Storebror & Lillebror Skrevet 5. september 2011 #1 Skrevet 5. september 2011 Holder på å bake solskinnsboller. Har også laget muffins. Men tenkte at når jeg først er i siget, kunne det vært fint med noe ny inspirajon Det går stort sett i det samme på bakefronten.
lillemor :o) Skrevet 5. september 2011 #2 Skrevet 5. september 2011 Sjokoladekake uten glasur. Jeg pleier å lage i langpanne, og fryse ned i biter! Tenkte ellers å ha litt is liggende på lur å servere i en bolle med pikekyss og vaffelkjeks! Ellers er det superenkelt å lage hjemmelaget kjeks å ha klart i en boks:)
Påanigen :) Skrevet 5. september 2011 #3 Skrevet 5. september 2011 Etter forrige barselperiode vet eg at at det eneste jeg orker å by på er ting jeg har lyst på selv. Jeg hadde laget masse brød i fryseren + boller og hadde litt pålegg. eg hadde også masse hjemmelaget knekkebrød - det er alltid en slager. Gjester fikk evt. beskjed om å ta med seg litt pålegg hvis jeg ikke hadde fått handla. De var fornøyd, det var lite jobb og jeg ble mett. For gjett om jeg var sulten heele tiden. Det er bedre å ha litt sunne ting også, for det kjente jeg selv at jeg hadde godt av. Ingen forventer fullt kakebord. Ikke i min familie ihvertfall - men det er kanskje fordi jeg er så dårlig til å bake.
Storebror & Lillebror Skrevet 5. september 2011 Forfatter #4 Skrevet 5. september 2011 Hjemmelaget kjeks var lurt Har du en oppskrift du har lyst til å dele, lillemor? Sjokoladekake er jo også alltid en slager. Den blir ikke tørr når den har blitt fryst i biter? Ellers er det veldig sant dette med sunn mat. Pleier alltid i det minste supplere med frukt til kakeserveringen
Septemberknøttet Skrevet 5. september 2011 #5 Skrevet 5. september 2011 Hei ) Sjokladekaken blir ikke tørr, du kan til og med ha på glasur hvis du vil det! Kjempe saftig og god hvis du lar den tine på benken! Ellers har jeg ruller med cookie deig ferdig i fryseren, så tar jeg ut kutter noen skiver og har nybakte cookies på noen få små minutter! Oppskrift hvis noen vil ha: 220 gr smør og 3 dl brunt sukker piskes, tilsett 2 egg et av gangen og litt vanilje sukker. Bland 4 dl mel, 2 ts bakepulver, ha i og bland godt! 4 dl rista hakka nøtter og 400 gr sjokolade (bland gjerne mørk, melk og hvit) hakkes og has i. Bytt gjerne ut nøtter med noe annet godt hvis man ikke tåler eller liker. Tørka frukt eller kakao feks. Stekes på 180 grader til de er gyllene. Ca 8-10 min. Rull inn i bakepapir og gladpak som en pølse og frys ned, da er det lett å bare kutte noen skiver å steke etterhvert! Lykketil!
Beibifot er blitt Storebror Skrevet 5. september 2011 #6 Skrevet 5. september 2011 Ja det har jeg, di var så gode at mannen min har spist di opp ) Så jeg må bake nye. Se denne linken: http://trinesmatblogg.no/2011/03/sjokolade-og-kanelsnurrer-2/
MammaAskepott Skrevet 5. september 2011 #9 Skrevet 5. september 2011 Gjærbakst, både boller og rundstykker. Eplekake er suksess no om hausten =) Lag i langpanne, del opp i blokker, og frys ned. Har du vaniljeis på lur i tillegg, blir det ekstra godt =) Elles mange gode forslag over. Mange godsaker i linken du fekk over =) Kjekt å sjå at fleire baker i ventetida!
Storebror & Lillebror Skrevet 5. september 2011 Forfatter #10 Skrevet 5. september 2011 Tusen takk for mange gode tips + oppskrifter Noe må man finne på for å unngå å bli utålmodig i ventetida
Mamma i lykkerus Skrevet 5. september 2011 #11 Skrevet 5. september 2011 Nå ble jeg inspirert! Da blir det litt baking på meg idag da! Bakte kanelboller igår for å fryse ned, men de forsvant når gudsønnen var på besøk igår kveld
mjs Skrevet 5. september 2011 #12 Skrevet 5. september 2011 En sjokoladekake som er kjempe god å fryse ned er soaked chocolate cake http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=374469 Kan virkelig anbefales. En ting jeg ikke vil anbefale er lefser,spesielt som inneholder hornsalt..om dere ønsker å spise av de selv..det funket veldig dårlig sist jeg ammet.. Ellers er jo skillingsboller,rundstykker og kjeks som nevnt tidligere, geniale ting å ha i fryseren.
Tuddeli Skrevet 5. september 2011 #13 Skrevet 5. september 2011 Hva med fylte horn med ost og skinke f.eks? Det er super godt synes jeg, og så er det "noe annet" enn kaker :-) Super lunsj-mat, det eneste minuset er at alle liker det og har en tendens til å spise mange, så da må man bake mange også :-)
lillemor :o) Skrevet 5. september 2011 #14 Skrevet 5. september 2011 Her er noen sjokoladekjeks, som er raske enkle og veldig gode. Kan godt doble om du vil ha en del kjeks, det forsvinner merkelig nok en del kjeks sånn like etter baking og:o) - 1 egg - 100 gr sukker - 30 gr brunt sukker - 120 gr margarin - 230 gr hvetemel - 1/2 ts vaniljesukker - 1/2 ts bakepulver - 1/2 ts salt - 100 gr lys kokesjokolade Du gjør: Smelt margarin i en kjel som er litt stor på veldig svak varme(viktig). Så har du sukker oppi og rører sakte også har du oppi brunt sukker. Rører godt slik at det smelter litt og blir en fin blanding. Så tar du kjelen til siden og har oppi egget og rører godt. Så rører du hvetemele sammen med bakepulver og vaniljesukker. Etterpå har du den blandingen oppi i kjelen litt og litt mens du rører godt. Tilslutt hakker du kokesjokoladen i grove biter( ikke for smått, grov hakk) og har dette i blandingen og rører det godt i sammen. Så tar du en spiseskje og tar en skje med deig. Former dem runde og flate på stekebrettet. Blir ca 16- 18 kjekser. Så er dem klare til å stekes. Stekes på 190 grader i ca 10 - 15 min. (med varmluft kan du ta 2 brett samtidigt, hvis ikke så stek midt i ovnen) Skal være gyllenbrune på toppen. La dem stå og avkjøles etterpå så blir dem sprøe og crispy. Oppbevar kjeksene i en tett krukke.
Lycklig 2 barnsmamma Skrevet 6. september 2011 #15 Skrevet 6. september 2011 Tänk att man ska behöva läsa att det är bättre att bjuda på simmare ting för att komma på att det är en bra ide!! Ha ha!! Är det någon som har en bra oppskrift på knäckebröd? Det kunde jag tänk mig att laga! Sist hade vi 2-3 besök om dagen och det är väldigt lurt att bjuda på annat än kakor... Står det på bordet - tja då äter i alla fall jag!!! Ha ha!
Nummer2.2014 Skrevet 6. september 2011 #16 Skrevet 6. september 2011 På denne bloggen er det helt utrolig mye godt!!! Jeg tør kun å gå inn på den når jeg er veldig mett http://www.passionforbaking.com/
Hera_75 Skrevet 6. september 2011 #17 Skrevet 6. september 2011 Er det ikke en selvfølge at folk skal ha med seg noe når de kommer på barselbesøk, da? Og ikke forvente annet enn te/kaffe som de kan fikse selv.. sånn har jeg alltid blitt fortalt at det er. Og sånn blir det praktisert i vennegjengen. Ikke for å være kjip, altså. Bare for å ta bort litt av vertinnepresset! Nybakt mor er mer enn nok...
Gjest Trollmor og trollungene ♥ Skrevet 6. september 2011 #18 Skrevet 6. september 2011 Jeg bakte masse boller, kanelsnurrer og andre ting før forrige fødsel, fordi jeg tenkte også at da har jeg noe å servere de som kommer på besøk. Men kommer ikke til å bake noen ting denne gangen;) Fant nemlig ut at hvis jeg startet med servering så ble folk sittende, sittende og sittende. Og det er ganske slitsomt med besøk som blir i mange timer, for å så bli byttet ut med de neste gjestene. Så etter noen dager var det såvidt gjestene fikk vann av meg.... hehe... ville bare ha litt fred og ro! Så håper dere har litt mer "høflige" gjester enn oss, og at de har forståelse for at man ønsker et par timer for seg selv*s*
Lycklig 2 barnsmamma Skrevet 6. september 2011 #19 Skrevet 6. september 2011 Ingen som förväntar något när de kommer hit - men jag har tråkit och vill fylla dagarna med något. Älskar dessutom att hålla på i köket - så då kan det väl inte vara helt fel? :0) Inget press här, bara moro!
lillemorell1 Skrevet 23. september 2011 #20 Skrevet 23. september 2011 Dette var ei utrolig god og saftig kake!! Jeg brukte bare 2/3 av sukkermengden, men den ble veldig god likevel:)
81-Mamma<3<3 Skrevet 25. september 2011 #21 Skrevet 25. september 2011 jeg baker også forskjellig og fryser ned. Ikke nødvendigvis til de første barselbesøkene. De er gjerne korte og folk har gjerne med ting selv. Men veldig greit å ha ting i fryseren etterhvert, når man kanskje får besøk på litt kort varsel. Så er mam liksom alltid beredt Ikke alltid det er like enkelt å få bakt med en baby i hus:) Hvis man etterhvert skal på tur, eller møtes med barn på en lekeplass eller noe, er det også gøy å kunne ta med noe hjemmelagd Men det er jo litt med interesse og da! Jeg liker å bake
pjuskeluske Skrevet 25. september 2011 #22 Skrevet 25. september 2011 Brownies. Skjær de i passe store stykker og frys ned. De smaker som nybakt når man tar de opp fra fryseren, og smaker veldig godt med is ved siden.Tin den gjerne i microen, og server de varm. Har en kjempebra oppskrift som jeg bruker, og den fyller en hel langpanneform. Helt perfekt for plutselig besøk..
Mibsy Skrevet 25. september 2011 #23 Skrevet 25. september 2011 Har du lyst til å dele den oppskriften? Ble veldig fristet her og er greit å ha noe i frysern =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå