Rose -3. troll i 2012 Skrevet 5. september 2011 #1 Skrevet 5. september 2011 Skal på kontroll i dag, er 12 uker og tenkte å be gynekologen måle nakkefolden. En vanlig ul i uke 12 er vel utvendig er den ikke? Hva når en skal måle nakkefolden; er det innvendig for å få mest mulig detaljer med? Noen som har gjort dette? De tar bare et bilde og måler, gjør de ikke?
Tyren78-09+12 Skrevet 5. september 2011 #2 Skrevet 5. september 2011 Jeg var på UL i uke 8 (gravid med ivf). Det var en innvendig UL. Han målte både her og der, men han nevnte aldri nakkefold selv om jeg tror han målte den. Gjorde hvertfall det sist gang jeg var gravid, også da prøverør. Fikk bilder med meg hjem. Han sjekka hjerteslag/rytme og målte størrelse bl.a. Vet ikke om UL i uke 12 er utv, eller innv. Lykke til!
Rose -3. troll i 2012 Skrevet 5. september 2011 Forfatter #3 Skrevet 5. september 2011 Det samme skjedde med meg i uke 8, da visste jeg på forhånd at det var innvendig, for det er så lite at du ser nesten ingenting utvendig. Etter hva jeg har forstått så kan nakkefolden kun måles i uke 12, dersom en tenker på å utelukke downs...
klatrejenta Skrevet 5. september 2011 #4 Skrevet 5. september 2011 Jeg var på UL i uke 13 og da var det utvendig. Målte nakkefolder, lårbein og sjekket at hjerte, magesekk og urinblære fungerte som det skulle og var der det skulle. Gynekologen kunne ikke si med 100% sikkerhet kjønnet, men sa det var 9 til 1 at det var jente...
Tyren78-09+12 Skrevet 5. september 2011 #5 Skrevet 5. september 2011 Oki, har aldri hatt UL i uke 12..men det stemmer sikkert det du sier Da overlater jeg til andre å svare på spørsmålet ditt
klar for 3? Skrevet 5. september 2011 #6 Skrevet 5. september 2011 Jeg har hatt UL i uke 12 2 ganger. Begge ganger var det utvendig, men jeg fikk beskjed om at hvis ikke bildene ble gode nok og de fikk sett det de skulle se, så kunne det være at jeg måtte ta innvendig
Hjerteskatten<3 Skrevet 5. september 2011 #7 Skrevet 5. september 2011 Vi var på privat ul i uke 12, eller mulig det var uke 13, husker ikke helt. Det var utvending, å han målte nakkefolden og alt som skulle måles.
75-mod m/ nr 2 i magen Skrevet 5. september 2011 #8 Skrevet 5. september 2011 Jeg tok innvendig ultralyd i uke 11 denne gangen. Forrige gang i uke 8 og 12. Å få målt nakkefolden ved ultralyd er ikke nok til å utelukke Downs. Da må det mer omfattende prøver til, i første omgang blodprøver. Hvis blodprøvene viser mistanke om noe så er vel neste steg videre undersøkelser (dette er ikke noe som blir gitt tilbud om til andre enn de som er over 38år eller har andre tungtveiende grunner). Første gang jeg tok ultralyd (innvendig i uke 8 og uke 12) fikk jeg vite at nakkefolden så fin ut, men jeg skjønte i etterkant at dette ikke er noe garanti. Jeg fikk et friskt barn, men det kunne like gjerne vært motsatt slik jeg har skjønt det utfra at ultralyd ikke er tilstrekkelig til å utelukke Downs. Men noen ganger kan de kanskje se noe som gir mistanke.
mizuno Skrevet 5. september 2011 #9 Skrevet 5. september 2011 Jeg har tatt utvendig UL i uke 11+6. De kunne da konstatere en tykk nakkefold, og dette er en indikasjon på at barnet kan ha kromosomfeil. Jeg tok ingen blodprøver, men ble sendt direkte til Rikshospitalet for morkakeprøve, som heldigvis viste et normalt foster. Nakkefolden kan altså være en indikasjon på at fosteret har genfeil, og risikoen er økende jo større nakkefolden er. Men når det er sagt, så er det flere friske barn med fortykket nakkefold enn det er syke. Ser de i tillegg et nesebein på din UL, så reduserer dette sansynligheten for f.eks. downs syndrom ytteligere. Ca 70% av forstere med downs har ikke synlig nesebein i uke 12. Lykke til på UL, det går nok bra, skal du se!
BettyBoob Skrevet 5. september 2011 #10 Skrevet 5. september 2011 var på UL 12+3. sjekket nakkefold. innvendig. Hun tok en utvendig også (men det var bare for at jeg skulle så se enda mer). Målte nakkefolden tli 1,2 mm (bra) og så tok jeg duotest i tillegg og fikk svar at barnet har lav risiko for trisomi 13, 18 og 21 (downs).
Rose -3. troll i 2012 Skrevet 5. september 2011 Forfatter #11 Skrevet 5. september 2011 Det ble tatt utvendig ul, barnet lå slik at det ikke var mulig å måle nakkefolden, men ut fra det hun kunne se så var nakkefolden veldig tynn. Vet det ikke er noe garanti, men det gir likevel et håp om at alt er bra med barnet... Det eneste som er garantert her i livet er at alt er usikkert ;-) Jeg er iallefall beroliget og fornøyd. Gleder meg til ordinær ul om 6 uker...
SNURF 5 GUTTER Skrevet 5. september 2011 #12 Skrevet 5. september 2011 Nakkefolden er det beste og måle i uke 10 til 13+5. Nakefolde som er fra 2,5 cm til 3 cm får ein beskjed om at den er stor. Og ved slike tester vil dei ha begge deler inn/utvendig for sikker skuld. Jeg har tatt dobbelttesten og fikk opplyst om detta. Nakkefolden var på 1,6 cm. og blodprøve. Fikk det beste resultatet. 1av 3000 som Haukeland har. Hadde jeg vert 13+6 kunne jeg ikkje ta blodprøve eller test av nakkefolden. Men nakkefolden er ingen garanti på DS og den testen jeg tok er ingen garanti. Det er kun fostervannsprøve eller morkakeprøve.
lykkeligalene Skrevet 5. september 2011 #13 Skrevet 5. september 2011 Hei! Håper ul gikk fint! Det er nok snakk om millimeter her:-) Mine gutter var ca 5,5 cm lange fra rumpe til hodet i uke 12 og dersom nakkefolden skulle vært 2,5 cm ville det nok blitt i tykkeste laget. LA
mizuno Skrevet 6. september 2011 #14 Skrevet 6. september 2011 Det er tydeligvis litt ulik praksis, for jeg tok KUN utvendig UL når jeg var 11+6, både på Ahus og på Riksen. Og de opplyste om at nakkefold blir sjekket fra uke 11 til 13+5. Tror de har litt ulik praksis i forhold til hvor de setter øvre grense for hva som er normal nakkefold fra land til land, for jeg har lest at i andre europeiske land så sier de at alt over 3 mm er unormalt, mens vi i Norge opererer med 2,5 mm.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå