Gå til innhold

Bekymret for størrelsen på baby

Anbefalte innlegg

Har termin med mitt andre barn om 3 dager. Første veide 3500 g, altså helt gjennomsnitlig. Denne gangen har jeg ligget høyt på kurven og magen er tydeligvis stor for alle kommenterer den. I går begynte jeg for alvor å bekymre meg etter at dette ble samtaleemne blant familien. Søsteren min som har fått store barn (nesten 4500 g) klarte å lire av seg at jeg fikk nok et veldig stort barn, mens den andre søsteren min spurte om jeg var sikker på at det ikke var to der inne. Ble skikkelig lei meg for dette. Har spurt både lege og JM om jeg kan få gå til vekstestimering for å sjekke størrelse pga høyt SF-mål, men begge har sagt nei. Av en eller annen grunn tror begge at denne babyen også vil bli gjennomsnitlig til tross for SF-mål. Vet ikke hva de legger til grunn for å vurdere dette. JM skulle egentlig foreta en manuell vekstestimering nå som jeg har nådd termin, men hun har dratt på ferie. Har ikke lyst å føde en kjempebaby og vet ikke hva jeg skal gjøre nå...

Fortsetter under...

Har stort sett ligget rett over det grønne området. Synes også det er veldig merkelig siden det virker som andre i samme situasjon. Aner ikke hva lege og jordmor legger til grunn når de til tross for høyt mål mener babyen er gjennomsnitlig. De har ikke kjent noe særlig på magen heller. Kan legge til at jeg er veldig slank, men det skulle jo ikke ha betydning.

Har vært på UL uken før på hver av mine 3 og hver gang har de sagt en kg mindre på alle enn det de er . Mine har økt med ca 300 gram for hver gang. Den største var den enkleste å få ut. Så sånn sett tror jeg ikke du skal bekymre deg så veldig. Stort sett er det hodeomkretsen som avgjør hvor tungt det er å få den ut. Om ungen er litt godt polstret så sklir den fint ut så lenge hodet ligger riktig vei . Og en 4 kg unge er ikke ekstremt . Du kan også ha store symfyse-mål pga. mye fostervann og stor morkake.

Ikke bekymre deg, det går helt sikkert veldig fint selv om babyen skulle være stor.

Lykke til !

hei :-)

Jeg bor i Sveits og venter mitt andre barn. Alle vitser om at det må jo være to eller at det er en kjempebaby, men i.o.m. at det er 3 UL i normal oppfølging her nede, vet jeg at lille jenta i magen er helt normal.

Ville ikke bekymret meg hvis jeg var deg :-)

Og som de andre her sier så er det hodeomkretsen som har betydning for hvor stort det føles å få barnet ut ikke polsringen på kroppen.

Tvi tvi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...