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...