anna_lou Skrevet 5. september 2011 #1 Skrevet 5. september 2011 Fikk beskjed om at jeg hadde UVI i går, de sendte også inn en urinprøve til dyrking.....hva er det egentlig de ser etter da? Kanskje dumt spørsmål, men hva annet leter man etter?
Knotten & lille persille Skrevet 5. september 2011 #2 Skrevet 5. september 2011 De leter etter eksakt hva slags bakterie du har for å finne den rette antibiotikaen. I mitt tilfelle ble jeg satt på bredspektret antibiotika fordi smertene var så store og hadde flyttet seg til nyrene, men de ville helst ha ventet for å finne ut hva slags bakterier jeg var angrepet av.
Maybeline Skrevet 5. september 2011 #3 Skrevet 5. september 2011 Jeg hadde 4+ på leukocytter sist jeg var hos legen - fikk ikke antibiotika, de sendte urinen til dyrkning. Men dagene gikk og jeg hørte ikke noe fra deg - ringte og fikk beskjed om at urinen var helt fin (det var ingen bakterier som ble dyrket frem)! Rart, men men....
miepia30 Skrevet 5. september 2011 #4 Skrevet 5. september 2011 de prøver rett og slett å finne bakterier, og få dem til å bli mange, en hel liten koloni, og utfra utseende, hvilken næring de liker osv finner man ut hvilken type bakterie det er. Deretter tester man hvilke antibiotika typer som tar knekken på bakteriene og hvilke som ikke virker. Man starter gjerne med en type antibiotika først utfra hva man vet ofte virker, men så endrer man når man har fått dyrkningssvaret dersom det skulle vise seg at du har fått feil medisin. Man sender ofte til dyrkning hvis man er i tvil om det virkelig er infeksjon, man kan godt ha utslag på hvite bldoceller i urinen uten at det virkelig er infeksjon, men da vil du få vite det på dyrkningen at det ikke var noen bakterier som gir infeksjon, kun "forurensing"
Håper_og_tror Skrevet 5. september 2011 #5 Skrevet 5. september 2011 man kan ofte få feil resultat på urinstix/strimmel hvis man gjennomfører urinprøven feil. viktig å vaske seg nedentil før man utfører urinprøven. også viktig at det er midtstråleprøve og at urinen har stått i blæra ei stund. hvis man ikke gjør dette kan det bli med litt utflod i urinprøven. utflod inneholder en naturlig bakterieflora som kan gi utslag på urinstixen. derfor viktig at de sender prøven inn til dyrkning slik at man får riktig resultat og event. behandling.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå